نصراللهی: ضعف مقالات باعث شد بعضی بخش‌ها منتخب نداشته باشد

رییس کمیته داوران ششمین جشنواره سراسری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به افزایش ۳۶ درصدی میزان دریافت آثار نسبت به جشنواره‌های چهارم و پنجم، هیات داوران بر این اعتقاد است که آثار ارسالی به جشنواره به لحاظ کمی و کیفی معرف تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی نبوده‌اند.

به  گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اختتامیه ششمین دوره جشنواره قلم امروز دوشنبه ۸ اسفند در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. بیانیه هیات داوران ششمین دوره جشنواره قلم بدین شرح قرائت شد:

راهبرد جهاد تبیین برای مرجعیت رسانه در دستور کار قرار گیرد

 اینک در فرخنده ایام اعیاد شعبانیه و در آستانه حلول سال نو به حول قوه‌الهی با همراهی و تلاش صمیمانه مدیران، اساتید و دانشجویان عزیز، ششمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رقم خورده است، جشنواره‌ای که بازتاب شور و نشاط و خودباوری دانشجویان متعهد و آگاه و افق تابناکی از رشد و بالندگی مطبوعات دانشجویی در تحقق راهبردهای شبکه‌سازی دانشجویان، جهاد تبیین، اشاعه فرهنگ اسلامی، روشنگری و نهادینه‌سازی گفتمان اندیشه‌ورزی و اخلاق محوری در این دانشگاه بزرگ است. جشنواره  نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی فرصت مغتنمی ایجاد کرده است تا آزاد اندیشی و تضارب فکری دانشجویان به وسعت ایران عزیز مورد مداقه و ارزیابی قرار گیرد.

 هیات داوران ضمن حمد و امتنان بیکران ذات حضرت احدیت برای بذل این نعمت سترگ  و تبریک پیشاپیش میلاد  منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج)  و قدردانی از زحمات  دانشمند فرزانه جناب آقای دکتر طهرانچی رئیس  دانشگاه ازاد اسلامی و معاون پر تلاش ایشان جناب آقای دکتر جهان بین، همچنین عرض خداقوت به آقایان دکتر زارع و عزیزی و سایر همکاران دبیرخانه و جشنواره و نیز ابزار سپاس  و قدرشناسی و فروتنی به همه دانشجویان و خالقان آثار دانشجویی و با گرامیداشت یاد شهدا بویژه سرباز ولایت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نکاتی را به شرح ذیل به استحضار می‌رساند:

  1. مسیر طولانی طی نشده و مسئولیت سنگین جهان تبیین بوسیله دانشگاه‌هیان را با توجه به نقش مهم دانشگاه بر دوش خود بیش از گذشته حس می‌کنیم بنابراین با علم و آگاهی به تشدید جنگ شناختی دشمنان در آرایش جدید رسانه‌ای، با استعانت از خداوند متعال، گام‌ها را مصمم‌تر از گذشته، برخواهیم داشت؛ جشنواره را نقطه نمی‌دانیم بلکه خط و مسیر می‌دانیم که به فضل الهی مطمئن مرحله به مرحله و هر مرحله بهتر از قبل ادامه خواهیم داد.
  2. جشنواره  قلم  در دور ششم برگزاری با سه تغییر مهم برگزار شده است؛ اضافه شدن بخش‌های فضای مجازی، جهاد تبیین و تبیین سند تعالی و تحول دانشگاه علاوه‌بر بخش‌های تبیین مکتب شهید سلیمانی و بیانیه گام دوم، نوید بخش تلاش‌های نشریات دانشجویی برای کیفی کردن آثار در این بخش‌های راهبردی است.
  3.  داوران در این دوره از جشنواره در مرحله اولیه، حدود ۱۵ هزار اثر را در ۴ بخش اصلی جشنواره یعنی بخش نشریات برتر با ۸ زمینه، بخش آثار برتر با ۱۵ قالب، بخش فضای مجازی با ۳ زمینه و بخش‌های  ویژه با ۵ محور داوری کردند. در مرحله دوم و نهایی داوران صاحب نام با اندوخته‌های تجربی و تئوریک گران‌سنگ از میان ۵۷۷۴ اثر راه یافته به این مرحله ۵۸ اثر و ۲۲ نشریه ( از ۱۹ استان و ۳۱ واحد)را با اکثریت آراء خود به عنوان آثار برتر انتخاب و معرفی کردند.
  4. در عین حال با همه توفیقات و پیشرفت‌های محسوس به‌ویژه افزایش ۳۶ درصدی میزان دریافت آثار نسبت به جشنواره‌های چهارم و پنجم، هیات داوران بر این اعتقاد است که آثار ارسالی به جشنواره به لحاظ کمی و کیفی معرف تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی نبوده‌اند و با توجه به برگزاری ۵ جشنواره و همچنین آرایش جدید رسانه‌ای مناسب و منطبق با شاخص‌های مورد نظر داوران محترم جشنواره نبوده و نتوانستند رتبه‌های اول تا سوم را کسب کنند.
  5.  معتقدیم نگاه آسیب شناسانه و منتقدانه می‌تواند به تکامل و بالندگی جهاد تبیین کمک کند. بنابراین نمی‌توانیم تاسف عمیق خود را به سبب توجه ناکافی به حرفه‌ای گرایی و غفلت دانشجویان از سوژه‌ها و اقدامات مثبت و درخور تحسین در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور ابراز و اعلام نکنیم.
  6. اعتقاد دارم در روزگاری که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در پرتو فناوری‌های نوین دیجیتال با نوعی افسونگری پسامدرن، ذائقه  مصرف رسانه‌ای  جوانان به ویژه دانشجویان را در خود جلب و عرصه را بر مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی تنگ کرده‌اند، نشریات  دانشجویی می‌توانند با آموزش،خلاقیت و ابتکار و درک آرایش جدید رسانه‌ای و پدیده  ارتباط جمعی شخصی در عین بهره‌مندی از ظرفیت دانشجویی در بسترهای چاپی و الکترونیکی، از پلتفرم‌های مختلف برای انتشار تولیدات خود و تعامل با مخاطبانشان بیش از پیش استفاده کنند.
  7. هیات داوران، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خالقان آثار  و همکاران رسانه‌ای را به تغییر در رویکرد و راهبرد و تاکتیک‌های تولید و انتشار اخبار رسمی و سوژه‌های مناسبتی، تولید آثار فاخر و حرفه‌ای رسانه‌ای، اهتمام بیشتر به ساختارهای کوتاه و نوین خبرنویسی، توجه افزون‌تر به ابعاد اخلاقی، علمی، اجتماعی و معرفتی، توجه بیشتر به سوژه و پرداخت اختصاصی، تناسب با مخاطب و گفتمان امامین انقلاب و گفتمان و رئیس محترم دانشگاه، توجه به خلاقیت و کنار زدن قالب‌های محدود کننده فرا می‌خواند.
  8. هیات داوران همچنین از همه روسای واحدها و دانشکده‌ها و معاونان محترم پژوهشی درخواست می‌کند با هدف افزایش کمی و کیفی نشریات دانشجویی و همچنین دیده شدن کارهای ارزشمند تحقیقاتی دانشجویان به‌ویژه در بخش رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها، بیش از پیش با محققان و دانشجویان تعامل داشته باشند.
  9. تا بسته شدن پرونده ششم جشنواره قلم دقایقی باقی نمانده است؛ اما دروازه‌های فراخ رشد و بالندگی و توسعه و جهان تبیین همچنان گشوده است، اختتامیه این جشنواره به منزله پایان آن نیست، بلکه حکایت بی‌پایان و روزانه و تلاش خستگی ناپذیر دانشجویان جوان و عاشق ایران اسلامی و طلوعی امیدبخش برای فردای رسانه‌های دانشجویی است.  از این‌رو از همه درخواست می‌کنیم برنامه‌ریزی بهتر در این خصوص را در همه سطوح، واحدها و موضوعات و قالب‌های رسانه‌ای از همین امروز در دستور کار قرار دهند و بنا بر «مسئولیت » خویش، در هر موقعیت و شرایطی، برای فهم و تبیین واقعیت‌های دانشگاه و مشارکت در حل مشکلات، استفاده حداکثری کنند. دکتر اکبر نصرالهی

رییس کمیته داوران ششمین جشنواره سراسری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هشتم اسفند ۱۴۰۱

کد خبر: 1172953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =