درخواست گوترش برای حمایت از ارسال کمک‌های فرامرزی به شمال غرب سوریه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پی عدم تصویب قطعنامه های مربوط به گذرگاه مرزی باب الهوی، از اعضای شورای امنیت خواست حمایت از تداوم ارسال کمک‌های فرامرزی به میلیون‌ها انسان نیازمند در شمال غرب سوریه را افزایش دهند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل سازمان ملل از اینکه شورای امنیت نتوانست برای تمدید مجوز عملیات امدادرسانی فرامرزی سازمان ملل در سوریه به توافق دست یابد، ناراضی است.

اسرائیل بزرگ‌ترین بازنده ۱۲ سال تنش و جنگ داخلی سوریه

وی تصریح کرد: کمک های فرامرزی سازمان ملل یک راه نجات واقعی برای میلیون ها نفر در شمال غرب سوریه است، زیرا نیازهای بشردوستانه در این منطقه از زمان آغاز درگیری به بالاترین حد خود رسیده است، در حالی که تأثیر زمین لرزه های ویرانگر ماه فوریه هنوز به شدت احساس می شود.

سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل سازمان ملل از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهد تا تلاش‌های خود را برای حمایت از تداوم ارسال کمک‌های فرامرزی به میلیون‌ها انسان نیازمند در شمال غرب سوریه برای طولانی ترین زمان ممکن افزایش دهند.

 روسیه در نشست روز سه شنبه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل با تمدید یکساله باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی در مرز سوریه و ترکیه که عملیات کمک‌رسانی سازمان ملل به شمال غرب سوریه (منطقه ای که در کنترل مخالفان است و حدود ۹ میلیون نفر در آن زندگی می کنند)، از آن طریق انجام می شد،مخالفت و رای گیری انجام شده را وتو کرد.

چین در رای گیری برای پیشنهاد غرب که از سوی سوئیس و برزیل ارائه شده بود، رای ممتنع داد، در حالی که ۱۳ عضو باقی مانده شورای امنیت به آن رای مثبت دادند و روسیه با رای منفی خود، آن را وتو کرد.

در طرح غربی ها خواسته شده بود تصمیمات مندرج در بندهای ۲ و ۳ قطعنامه ۲۱۶۵ (۲۰۱۴) شورای امنیت برای مدت ۱۲ ماه یعنی تا ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۴ فقط برای گذرگاه مرزی باب الهوی تمدید شود و از دبیرکل درخواست شده بود که حداکثر تا ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ یک گزارش ویژه در مورد نیازهای بشردوستانه در سوریه ارائه کند.

در این میان پیشنهاد روسیه نیز برای تمدید ۶ ماهه این طرح نتوانست آرای لازم را بدست آورد.

در رای گیری برای پیشنهاد مسکو نیز تنها روسیه و چین به پیشنهاد برای تمدید شش ماهه این طرح رای مثبت دادند. ۱۰ عضو شورای امنیت به آن رای ممتنع دادند درحالی که آمریکا، انگلیس و فرانسه به این یپشنهاد رای منفی دادند.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به حداقل ۹ رأی موافق و بدون وتوی روسیه، چین، آمریکا، فرانسه یا انگلیس نیاز دارد.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل هنگام رای گیری قطعنامه غرب اعلام کرد که طرح امداد رسانی به شمال غرب سوریه نمی تواند تمدید شود.

سفیر روسیه پس از استفاده از حق وتو و قبل از رای گیری شورا در مورد پیشنهاد کشورش گفت: "اگر پیش نویس ما مورد حمایت قرار نگیرد، تمدید فنی این طرح برای هر دوره ای نمی تواند پیش برود."

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از وتوی روسیه مدعی شد: این لحظه ای غم انگیز برای مردم سوریه است. آنچه ما و جهان شاهد آن بودیم، اقدام ظالمانه تمام عیار بوده است.

طرح امداد رسانی سازمان ملل که از سال ۲۰۱۴ به شمال غرب سوریه کالاهایی مانند غذا، دارو و سرپناه ارسال می کرد، روز دوشنبه به پایان رسید. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تمدید ۱۲ ماهه این طرح بود.

مارتین گریفیتس مسئول کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی سازمان ملل نیز با بیان اینکه قطعنامه فرامرزی شورای امنیت درباره گذرگاههای سوریه در ۱۰ ژوئیه (جولای) پایان می یابد، خواستار تمدید این مجوز برای ۱۲ ماه (یکسال) شده بود تا به گفته او، سازمان ملل و شرکای آن قادر به ارائه کمک های بشردوستانه باشند.

شورای امنیت سازمان ملل در نشست ۱۹ دی ماه سال گذشته خود به اتفاق آرا با تمدید ۶ ماهه باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برای ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه از طریق ترکیه موافقت کرده بود.

گذرگاه مرزی باب الهوی در مرز سوریه با ترکیه در اشغال گروه تروریستی تحریر الشام یا همان جبهه النصره سابق و گروهک های هم پیمان آن است.

دولت دمشق همواره تاکید کرده است که این گروه تروریستی کمک های بشردوستانه را مصادره و اجازه دسترسی مردم عادی سوریه به این کمک ها را نمی دهد و هرگونه کمک انسانی به مردم سوریه باید از کانال رسمی و از طریق دولت سوریه انجام شود تا به دست نیازمندان آن برسد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1189473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =