ماله‌کشی روشنفکرانه در ماجرای خودکشی کیومرث پوراحمد

صفیه رجائی هرندی*

گروه فرهنگی ایسکانیوز - روایت زندگی و مرگ افراد مشهور یا به قول معروف همان سلبریتی‌ها شاید در دنیای امروز بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد، افرادی که نه تنها زندگی و وقایع روزمره‌شان زیر ذره‌بین مردم جامعه بوده، بلکه حواشی مرگشان نیز همیشه با سر و صدا و جنجال همراه است.

افزایش خودکشی با کمرنگ شدن معنویات در جامعه / کاهش روابط اجتماعی و دلبستگی‌ها انسان امروزی را تنها کرده است

چند روز پیش بود که خبر درگذشت کیومرث پوراحمد کارگردان نام‌آشنای سینما و تلویزیون به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد. این خبر برای خیلی‌ها شوکه‌کننده و غم‌انگیز بود اما اینکه به واسطه خودکشی صورت گرفته این شوک را عمیق‌تر می‌کرد.

در این میان خیلی‌ها سعی کردند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و از هدف پوراحمد برای خودکشی نیت‌خوانی کردند تا جایی که کانون کارگردانان سینما در بیانیه‌ای که برای درگذشت پور احمد صادر کرد این عمل را به نوعی اعتراض به شرایط فعلی سینمای ایران و یادآوری محکم ایستادن و اهمیت تاب‌آوری برای نسل جوان دانست.

متاسفانه پس از درگذشت کیومرث پوراحمد موجی به راه افتاد که تلاش کردند خودکشی را بزک کنند و حتی از این عمل تجلیل و تقدیر کردند. گویا خودکشی که در هر مرام و مسلکی مورد نکوهش و نتیجه آسیب‌های روحی و روانی بر شمرده می‌شود حالا به یکباره مقدس شده است.

اقدام به خودکشی از نگاه اسلام بسیار ناپسند است تا جایی که براساس روایات، انتحار به هر نوع که باشد، حرام و از گناهان کبیره به شمار می‌آید و سنگینی گناه آن به فرموده امام صادق (علیه‌السلام)، خلود در آتش است.

این عمل از منظر غیراسلامی هم مذموم و نادرست دانسته شده و روانشناسان به طور جدی دنبال پیشگیری از آن هستند، تا جایی که خودکشی از نظر پیروان فروید، پدر علم روانکاوی به معنای بر هم زدن موازنه­ حیات اجتماعی بشری است که به قلمرو غریزه بنیانی زندگی یعنی غریزه حیات تجاوز می‌کند.

اما حالا تجلیل از خودکشی در بین قشری که به هر دلیل دنبال موج‌سواری بر روی این خبر بودند شیوع پیدا کرده و باید این مسئله را مورد توجه قرار داد که منطقی جلوه دادن این امر به مسیر درستی ختم نخواهد شد و می‌تواند هموارکننده راه برای افرادی باشد که به لحاظ روحی و روانی در وضعیت درستی قرار نداشته و آماده انجام این عمل هستند و آنجاست که زنگ خطر برای جامعه به صدا درمی‌آید، چرا که خودکشی افراد مشهور و سلبریتی‌ها به واسطه شهرتی که دارند، بازتاب بیشتری در بین مردم پیدا می‌کند.

باید به این نکته اشاره کرد که خودکشی افراد مشهور آن هم در اوج موفقیت، نشان از افسردگی و ناامیدی در لایه‌های پنهانی زندگی آنان داشته و آن‌ها تنها سعی کرده‌اند که با یک‌سری موفقیت‌های جانبی بر روی آن سرپوش بگذارند، ولی فرد مشکلاتی داشته که نتوانسته آن را حل کند و دست به چنین اقدامی زده و به زندگی خود خاتمه داده است.

*دبیر فرهنگی ایسکانیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1177261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =