مشهود کردن فرهنگ و زندگی گذشتگان، ابزار کار باستان شناسان امروز است

عمده هدف رشته تحصیلی تاریخ و باستان شناسی آشنایی با تاریخ و تمدن کشورها و مشهود کردن زندگی گذشتگان است. افراد در این رشته محدود به جنسیت نیستند و در بحث فعالیت های کاوش و یا به اصطلاح حفاری، تیم های متشکل از خانم ها و آقایان تشکیل می‌شود.

رویا تاج‌بخش عضو هیئت علمی تاریخ و باستان شناسی دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ همدان در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز با بیان این که علاقه به رشته‌های تاریخی، خود کمک ویژه‌ای به افراد می‌کند، اظهار کرد: توانایی‌های لازم افراد برای ورود به رشته باستان شناسی شامل دو دسته توانایی‌های فردی شخص که شامل توان جسمی مناسب و دسته دوم توانایی‌های روحی فرد که منظور صبر و پشتکار در بحث کاوش است، می باشد. بدون تردید برای دانشجویانی که قصد ورود به رشته باستان شناسی را به صورت آکادمیک دارند،باید صرف نظر از کسب نمره مطلوب در آن مقطع، دارای دو ویژگی مهم ذکر شده و در نهایت توانایی افزایش سطح علمی خود را داشته باشند.

وی با تأکید بر نبود تفاوت میان آقایان و بانوان در این رشته بیان کرد: افراد در این رشته محدود به جنسیت نیستند و در بحث فعالیت های کاوش و یا به اصطلاح حفاری ، تیم های متشکل از خانم ها و آقایان تشکیل می‌شود.اما طبیعتاً افراد باید توانایی فعالیت میدانی را داشته باشند و این نکته نیازمند توان جسمی بالایی است؛ به طوری که افراد در تیم های کاوش با مشکلات متعددی روبه رو می شوند، به عنوان نمونه دور بودن طولانی مدت از خانواده و یا استقرار در محل هایی که فاصله زیادی با شهر دارد ، ممکن است برای افراد حاضر در تیم کاوش سخت باشد. نکته حائز اهمیت در این حرفه این است که افراد برای ورود به این تیم ها باید توانایی زندگی جمعی را داشته باشند.

مدیرکل پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در رابطه با نحوه ورود به بازار کار در رشته باستان شناسی اظهار کرد: در درجه اول برخی از ارگان‌ها و دستگاه های اجرایی هستند که توان استفاده از علم یک باستان شناس به ویژه در مقطع ارشد و دکتری را دارند.به عنوان نمونه یک مرکز تحقیقاتی قصد جمع آوری یک دایره‌المعارف را دارد که طبیعتاً بخشی از آن مربوط به این طیف خواهد شد که قاعدتاً افراد توان ورود به این بخش را دارند که دانش آموخته در این رشته باشند. در موارد دیگری افراد ممکن است برای امر تدریس جذب اداره آموزش و پرورش شوند.

تاج‌بخش در ادامه بیان کرد: در این رشته قطعاً محدودیت هایی برای افراد وجود دارد، اگر یک فرد قصد این را داشته باشد که به صورت مستقل وارد بازار کار شود، این امکان وجود ندارد مگر اینکه از سازمان میراث فرهنگی دارای مجوز باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با توجه به موضوع گرایش های رشته باستان شناسی بیان کرد: در حال حاضر کشور ایران در رشته باستان شناسی دارای ۳ گرایش است که شامل گرایش پیش از تاریخ، گرایش دوران تاریخی و گرایش اسلامی میباشد. به طور کلی باستان شناسی مطالعه علم گذشته انسان است که در واقع از راه بررسی شواهد و آثار به جا مانده از گذشتگان، زندگی افراد پیشین را مورد بررسی قرار می‌دهد که این امر از گذشته دور آغاز و تا همین چند روز اخیر ادامه دارد. یعنی هیچ محدودیت زمانی برای این رشته وجود ندارد.

وی افزود: هدف از کار یک باستان شناس فقط خارج کردن اشیاء از زیر خاک و انتقال آنها به موزه نیست، بلکه هدف کار باستان شناس مطالعه گذشته برای ترسیم فرهنگ گذشتگان می باشد. که این ترسیم فرهنگ گذشته می‌تواند از طریق انتشار یک مقاله علمی، کتاب و یا حتی همکاری با یک مجموعه فیلمسازی باشد.

تاج‌بخش در رابطه با اعتراض اساتید باستان شناسی به لایحه مجلس در رابطه با استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج ها افزود: ظاهراً لایحه ابلاغ شده به مجلس با تصمیمات اتخاذ شده، متوقف و به مرحله اجرایی شدن نرسیده است. اما دلیل اصلی مخالفت اساتید باستان شناسی با این لایحه، بحث مغایرت موارد مطرح شده در این لایحه با قوانین تعزیرات مجازات اسلامی میباشد. به عنوان نمونه در ماده پانصد و شصت و دو قانون اساسی ذکر شده است که هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال است. بنابراین به طور مشخص ما مشاهده می‌کنیم که فرد کاوشگر فقط با مجوز میراث فرهنگی، امکان فعالیت در این حوزه را دارد؛ و سازمان میراث فرهنگی برای صدور مجوز یکسری قوانین و مقررات حاکم بر خود را دارد یعنی یک فرد صرف نظر از دارا بودن تحصیلات آکادمیک در این زمینه، باید سابقه کاوش در محوطه را دارا باشد. در نتیجه هیج فردی بدون تجربه حفاری، اجازه فعالیت را به طور شخصی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در پایان با تاکید بر این نکته حائز اهمیت برای افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند وجود علاقه و پایداری در این حوزه است که شرط دوام در باستان شناسی علاقه و صبر است.

مشهود کردن فرهنگ و زندگی گذشتگان، ابزار کار باستان شناسان امروز است


خبرنگار: امیرحسین رجبی / مبینا رستگاری

انتهای پیام/

کد خبر: 1192377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =