تهران-ایسکانیوز : رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اهمیت صادرات صنایع دستی گفت : آمارها نشان می‌دهد در 7 ماهه امسال چیزی حدود 29 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته‌ایم که از این میزان 45 درصد آن مربوط به صادرات سنتی و صنعتی است و مابقی مربوط به میعانات گازی و محصولات پتروشیمی است.

اسدالله عسگراولادی در نشست بررسی راهکارهای صادرات صنایع دستی با اشاره به اهمیت بازار صادرات به چین بویژه صنایع دستی اظهار داشت : نمایشگاهی برای معرفی صنایع دستی ایران در چین نداریم و سازمان میراث فرهنگی باید ۴ تا ۵ نمایشگاه ثابت و سیار در این کشور برپا کند. وی همچنین نبود نمایشگاه مناسب برای عرضه محصولات ایرانی بویژه صنایع دستی را یکی از نقاط خلاء عنوان کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی باید در شهرهایی ماند شانگهای، پکن، گوانگ‌ژو و ارون چی نمایشگاه برگزار کند که ما می‌توانیم بستر آن را به صورت ارائه تسهیلات و وام در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه صادرات غیر نفتی نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است، افزود: یکی از مشکلات ما تعطیلات پی در پی است تا جایی که در فروردین ماه امسال تنها 6 روز کاری داشتیم که این مسئله به صادرات ضربه می‌زند. رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران حمل و نقل را از دیگر موانع صادراتی عنوان کرد و گفت: اکنون برای ارسال بار به آمریکای جنوبی و اروپای غربی بویژه در بخش کشتیرانی مشکل داریم و تنها برای خاور دور اخیراً مصوب شده که هر هفته یک کشتی به مقصد سنگاپور، چین، ژاپن و کره در بندرعباس پهلو بگیرند. عسگراولادی افزود: اکنون رقیب ما در منطقه کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان، هندوستان و کشورهای CIS است البته در هر محصول این مسئله فرق می‌کند برای مثال در پسته با آمریکا ، در کشمش با شیلی و در خرما با عراق رقابت داریم.

به اعتقاد عسگراولادی به جای بهره مندی صادرکنندگان از تسهیلات با نرخ سود پایین ، بانک ها از صادرکنندگان بهره های بالا می گیرند. این در حالی است که در کشورهای دیگر بهره 7 درصدی هم پیدا نمی‌شود تا جایی که نرخ سود تسهیلات برای صادرکنندگان در چین 5 تا 7 درصد، در اروپا 2 درصد و در ژاپن یک درصد است.

وی صدور روادید کوتاه مدت یا تاخیر در صدور آن را یکی از معضلات بازرگانان ایرانی با برخی کشورهای طرف معامله برشمرد و گفت: کشورهایی که به ما اعتماد دارند از 6 ماه تا 3 سال هم برای هر بازرگانی ایرانی ویزا صادر می‌کنند اما اکنون باید یک تاجر ایرانی یک ماه معطل شود تا بتواند ویزای 10 روزه تجاری روسیه را دریافت کند ،درحالی که این کشور ویزای گردشگری را به راحتی صادر می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ابراز امیدواری کرد تا پایان سال مذاکرات ایران با 1+5 به نتیجه برسد که نتیجه آن در بهبود وضعیت اقتصادی بویژه در سال 94 بسیار موثر است.
کد خبر: 117519

وب گردی

وب گردی