چرا باید داروسازی بخوانیم؟ / رشته‌ای مناسب افراد درون‌گرا و تحلیل‌گر

اگر فردی با شخصیت درون‌گرا هستید و زمان زیادی را در ذهن خود می‌گذرانید؛ آنها به‌تنهایی بهتر کار می‌کنید و کار انفرادی را به کار گروهی ترجیح می‌دهید؛ احتمالا رشته داروسازی برازنده شماست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ممکن شما هم در زمان کودکی خودتان را به آب و آتش می‌زدید تا دکتر برایتان آمپول تجویز نکند؛ حاضر بودید بدمزه‌ترین داروها را مصرف کنید اما از شر اتاق تزریقات در امان باشید. شاید همان زمان برایتان این سوال پیش آمده که باشد که داروها از چه چیزی تشکیل شده‌اند و چه چیزی باعث می‌شود که تاثیرگذاری برخی داروها بیشتر از دیگری باشد؟

بیشتر بخوانید:

باید و نبایدهای تحصیل در رشته پزشکی/ چه کسانی به درد طبابت می‌خورند؟

داروها را داروسازان می‌سازند؛ داروسازی یک حرفه بهداشتی دارای مجوز است که در آن داروسازان اطلاعات مربوط به دارو را به بیماران و متخصصان ارائه می دهند. فارماکولوژی نیز جزئی ضروری در مطالعه داروسازی است و به عنوان یکی از شش حوزه اصلی آموزش در برنامه درسی درجه داروسازی گنجانده شده است.

سه دلیل برای مطالعه داروسازی

تعامل با انسان‌ها: داروسازان را می توان در بسیاری از مراکز مراقبت های بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها یافت. توصیه آنها برای بیماران اهمیت دارد و به مردم کمک می‌کند تا حالشان بهتر شود.

نوآوری‌های در صنعت داروسازی: دانشمندان اکنون می‌دانند که تنوع ژنتیکی در ژن‌ها می‌تواند بر پاسخ بدن به دارو تأثیر بگذارد. متخصصان امیدوارند روزی کل ژن انسان را در هر فرد توالی یابی کنند. در این صورت داروسازان و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از این اطلاعات برای انتخاب بهترین روش درمانی برای نیازهای فرد استفاده کنند.

ثبات شغلی: سلامت انسان یک زمینه کاری مناسب به شمار می‌رود، به همین منظور شغل داروسازی همیشه مورد تقاضا است. همیشه داروها و درمان‌های جدیدی در بازار وجود دارد و نسخه‌هایی برای توزیع نیز در نظر گرفته می‌شود، به زبانی دیگر دانشجویان این رشته بعد از فارغ التحصیلی به راحتی شغلی پیدا خواهند کرد.

همه چیز درباره داروسازی

بر اساس گزارش یومولتی رنک، مطالعات داروسازی/ فارماکولوژی شامل یادگیری مکانیسم‌های اثر، اندیکاسیون، تجویز، موارد منع مصرف و عوارض جانبی است. این موضوع شامل یادگیری زیاد است که چندان ساده به نظر نمی‌رسد اما مطمئناً ارزشش را دارد!

فارغ التحصیلان دارای مدرک داروسازی اغلب پشت پیشخوان داروخانه‌ها هستند، اما لزومی ندارد که اینطور باشد. بسیاری از دارندگان مدرک داروسازی/فارماکولوژی به دنبال مشاغل در بیمارستان‌ها، تحقیقات و مدیریت کیفیت هستند.

گرایش های رشته داروسازی

از جمله گرایش‌های این رشته می‌توان به شیمی دارویی، فارماکونوژی، سم شناسی، داروشناسی، فارماسیوتیکس، داروسازی بالینی، بیوتکنولوژی دارویی، داروسازی هسته‌ای،اقتصاد و مدیریت دارو، نانوفناوری دارویی و کنترل دارو  اشاره کرد. گرایش شیمی دارویی با هدف تربیت تخصص بر دانش شیمی و آگاه به ساختار شیمیایی ترکیبات دارویی و ترکیبات آن فعال است. فردی که این گرایش را انتخاب می‌کند، می‌تواند به خوبی واکنش‌ها و ساختار ترکیبات شیمیایی را بررسی و تحلیل کنند.

در گرایش فارماکونوژی، دانشجویان با خواص مواد موثره دارویی با منشاء طبیعی به ویژه گیاهان دارویی آشنا می‌شوند. دانش لازم برای شناسایی گیاهان دارویی و اجزایی از آنها که دارای خاصیت درمانی هستند، استخراج و شناسایی مواد موثره موجود در قسمت‌های مختلف گیاهان، از جمله مهارت‌هایی هستند که در این دوره تخصصی، تدریس می‌شوند. در گرایش سم شناسی دانشجویان ضمن آشنایی با عناصر و ترکیبات سمی غیر دارویی که بشر در خطر تماس با آنها قرار دارد، با مسمومیت‌های ناشی از ترکیبات دارویی نیز آشنا می‌شوند. 

دانشجویان در گرایش داروشناسی، بر روی بررسی اثرات و عوارض داروها تمرکز می‌کند. دستیاران، در طول این دوره تخصصی با جدیدترین روش‌های تعیین دوزهای موثر ترکیبات دارویی و مکانیسم اثر آنها آشنا می‌شوند. آشنایی با روش‌های ارزیابی کیفیت فرمولاسیون‌های دارویی، سامانه‌های نوین و پیشرفته دارورسانی، شرایط مناسب نگهداری و بسته‌بندی‌های دارویی و نیز توجه به مدل‌های ارزیابی ویژگی‌های فارماکوکینتیکی داروها در بدن انسان، از جمله مهارت‌هایی هستند که دستیاران در گرایش فارماسیوتیکس، فرا می‌گیرند.

دستیاران در گرایش داروسازی بالینی می‌بایست یک سری دروس مرتبط با پزشکی، مانند فیزیوپاتولوژی، فارماکواپیدمیولوژی، سم‌شناسی بالینی، فارماکوکینتیک بالینی و... را در قالب یک دوره  1/5 تا 2 ساله، پیش از حضور در بخش‌های بالینی مراکز بیمارستانی بگذرانند. در دوره بیوتکنولوژی دارویی، هدف کسب دانش و مهارت لازم برای بهره‌برداری از علوم سلولی- مولکولی، میکروبیولوژی و ژنتیک، برای ساخت و تولید مواد موثره دارویی، در مقیاس صنعتی است. در گرایش داروسازی هسته‌ای، دستیاران با رادیوداروها، روش‌های شناسایی و سنجش آن‌ها، روش تولید رادیوداروها و کاربرد آن‌ها در تشخیص، درمان و یا پیشگیری از بیماری‌ها آشنا می‌شوند و مهارت‌های مرتبط با آنها را کسب می‌کنند.‌ در گرایش مدیریت دارو دانشجو با مباحث مختلف مربوط به اقتصاد داروئی و مدیریت مالی و سایر مباحث مرتبط با رشته آشنا خواهد شد.

دانشجویان در این رشته علاوه بر در وس پایه و تخصصی باید کارآموزی‌ داروخانه‌ را بگذرانند. 

تیپ شخصیتی مناسب داروسازی

اگر فردی با شخصیت درون‌گرا هستید و زمان زیادی را در ذهن خود می‌گذرانید؛ آنها به‌تنهایی بهتر کار می‌کنید و کار انفرادی را به کار گروهی ترجیح می‌دهید؛ اگر با اینکه به افکار و احساسات دیگران علاقه‌ای ندارید، به احساسات افراد نزدیک به‌ خودتان، اهمیت می‌دهید؛ احتمالا رشته داروسازی برازنده شماست.

 این اشخاص، انرژی و زمان خود را در روابط شخصی صرف می‌کنند تا موفق شوند. دیگران غالبا افراد با تیپ شخصیتی INTJ را سرد، گوشه‌گیر و بی‌علاقه می‌دانند؛ ویژگی‌هایی که می‌تواند برای شکل‌گیری دوستی جدید، چالش‌برانگیز باشد. افراد با این نوع شخصیت اغلب ارزش کمی برای معاشرت‌ها و مکالمات معمول قائل هستند و این دیدگاه باعث می‌شود که آشنایی با آنها دشوارتر شود. این دسته از افراد، کم‌حرف هستند و ترجیح می‌دهند تا با خانواده و گروهی از دوستان نزدیک ارتباط برقرار کنند.

وقتی افراد با تیپ شخصیتی INTJ به چیزی علاقه‌مند می‌شوند، تلاش می‌کنند تا آنجا که می‌توانند در آن زمینه دانش و مهارت داشته باشند. آنها انتظارات بالایی از خود دارند و خود را در بالاترین استانداردهای ممکن نگه می‌دارند. افراد با این تیپ شخصیتی در جمع‌آوری اطلاعات از دنیای خارج، تجزیه‌وتحلیل آنها و رسیدن به بینش‌های جدید ماهرند. آنها بسیار تحلیلی و منطقی هستند؛ ‌همچنین برای اطلاعات، دانش و هوش ارزش قائل‌اند و می‌توانند دانشمندان و ریاضی‌دانانی عالی شوند. این افراد به‌خصوص در زمینه‌هایی که به کارایی و توانایی تفسیر اطلاعات پیچیده نیاز دارند، (مهندسی، تحصیلات دانشگاهی، حقوق و تحقیقات)، به‌خوبی عمل می‌کنند.

افراد با تیپ شخصیتی INTJ به‌طور معمول در مشاغلی که به توانایی قوی در درک و ارزیابی اطلاعات پیچیده نیازمندند، با عملی‌کردن دانش خود، به‌درستی عمل می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =