علت برکناری قربان زاده چه بود؟/ وزارت اقتصاد شفاف سازی کند

در شرایطی که قربان زاده در زمان تصدیگری بر سازمان خصوصی سازی اقداماتی را انجام داد، سکوت وزارت اقتصاد در خصوص جابه جایی وی از ریاست سازمان خصوصی سازی سوال برانگیز است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، چند روز گذشته قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:  پایان حدود 22 ماه مسئولیت بنده در سازمان خصوصی‌سازی است. تشکر می‌کنم از اعتماد وزیر و از همه همکارانم که بی‌دریغ تلاش کردند.

خداحافظی قربان‌زاده از سازمان خصوصی سازی/ رحمتی گزینه جدید احتمالی

وی با بیان اینکه دیگران باید در مورد عملکرد 22ماهه‌اش قضاوت کنند، تأکید کرد: من سعی کردم جز حقیقت نگویم، به کار کارشناسی احترام بگزارم و بی‌وقفه تلاش کنم، از همه همکاران و مردم عزیز حلالیت می‌طلبم.

سه محور مهم کارنامه ی قربان زاده

شاید اولین نکته ای که در کارنامه ی قربان زاده به چشم می خورد پافشاری برای خصوصی سازی دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس است. گفتنی است دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال سال گذشته در بورس عرضه شدند. خیلی از کارشناسان معتقد بودند که دولت سهام این دو باشگاه را از سر اجبار و بدون اینکه شرایط واگذاری را فراهم کرده باشد، عرضه اولیه کرد و بسیاری از مردم به عشق باشگاه مورد علاقشان سهام خریدند و برخی هم تصور می کردند به محض اینکه باشگاه وارد بورس شود سودده خواهد شد. گفتنی است انتقادهای جدی به نحوه ی ارزشگذاری و قیمت سهام این دو باشگاه در زمان عرضه از جمله انتقاداتی بود که به این اقدام قربان زده وارد می شد.

دومین فعالیت در کارنامه ی قربان زاده مربوط به واگذاری بلوک 12 درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است. قراردادی که تحت عنوان بزرگترین مزایده تاریخ خصوصی سازی در کشور نیز از آن نام برده می شود و حرف حدیث های زیادی پیرامون آن وجود دارد.

شاید آخرین نکته ای که در کارنامه ی قربان زاده در زمان تصدی سازمان خصوصی سازی پر رنگ تر است و بیشتر از سایر موارد به چشم می خورد، مولد سازی اموال مازاد دولت است. از همان ابتدا انتقادات گسترده ای به مولد سازی و آیین نامه های آن و نحوه ی اجرای آن توسط کارشناسان وارد بود. خیلی از کارشناسان مولد سازی را مصداق چوب حراج دولت به اموالش می خواندن و برخی دیگر این کار را صرفا درمانی موقت برای جبران کسری بودجه عنوان  میکردند که در نهایت در سال های آتی گریبان دولت را خواهد گرفت.

وزارت اقتصاد شفاف سازی کند

اگرچه معلوم نیست قربان زاده از ریاست سازمان خصوصی سازی استعفا داده یا برکنار شده است، اما مشخصا در طول مدتی که تصدی سازمان خصوصی سازی را بر عهده داشت حواشی زیادی پیرامون تصمیمات و اقدامات وی وجود داشت که به نظر می رسد وجود همین حواشی عاقبت وی را از سازمان خصوصی سازی جدا کرد.

البته این انتظار وجود دارد که وزارت اقتصاد در خصوص وضعیت سازمان خصوصی سازی شفاف سازی کند و دلیل برکناری قربان زاده را توضیح دهد تا به گمانه زنی هایی که در فضای رسانه مطرح می شود، پاسخ داده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =