تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

آمار مرگ و میر بر اثر مسمومیت نگران کننده است

93rd70a1_600x400


مرگ و میر ناشی از مسمومیت هر ساله جان هزاران تن از هم وطنانمان را می‌گیرد و این در حالی است که بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت‌ها به سادگی قابل پیشگیری است و با آموزش صحیح می‌توان جلوی بسیاری از این مرگ‌ها را گرفت اما متاسفانه آمارها نشان می‌دهد در این زمینه از پارسال تا امسال اتفاق مثبتی رخ نداده است.

پارسال همین امروز در خبرها آمد که آمار مرگ و میر ناشی از مسمویت‌ها در سال 91 برابر با 5414 نفر بوده است این در حالی است که آخرین ارقام آمار مرگ و میر مربوط به 5 ماهه نخست سال 92 که تعداد یک هزار و 780 نفر است همچنین آمارهای مسمومیت نشان از افزایش مسمویت ناشی از مصرف مواد مخدر دارد. در حقیقت آمار فوت‌شدگان در اثر مصرف مواد مخدر در سال 92، 3 هزار و 56 نفر و در 5 ماهه نخست سال گذشته 890 مورد گزارش شده است. این آمار در حالی منتشر می‌شود که 57 درصد از مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها در کشور به دلیل استفاده از مواد مخدر است. همچنین تعداد افراد مسموم شده با سموم در سال 90، 991 نفر، در سال 91، یک هزار و 62 نفر و در 5 ماهه نخست سال 92، 444 نفر و تعداد مسمومیت‌های دارویی در این سال‌ها به‌ترتیب 627، 599 و 273 نفر گزارش شده است. با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما و زمستان هستیم بهتر است قبل از هر چیز با چک کردن سیستم گرمایشی خانه از احتمال بروز خطر مرگ بر اثر گاز مونوکسید کربن جلوگیری کنیم زیرا متاسفانه آمار مرگ و میرها ناشی از گاز هم در کشور ما کم نیست؛ در سال 90 تعداد 965 نفر، در سال 91، 697 نفر و در 5 ماهه نخست سال گذشته 173 نفر در کشور با گاز مونوکسید کربن مسموم شده‌اند. این آمار و ارقام در شرایطی منتشر می‌شود که پیشگیری در مورد مسمویت بسیار بسیار مهمتر از درمان است؛ وقوع مسمومیت‌های حرفه‌ای حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانجات صنایع شیمیایی از یک سو و استفاده از وسایل گازسوز و مواد شیمیایی و شوینده در منازل از جمله مسمومیت‌هایی است که با کمی آگاهی می‌توان جلوی آن را گرفت.

سایه سیاه تصادف بر سر جاده‌ها

IMG10450774


تصادفات یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر ایرانی‌هاست؛ برخی گزارش‌ها تصادف را دومین عامل مرگ و میر در کشورمان اعلام کرده‌اند و برخی دیگر کشور ما را از نظر آمار مرگ و میر حوادث ترافیکی در رتبه پنجم دنیا قرار دادند. اما مسئله مهم این است که با وجود تمام این آمار و ارقام نگران کننده از پارسال تا امسال برای حل مشکل تصادفات چه کرده‌ایم؟ پارسال همین امروز معاون وزیر راه و شهر ساری در گفت و گ.یی اعلام کرد 70 درصد تصادفات بزرگراه‌ها در 20 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد و ساماندهی نشدن حاشیه بزرگراه‌ها یکی از عوامل مهم تصادفات است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین بالابردن استانداردهای جاده‌ها از طریق دو بانده کردن و توسعه آزادراه‌ها یکی از راه‌های کنترل تصادفات جاده‌ای است. به نظر می‌رسد از پارسال تا امسال تنها اقدام مفید انجام گرفته در این رابطه مجهز شدن 4 هزار کیلومتر از راه‌های کشور به سیستم هوشمند است که این رقم هم عدد مناسبی نیست و برنامه مسئولان این است که در سال‌های آینده 30 هزار کیلومتر از راه‌های کشور به سیستم هوشمند مجهز شود.

 

 
کد خبر: 117467

وب گردی

وب گردی