رشت-ایسکانیوز: شهردارها در رشت فصلی شده‌اند. با آغاز فصل می‌آیند و با پایان فصل شورا مهر عزل بر پیشانی آنها می‌زند. در این بازی رفت و برگشت میان شورا و شهرداری،‌ شهر رشت است که بی‌پناه، با کوله باری از مشکلات به یک سو نهاده شده است.


شورای شهر سوم شهر رشت به دلیل دستگیری هفت تن از اعضای شورا منحل شد. بازداشت‌ها از زمستان 91 آغاز و تا بهار 92 ادامه داشت. از 9 نفر عضو شورای شهر رشت، هفت نفر به اتهام فساد اقتصادی دستگیر شدند و شورای شهر منحل شد. اما دستگیری‌ها تنها در سطح اعضای شورای شهر باقی نماند و به مدیران شهرداری هم رسید. در نهایت هشت تن از مدیران شهرداری هم به لیست دستگیر شدگان اضافه شد و جزای نقدی و حبس از هفت تا 14 سال برای این 15 نفر پایان ماجرا بود.


پس از پایان این ماجرا، محمدعلی ثابت قدم، شهردار شهر رشت در آن زمان، در تیرماه 92 سکان ریاست شهرداری رشت را به سرپرستی که از سوی استاندار به عنوان قائم مقام شورای شهر انتخاب شده بود واگذار کرد. سرپرست جدید، میرنوید میرحق‌جو بود که پیش از آن، شهردار منطقه2شهرداری رشت بود.


اما این سرپرستی هم دوام چندانی نمی‌آورد. شورای چهارم تشکیل می‌شود و در اولین اقدام، میرحق‌جو جای خود را به علی بهارمست، مهاجم سابق تیم استقلال رشت که چند سالی بود به شهرداری آمده و معاون خدمات شهری شهرداری شده بود می‌دهد. شورا با 14 رای بهارمست را به عنوان سرپرست جدید شهرداری رشت اعلام کرد.


در نهایت، در آذر ماه سال 92 شورای شهر رشت، سکان هدایت شهرداری را با 12 رای به محمد ابراهیم خلیلی واگذار کرد. اما سکانداری خلیلی یک سال هم دوام نیاورد و 22 مهر ماه شورای رشت پس از استیضاح شهردار و با 10 رای او را از سمت شهردار عزل کردند.



شورایی شهردار را نخواست


یک منبع آگاه در شهرداری رشت درباره علت برکناری خلیلی به ایسکانیوز گفت: «عزل و نصب‌های خلیلی دلیل اصلی برکناری‌اش بود.» او اختلافات دورنی اعضای شورای شهر را علت دیگر این برکناری دانست و در این باره گفت: «لابی ها و چانه زنی‌ها در شورای شهر صرفا سیاسی نیست و در شورا طیف همگون سیاسی وجود ندارد.»


خلیلی،‌ شهردار سابق رشت، در جلسه استیضاح خود در شورای شهر خطاب به اعضای شورا گفت: «شهرداری بیش از 100 لایحه به شورای شهر داده است که تنها 20 لایحه پاسخ گرفته و بقیه یا رد شده و یا بی‌جواب مانده است و این نشان‌دهنده آن است که در شورا دید کلان وجود ندارد.» او پس از تماس‌های مکرر ایسکانیوز اعلام کرد که قصد دارد تا یک هفته درباره استیضاح خود سکوت کند.


اما تغییرات در شهرداری تنها در سطح شهردار باقی نماند و به مدیران میانی هم رسید و موج نارضایتی در بدنه شهرداری زمانی به راه افتاد که این تغییرات دامن مدیر اداری مالی شهرداری را گرفت. پرسنل 2500 نفری شهرداری رشت این تغییر را برنتابید. چرا که مدیریت جدید خدمات رفاهی پرسنل و دستمزدهایشان را نشانه گرفته بود. اضافه کارها پرداخت نمی شد و دریافتی پرسنل با سال 91 تفاتی نداشت و ایندر حالی بود که در سال 92 براساس قانون کار 20 درصد افزایش دستمزد در نظر گرفته شده بود. اما به دلیل عدم پرداخت اضافه کاری پرسنل دریافتی آنها تفاوتی با سال قبل نداشت.


نبود ثبات مدیریت در شهرداری رشت، گریبان شهر را هم گرفت. یک منبع آگاه در شهرداری رشت اعلام کرد که شهر رشت، جزء پنج شهر محروم از نظر فضای سبز شهری است و گفت: «شهرداری با وجود داشتن یک سازمان مستقل در زمینه فضای سبز و با وجود این که در یک خطه سرسبز قرار گرفته اما از کمبود فضای سبز شهری رنج می‌برد.»


این منبع آگاه نبود اتوماسیون اداری در شهرداری را از دیگر معضلات موجود در سیستم شهرداری رشت دانست و در این باره گفت: «تا هفته گذشته اتوماسیون اداری در شهرداری وجود نداشت و نامه‌ها در دفتر اندیکاتور ثبت می‌شد و توسط نامه رسان و به وسیله موتور به مناطق پنجگانه شهرداری رست ارسال می‌شد.»


در شهر رشت، محلی برای اسکان مسافران وجود ندارد و به همین دلیل مسافران در شرق و غرب این شهر یعنی در شهرهای لاهیجان و انزلی اقامت دارند.


یک منبع آگاه در شهرداری شهر رشت درباره نابه‌سامانی‌های موجود در شهرداری این شهر به ایسکانیوز گفت: «بیش از شش سال است که طرح‌های مطالعاتی مانند مترو رشت در شهرداری ناتمام باقی مانده است و هیچ کار عملی در این زمینه صورت نگرفته است.»


او درباره یک تخلف شهرداری رشت در جمع آوری زباله‌ها گفت: «زباله‌های شهر توسط سازمان پسماند شهرداری به عمق جنگل سراوان منتقل می‌کند و شیرآبه زباله باعث نابودی جنگل و مزارع شده است.»


این منبع آگاه درباره وضعیت دو رودخانه‌ای که از میان شهر رشت می‌گذرد گفت: «رودخانه‌های «ورجوب» و «گهررود» از میان شهر رد می‌شوند که می‌توانند جاذبه‌های توریستی بسیاری ایجاد کنند،‌ اما در اثر بی‌توجهی به آنها و لایروبی نکردنشان بوی تعفن آن در شهر پخش شده و این رودخانه‌ها در نهایت به مرداب انزلی ریخته می‌شود و به دلیل ورود فاضلاب‌های صنعتی در این رودخانه‌ها وضعیت مرداب انزلی نیز دستخوش بحران شده است.»


در نهایت نوسازی نکردن بافت‌های فرسوده معضل بعدی شهر رشت است که مورد تاکید این منبع آگاه قرار گرفت و در این باره گفت: «بافت‌های فرسوده در شهر ایجاد ناامنی کرده‌اند و ریشه تمام این مشکلات، سوء مدیریت و عدم ثبات در مدیریت شهری است.»
در حال حاضر بیش از یک هفته است که کریم سرپرست، از سوی شورای شهر سکاندار کشتی شکسته شهرداری شده است. سرپرستی که نام و سمتش یکی شده است. اما مشکلات شهری در رشت همچنان مردم را نشانه گرفته است و تماس‌های ایسکانیوز با اعضای شورای شهر رشت بی‌جواب ماند و در نهایت نایب رییس شورای شهر پاسخگویی را لازم ندانست و اعلام کرد که در اخبار می‌توان جویای نظرات او شد. گویی مسئولان شهر رشت شانه‌هایشان را به پستو برده‌اند که مبادا تیری آنها را نشانه رود.


نسیم سلطان بیگی-سرویس اجتماعی


کد خبر: 118317

وب گردی

وب گردی