ملاک عملکرد دستگاه قضایی باید احساس اجرای عدالت در بین مردم باشد

معاون اول قوه قضاییه احقاق حق و اجرای عدالت را از اهداف اصلی قوه قضاییه برشمرد و گفت: احقاق حق و مبارزه با فساد با آمار ملاک نیست، بلکه ملاک و محور عملکرد دستگاه قضایی باید احساس و رضایت مردم باشد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز در کرمانشاه، حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه در مراسم تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان کرمانشاه ضمن تبریک عید غدیر خم، اظهار کرد: احقاق حق و مبارزه با فساد با آمار ملاک نیست، بلکه ملاک و محور تحول دستگاه قضایی باید احساس اجرای عدالت و رضایت در بین مردم باشد.

وی ضمن بیان اینکه هدف اصلی قوه قضائیه احقاق حق و اجرای عدالت است افزود: قوه قضائیه زمانی موفق است که این احساس را در مردم ایجاد کند که قوه قضاییه به سمت اجرای عدالت و ایجاد امنیت در جامعه گام بر می‌دارد.

معاون اول رییس قوه قضاییه تصریح کرد: در دو سال اخیر قوه قضاییه به صورت برنامه محور در حال حرکت بوده و برنامه های سالانه آن براساس اسناد بالادستی تنظیم شده است، برنامه های مدونی که براساس اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که متاسفانه مورد غفلت از سوی هر سه قوه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب یک سند است که نیاز به برنامه دارد و دولت حتما باید پاسخ دهد که اکنون که بیش از چهار سال از صدور این بیانیه گذشته است در اجرای آن چه کرده است، قوه قضاییه و همچنین قوه مقننه نیز باید پاسخ دهند که چه اقدامی در این خصوص انجام داده اند.

حجت الاسلام مصدق اضافه کرد: یکی دیگر از سیاست‌های اسناد بالادستی ما سیاست های کلی قضایی ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست های کلی برنامه هفتم است که مورد تصویب قرار گرفته و سند تحول قضائی و محورهایی است که مقام معظم رهبری طی دو سال گذشته در دیدارهایی که با کارکنان دستگاه قضا داشته اند بیان و نیز محورهایی که در حکم ریاست قوه به آن اشاره فرموده اند.

*رویکرد دستگاه قضا در برخورد با اغتشاشات سال گذشته متانت محور و توأم با قاطعیت و عقلانیت بود*

حجت الاسلام مصدق معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه سالی که گذشت یکسال بسیار مهم و تاثیرگذار برای قوه قضاییه بود و با چالش‌های فراوان و بی‌نظیری مواجه بود، افزود: این چالش‌ها بخصوص در حوزه اجتماعی و امنیتی بود که با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری، مدیریت رییس قوه قضاییه و تلاش شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، نیروهای فراجا و تلاش همکاران در دادگستری های سراس کشور، این تهدیدها تبدیل به فرصت شد.

این مسؤول ارشد دستگاه قضایی گفت: دشمن به صورت جدی برای اغتشاشات و آشوب‌ها برنامه داشت و دستگاه قضایی در مدیریت خود در مقابل آن رویکردی متانت محور توأم با عقلانیت و در عین حال همراه با قاطعیت انجام داد.

مصدق با بیان اینکه با رویکرد این سه محور توانستیم دشمن را ناکام گذاشته و نیز حمایت های مردمی دشمن را در این قضیه مأیوس کرد اظهار کرد: به دنبال این قضایا با پیشنهاد ریاست قوه قضاییه و موافقت رهبر معظم انقلاب ۹۰ هزار نفر از افرادی که تحت تعقیب قرار گرفته بودند از عفو رهبری برخوردار شدند.

حجت الاسلام محمد مصدق با اشاره به اینکه این عفو در تاریخ ثبت شد چراکه در زمانی اتفاق افتاد که نظام در اوج قدرت بود و همه اغتشاشات جمع شده بود افزود: رویکرد پدرانه رهبر معظم انقلاب نسبت به همه فرزندان این مرز و بوم که مورد غفلت و تحت تأثیر رسانه های بیگانه قرار گرفته بودند و از احساساتشان سواستفاده شده بود دستور عفو صادر فرمودند که موجب بازخورد بسیار مثبتی شد و خانواده های زیادی از این اقدام قدردانی نمودند.

دشمن در موضوع حجاب به دنبال ایجاد دوقطبی سازی در جامعه است/ هرگز اجازه ضربه وارد شدن به اقتدار پلیس را نخواهیم داد
 
معاون اول دستگاه قضا کشور ادامه داد: در اینکه حجاب همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند یک واجب سیاسی، شرعی و فقهی است هیچ شکی در آن وجود ندارد، اما تعدادی می خواهند از این موضوع سواستفاده کرده و صف آرایی درست کنند و جامعه را به سمت دو قطبی پیش ببرد که معظم‌له به هیچ وجه بر آن راضی نیستند.

وی تصریح کرد: هنر ما آن است که بتوانیم روی فرزندان خود در هر محیطی اعم از دانشگاه، آموزش و پرورش و جامعه کار فرهنگی انجام دهیم.

محمد مصدق با بیان این موضوع که قوه قضاییه با تعداد اندکی که با ارتباط با بیگانگان می‌خواهند موضوع ارزشی حجاب را از بین ببرند قطعا برخورد خواهد کرد افزود: اقتدار پلیس ما هیچوقت نباید مورد ضربه قرار گیرد و در این زمینه هرگز اجازه نخواهیم داد که به آن ضربه‌ای وارد شود و به صورت صد درصد از آن حمایت خواهیم کرد زیرا در غیر این صورت این پلیس هرگز نخواهد توانست نظم و امنیت را در جامعه تأمین کند. 

وی تاکید کرد: مهم آن است که همانطور که آمار نشان می‌دهد با خیلی از افرادی که به تعبیری از آنها با عنوان شل حجاب یاد می شود گفت‌وگو شده و آن‌ها قانع می شوند و اصلا اهل عناد نیستند.
 
حجت الاسلام مصدق با بیان اینکه گاهی از هر دو طرف افراط و تفریط هایی صورت گرفته که سوء نیتی نیز در آن وجود نداشته است اما خواسته و هدف دشمن است ادامه داد: متاسفانه هیچگاه با این افراد به دلیل فراهم نبودن زمینه صحبت نشده است از این جهت ایام ماه محرم بهترین فرصت است تا باب این فصل برای این افراد باز شود. 

معاون اول قوه قضاییه در پایان اضافه کرد: بدون شک ما زمانی در این زمینه موفق خواهیم بود که به جای آنکه ۱۰ نفر را دستگیر کنیم ۱۰ نفر را از طریق گفت‌وگو و کار فرهنگی حجابشان را درست کنیم در آن صورت است که نظام ما، پلیس و قوه قضاییه ما موفق خواهد بود. 

در این مراسم "شهرام کرمی" به عنوان رییس کل دادگستری استان کرمانشاه معرفی و از خدمات "پرویز توسلی‌زاده" که به افتخار بازنشستگی نایل آمده، قدردانی شد. 

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

کد خبر: 1188897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =