حمله موشکی به شمال اسرائیل و بازنویسی فرمول بازدارندگی توسط مقاومت

علیرضا عرب*

گروه بین‌الملل ایسکانیوز- روز جمعه مورخ 18فروردین 1402( 6آوریل 2023 م) مصادف با عید پسح یهودیان، ۱۰۰ فروند راکت و موشک توسط گروه‌های فلسطینی از جنوب لبنان به سمت شمال فلسطین اشغالی و مواضع صهیونیست‌ها شلیک شد. البته ارتش ‎رژیم صهیونیستی مدعی شد ۳۴ راکت گراد و کاتیوشا از شمال لبنان شلیک شده که ۵ راکت به مناطقی در شهرک‌های شمال اسرائیل اصابت کرده و ۲۵ راکت رهگیری شده است. در میان مناطق هدف قرار گرفته یک مرکز تجاری نیز بوده است.

حملات موشکی در عید پسح یهودیان به شمال اسرائیل، در راستای «بازدارندگی تقویت شونده» و «تغییر معادله بازدارندگی» در جبهه شمالی به ویژه طی یک سال اخیر قابل ارزیابی است. طی یک سال اخیر معادله بازدارندگی در جبهه شمالی به ضرر اسرائیل در حال تقویت است و اسرائیل نیز به خوبی به این امر واقف است. «حمله موشکی دیشب گامی دیگر به سمت تغییر معادله بازدارندگی به ضرر اسرائیل محسوب می شود». حمله موشکی مورخ 17فروردین همچنین مقارن با تجاوزات نیروهای اسرائیلی به ساحت مقدس مسجد الاقصی است که خود بیانگر آن است که محور مقاومت در تمام جبهه ها، اعم از جولان‌، جنوب لبنان‌، غزه و کرانه باختری هماهنگ و همسو با یکدیگر مدافع حریم مسجد الاقصی است و این معادله جدیدی را به ضرر اسرائیل رقم خواهد زد.

معجزه حاج قاسم ایجاد اتحاد در محور مقاومت بود

همچنین محور مقاومت، به روشنی نشان داد که پاسخ حملات اسرائیل در سوریه را که منجر به تلفات به مستشاران ایرانی و نیروهای حزب الله شود، را نه صرفا در سوریه بلکه در سراسر جغرافیای مقاومت و با استفاده از کلیه منابع و امکانات دردسترس و در زمان و مکانی که خودش تعیین می کند، خواهد داد. جنگ 33روزه 2006 م نقطه عطف و آغازی بود که به ایجاد و تثبیت معادله بازدارندگی در جبهه شمالی به نفع مقاومت منجر شد. حمله موشکی مورخ 17فروردین توسط گروه‌های فلسطینی انجام شد، اما بدون رضایت و اطلاع حزب الله امکان وقوع آن قوی نیست.

همچنین حملات موشکی اخیر توسط گروه‌های فلسطینی به شمال اسرائیل، نشانگر آن است طی سال‌های اخیر گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله حماس مواضع خود را در جنوب لبنان تثبیت و تقویت کردند و استقرار نظامی پیدا کردند. تقویت روزافزون سیاسی، نظامی و امنیتی حزب الله در زمین، آسمان و دریا در جغرافیای لبنان و سوریه ادامه دارد. استقرار و تثبیت نظامی گروه‌های مقاومت در سوریه متوقف نشده است. فرایند استقرار نظامی گروه های مقاومت فلسطینی در جنوب لبنان را نیز ادامه دارد. احداث تونل‌های تهاجمی توسط مقاومت در مرزهای شمالی اسرائیل استمرار دارد. همچنین ارسال و استقرار موشک‌های هدایت‌شونده و نقطه زن و پهبادهای تهاجمی بی وقفه ادامه دارد.

طی سال گذشته توانایی‌های ضدهوایی حزب‌الله، اسرائیل را مجبور کرده است که پروازهای پهپادهای خود را بر فراز جنوب لبنان به شدت کاهش دهد و بازدارندگی هوایی ایجاد کرده است. طبق اظهارات آمیکام نورکین، رئیس سابق نیروی هوایی اسرائیل اکنون رژیم صهیونیستی آزادی عمل کامل در آسمان لبنان را ازدست داده است. هنگامی که نفت کش ایران محموله نفتی را در اگوست2021م به لبنان فرستاد، سید حسن نصرالله علناً هشدار داد که هرگونه حمله به نفتکش مزبور را حمله به خاک لبنان تلقی می‌شود و در نتیجه واکنش حزب‌الله را آغاز می‌کند و این تقویت بازدارندگی دریایی بود.

ارسال سه پهباد شناسایی به سمت تاسیسات گازی اسراییل در میدان گازی کاریش در تابستان 2022م هدفمند و کاملا موثر بود و نهایتا توافق مرزی دریایی لبنان و اسرائیل در پرتو این بازدارندگی تقویت شونده حزب الله منعقد شد که مصداق پیروزی حزب الله در جنگ شناختی بر اسرائیل محسوب می شود.

نتیجه گیری:

 اکنون این «بازدارندگی تقویت شونده» و زرادخانه موشک‌های نقطه زن و سامانه های دفاع هوایی حزب الله امکان آغاز یک جنگ تمام عیار توسط اسرائیل علیه حزب الله را به نحو معناداری کاهش داده است. در شرایط بحران عمیق داخلی در اسرائیل ناشی از اقدامات راستگراترین و افراطی ترین دولت در رژیم صهیونیستی، هزینه جنگی تمام عیار در جبهه شمالی برای اسرائیل سنگین ارزیابی می شود و همین امر زمینه تغییر معادلات بازدارندگی در جبهه شمالی به نفع مقاومت و به ضرر اسرائیل را بیش از پیش فراهم کرده است. طی سالهای اخیر با توجه به بازدارندگی تقویت شونده حزب الله حفظ آرامش در جبهه شمالی اولویت اصلی اسرائیل بوده است و مقامات این رژیم اعم از راستگرا و میانه خواهان شعله ور شدن جنگ تمام عیار با حزب الله نیستند.

روزنامه نگار و کارشناس مسائل اسرائیل*

انتهای پیام/

کد خبر: 1176771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =