تهران – ایسکانیوز: حرکت لاک پشتی پاکستان برای احداث خط لوله واردات گاز از ایران وارد مرحله ای تازه ای می شود.

به گزارش ایسکانیوز، هر چند در آخرین روزهای سال 1392 ، وزارت نفت ایران رسما اعتراض خود را به عملکرد پاکستان در قبال اجرایی شدن قرارداد گازی ایران و پاکستان اعلام کرد و شایعاتی در خصوص لغو این قرارداد گازی منتشر شد اما بالاخره پاکستان تحرکاتی جدی برای اجرایی کردن این قرارداد از خود نشان داد .

بر اساس مفاد پیش بینی شده در قرارداد گازی ایران و پاکستان ، مقرر بود در سال 2014 صادرات گاز به پاکستان اجرایی شود اما پاکستان در طول دوره انعقاد قرارداد گامی عملی برای اجرایی کردن خط لوله واردات گاز برنداشت و همین امر سبب شد مشکلاتی در این حوزه ایجاد شود .

ایران بارها خواستار تسریع در اجرای قرارداد خط لوله صادرات گاز شد اما پاکستان حتی مساله تحریم ها و مسائلی از این دست را برای اجرایی نشدن تعهداتش مورد اشاره قرار داد . حالا در شرایطی که قرار است هیاتی از پاکستان برای پیگیری اجرایی شدن قرارداد خط لوله پاکستان به ایران بیاید ، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان از تماس مکرر با ایران برای اجرای سریع قرارداد خبر داده است .

شاهد خاقان عباسی به نمایندگان مجلس پاکستان گفته است: قرارداد خط لوله گاز با ایران یک موضوع بسیار مهم در خصوص امنیت انرژی پاکستان محسوب می شود.

وی این مطلب را در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان مجلس پاکستان مطرح کرد. این نماینده مجلس سوالی در باره موانع بین المللی پیش روی پاکستان برای اجرای قرارداد خط لوله گاز با ایران مطرح کرد و وزیر نفت نیز به ارائه جزئیاتی در این باره پرداخت.

روزنامه دیلی تایمز پاکستان پیش از این در خبری کذب، مدعی شده بود ایران خود را به طور کامل از اجرای این قرارداد کنار کشیده است.

وزارت نفت ایران نیز با صدور بیانیه ای رسمی، این خبر را تکذیب و اعلام کرد که موضوع قرارداد خط لوله گاز همچنان در دستور کار دو کشور است.

بررسی ها نشان می دهد پاکستان نیازمند واردات گاز از ایران است . پیش از این قرار بود پاکستان مسئولیت انتقال خط لوله گاز از ایران به هندوستان را عهده دار شود اما با کنار کشیدن هند از پروژه خط لوله صلح، صادرات گاز به پاکستان در دستور کار قرار گرفت. ایران در حال حاضر تنها به ترکیه از طریق خط لوله گاز صادر می کند.عراق نیز یکی از مشتریان آتی گاز ایران محسوب می شود و مقامات وزارت نفت از اجرایی شدن این قرارداد در آینده ای نزدیک خبر می دهند.
کد خبر: 118582

وب گردی

وب گردی