بایدها و نبایدهای انتخاب رشته کنکور ارشد/ با اشتباهات رایج داوطلبان آشنا شوید

محسن صالحی مشاور تحصیلی، ضمن تشریح کامل جزییات و بایدها و نبایدهای انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد، انتخاب دقیق و اصولی را رمز موفقیت داوطلبان دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخاب رشته کارشناسی‌ارشد از ۱۱ خرداد آغاز شده و تا ۱۶ خرداد ادامه دارد. نتایج اولیه این آزمون به صورت کارنامه در دسترس داوطلبان قرار گرفته و داوطلبان باید مطالعه دقیق دفترچه راهنما، آگاهی از اطلاعات کارنامه و هم‌چنین نتایج کارنامه اولیه خود را در گرایش‌های رشته امتحانی مدنظر، مورد توجه قرار دهند. ایسکانیوز به منظور آشنایی بیش‌تر داوطلبان با فرآیند انتخاب رشته، نکات مهم در این فرآیند را به منظور افزایش شانس قبولی داوطلبان، با محسن صالحی هاردنگی، کارشناس آموزش و مشاور تحصیلی باتجربه در زمینه انتخاب رشته کارشناسی ارشد، به گفتگو گذاشت.

وی تحلیل واقع‌بینانه از کارنامه و توجه به جزییات مندرج در دفترچه از عوامل انتخاب رشته موفق دانست. صالحی هم‌چنین بر شناخت شرایط و علایق فردی و خانوادگی و پرهیز از عجله در انتخاب رشته برای موفقیت در مقطع ارشد، تأکید کرد. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

به‌ عنوان سؤال نخست، مهم‌ترین نکاتی که داوطلبان باید در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مورد توجه قرار دهند چیست؟

با توجه به ظرفیت محدود پذیرش در این آزمون، مهم است که داوطلبان نسبت به رشته‌ انتخابی، گرایش‌های آن و هم‌چنین نحوه تحلیل واقع‌بینانه‌ از کارنامه، اطلاعات لازم را داشته باشند. مجاز شدن در آزمون به معنای پذیرش در رشته مورد نظر نیست! انتظار منطقی‌ از رتبه، توجه به ظرفیت هر رشته، اولویت‌بندی رشته-محل‌های مطلوب و تعداد آنان، نقش زیادی در افزایش شانس قبولی داوطلبان دارد.

موفقیت یک انتخاب است، نه اتفاق!

سهمیه‌ها، کسر اندکی از ظرفیت رشته-محل‌های موجود است

در بررسی کارنامه و تحلیل آن چه جزییاتی باید مورد توجه باشد؟

کارنامه اولیه، مجاز بودن یا نبودن داوطلب در دانشگاه و رشته-محل‌های روزانه یا غیرروزانه -شامل نوبت دوم، پیام‌نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان- را مشخص می‌کند. هم‌چنین اگر داوطلبان شرایط استفاده از سهمیه را داشته‌ باشند می‌توانند وضعیت خود را از قسمت «رتبه در سهمیه» مشاهده کنند.

معمولاً دانشجویانِ فاقد سهمیه تصور می‌کنند که حق آن‌ها ضایع خواهد شد؛ درحالی‌که فقط ۲۵% از ظرفیت کل هر رشته به داوطلبان با سهمیه اختصاص داده می‌شود و همین کسر اندک نیز در سال‌های اخیر معمولاً تکمیل نمی‌شود و به داوطلبان فاقد سهمیه بازمی‌گردد.

هم‌چنین در انتهای کارنامه کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز درج می‌شود که داوطلبان می‌توانند از طریق سایت azmoon.org  شانس خود را برای قبولی در دانشگاه آزاد نیز محک بزنند.

لزوم توجه به امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه مدنظر

چرا داوطلبان برای انتخاب رشته-محل‌های موجود در دفترچه باید دقت کافی به خرج دهند؟

تجربه من از مواجهه با دانشجویان متقاضی ورود به مقطع کارشناسی ارشد در سال‌های اخیر نشان می‌دهند که نسبت به آینده خود بی‌تفاوت نیستند. من به همه داوطلبان توصیه می‌کنم که برای انتخاب دانشگاه در مقطع کارشناسی‌ارشد، امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری در همان رشته و دانشگاه را هم در نظر بگیرند.

داوطلبان برای دسترسی به اطلاعات مهم مربوطه به هر یک از رشته-محل‌ها از جمله شرایط خوابگاه، محل دانشگاه، قوانین اختصاصی، جنسیت مورد پذیرش، آزمون عملی و مصاحبه در برخی دانشگاه‌ها و غیره، باید به قسمت توضیحات در دفترچه منتشر شده توسط سازمان سنجش رجوع کنند. توجه به این جزییات، نه تنها در پذیرش، بلکه در کیفیت تحصیل دانشجویان در طول مدت تحصیل، نقش اساسی ایفا می‌کند.

سرنوشت تحصیلی دانشجویان در گروی توجه به «انتخاب‌های درست» است

در اولویت‌بندی رشته-محل‌ها چه ملاک‌هایی باید رعایت شود؟

داوطلبان برای انتخاب رشته مناسب، باید از خود بپرسند: «گرایش مورد علاقه من چیست؟»، «کدام شهر را برای تحصیل مناسب می‌دانم؟»، «چه نوع دانشگاهی را ترجیح می‌دهم؟»، «گرایش تحصیلی چه‌قدر برای من مهم است؟ آیا رشته-محل‌های نوبت دوم در گرایش مورد علاقه‌ام را به رشته-محل‌های روزانه اما در گرایش‌هایی که کم‌تر مورد علاقه‌ام هستند ترجیح می‌دهم؟» و غیره. پاسخ به این سؤالات و انتخابِ درست و اصولی در این مقطع، در سرنوشت تحصیلی دانشجویان بسیار اهمیت دارد. از سویی، داوطلبان باید توجه کنند اگر دانشگاه‌های نوبت دوم، پیام‌نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان را انتخاب کردند، باید هزینه‌های مربوط به تحصیل و امکانات رفاهی از قبیل خوابگاه را هم در نظر داشته باشند.

دانشجویان کم‌تلاش، به امید سال آینده از انتخاب رشته صرف‌نظر نکنند!

اشتباهات رایج میان داوطلبان در انتخاب رشته چیست؟

بسیاری از داوطلبان از رشته مورد انتخاب خود شناخت کافی نداشته و در انتخاب رشته عجله می‌کنند؛ یعنی به فرهنگ و شرایط اجتماعی و خانوادگی خود بی‌توجه هستند و از توصیه‌های کارشناسان باتجربه بهره نمی‌برند. برخی از داوطلبان نیز به امید شرکت در آزمون سال آینده، از انتخاب رشته منصرف می‌شوند؛ درصورتی‌ که می‌دانند در سال آینده هم تلاش بیش‌تری نخواهند کرد! توصیه می‌کنم داوطلبان فرصت انتخاب رشته را از خود نگیرند.

اشتباه دیگری که توسط برخی از داوطلبان رخ می‌دهد، درج جابجای کد مربوط به رشته‌محل‌ها در سایت انتخاب رشته است؛ داوطلبان حتماً حین ثبت کدهای مورد نظر در فرآیند انتخاب رشته، دقت کافی را داشته باشند تا حقی از آن‌ها ضایع نشود.

داوطلبان سال آتی، برنامه‌ریزی را آغاز کنند

به عنوان سؤال آخر، برای داوطلبانی که امسال در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته نمی‌شوند و قصد شرکت در آزمون سال آینده را دارند یا داوطلبانی که برای اولین‌بار آزمون ارشد را تجربه خواهند کرد، چه پیشنهادی دارید؟

داوطلبان سال آینده حتماً دفترچه‌ آزمون سال‌های قبل را مطالعه کنند تا نسبت به شرایط و قوانین آگاه شوند. هم‌چنین، مطالعه دفترچه سال‌های قبل اطلاعات خوبی در رابطه با منابع مشترک در مجموعه امتحانی مدنظر، منابع تخصصی گرایش‌ها، ضرایب مربوط به هر درس و غیره ارائه می‌دهد. داوطلبان با استفاده از این نکات، قادر خواهند بود که برنامه‌ریزی بسیار دقیق‌تری انجام دهند.

از سویی، آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ برخلاف سال‌های گذشته -که در بهار برگزار می‌شد- در اسفندماه برگزار گردید و برخی داوطلبان نتوانستند خود را به خوبی آماده کنند. لذا توجه به این تغییرات طبق اطلاعیه‌های سازمان سنجش ضروری است. دانشجویانی که قصد موفقیت در این آزمون را دارند باید رفته‌رفته از ابتدای تابستان، برنامه‌ریزی برای مطالعه و تمرین بر اساس منابع مربوط به گرایش مدنظر خود را آغاز کنند؛ موفقیت یک «انتخاب» است، نه اتفاق!

خبرنگار: ندا خدادادی

انتهای پیام/

کد خبر: 1181876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =