محاکمه استاد دانشگاه هاروارد به جرم جاسوسی برای چین

استاد دانشگاه هاروارد به جرم جاسوسی برای چین دستگیر و محاکمه شد. پرونده این استاد به یکی از پرونده‌های جنجالی در آمریکا تبدیل شده است. کارشناسان معتقدند این پرونده روابط دانشگاهی آمریکا و چین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چارلز لیبر دانشمند نانو و استاد سابق شیمی در دانشگاه هاروارد به جرم جاسوسی برای چین دستگیر و محاکمه شد. پرونده این استاد به یکی از پرونده‌های جنجالی در آمریکا تبدیل شده است. کارشناسان معتقدند این پرونده روابط دانشگاهی آمریکا و چین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.‌

حمایت ۳۷ رئیس دانشگاه از جاسوس اسرائیلی

لیبر ۶۴ ساله در دسامبر ۲۰۲۱ به دلیل دروغ گفتن به بازرسان فدرال آمریکا در مورد ارتباطش با برنامه استخدام علمی «هزار استعداد» چین مجرم شناخته شد. وی همچنین ۱.۵ میلیون دلار برای راه‌اندازی یک آزمایشگاه سایه برای تکرار تحقیقاتی که لیبر در آمریکا انجام می‌داد، هزینه کرده بود.

لیبر همچنین درآمد خود از همکاری با چین را پنهان کرده بود. برای مثال در اظهارنامه مالیاتی خود پنهان کرده بود که یکسال ماهانه ۵۰ هزار دلار از دانشگاه فناوری ووهان (WUT) درآمد داشته است. دادستان درباره نحوه دریافت این درآمد گفته بود که بخشی از این پول در صورتحساب‌های ۱۰۰ دلاری و در بسته‌بندی‌های کاغذی قهوه‌ای رنگ به لیبر پرداخت شده‌اند.

۶ ماه حبس خانگی و پرداخت ۵۰ هزار دلار جریمه، مجازاتی است که دادگاه در ۲۶ آوریل برای لیبر صادر کرد. وی همچنین به پرداخت ۳۳ هزار و ۶۰۰ دلار به دلیل پرداخت نکردن مالیات محکوم شد. لیبر ژانویه ۲۰۲۰ به اتهام دروغ گفتن به مقامات دولتی در مورد همکاری با دانشگاه صنعتی ووهان چین (WUT) دستگیر شد و در این زمان رئیس دپارتمان شیمی و زیست‌شناسی شیمیایی هاروارد بود.

لیبر بدون مجوز، دانشگاه هاروارد را متعهد به یک برنامه تبادل آکادمیک رسمی با WUT کرد

قرارداد لیبر با دانشگاه ووهان شامل انجام تحقیقات مشترک، انتشار مقالات در تایید WUT، سازماندهی کنفرانس‌ها و میزبانی از دانشجویان WUT در آزمایشگاهش در هاروارد بود. لیبر این تعهدات را بدون اطلاع یا اجازه دانشگاه هاروارد انجام داده بود. به عبارت دیگر، لیبر بدون مجوز، دانشگاه هاروارد را متعهد به یک برنامه تبادل آکادمیک رسمی با WUT کرد. برنامه‌ای که به دانشجویان دانشگاه ووهان اجازه می‌دهد تا برای کار در آزمایشگاه لیبر، حتی در پروژه‌های دولتی آمریکا، به آمریکا سفر کنند.

هدف دانشگاه ووهان از قرارداد با لیبر، تبدیل این دانشگاه به پایگاه تاثیرگذار مهم تحقیقات علمی، پرورش استعدادها و همکاری‌های بین‌المللی بود. پس از آن که رئیس دانشکده علوم هاروارد متوجه همکاری علمی لیبر و دانشگاه ووهان شد، وی این همکاری را انکار کرد و گفت: دانشگاه WUT بدون اطلاع یا رضایت او از نام دانشگاه هاروارد استفاده کرده است.

دادستان‌ها در مدت محاکمه تاکید کردند که لیبر در مورد ارتباط خود برنامه چین به وزارت دفاع دروغ گفته و گمراهی ایجاد کرده است. وی بارها در پاسخ به سوالات مستقیم و بدون ابهام به ماموران دولتی در مورد رابطه خود با WUT دروغ گفت و صدها هزار دلاری را که از این دانشگاه گرفته بود، پنهان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =