درخواست مناظره نوبخت درباره حواشی انتشار اوراق در دولتهای دوازدهم و سیزدهم

رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت حسن روحانی خواستار برگزاری مناظره درمورد حواشی انتشار اوراق در دولتهای دوازدهم و سیزدهم شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، چندی قبل محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم در توییتی ادعا کرد که ‏با انتشار 311.5 هزار میلیارد تومان اوراق مالی، دولت سیزدهم در کمتر از دو سال بیش از 8 سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، انواع اوراق مالی منتشر کرد.

بیشتر بخوانید:

مروری بر فساد اقتصادی تیم روحانی (بخش اول) / درس عبرت برای رئیسی

وزارت اقتصاد: دولت حسن روحانی 530 همت اوراق منتشر کرد؛ دولت سیزدهم، 306 همت

 در همین راستا وزارت  اقتصادی  در پاسخ به ادعای محمدباقر نوبخت درباره عملکرد دولت سیزدهم در انتشار اوراق مالی اسلامی اعلام کرد: مجموع مبالغ انتشار اوراق مالی اسلامی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ظرفیت‌های قانونی، از سال 1392 تا تاریخ 14 مرداد ماه سال 1400 (زمان تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی) حدود 531 هزار میلیارد تومان و در مقابل مبلغ انتشار اوراق مالی اسلامی در چارچوب ظرفیت‌های قانونی، از زمان شروع به کار دولت سیزدهم (از 14 مرداد ماه سال 1400) تا پایان سال 1401، معادل 306 هزار میلیارد تومان است.

از سوی دیگر احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ پرسشی مبنی بر ادعای رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم درباره حجم انتشار اوراق در دولت سیزدهم، گفت: مقایسه ارقام مطلق و اسمی برای سالهای مختلف مقایسه نادرستی به لحاظ تخصصی و کارشناسی است و این نحوه مقایسه جای تعجب دارد.

به گفته وی، دولت در زمان شروع به فعالیت خود با شرایطی مواجه بود که در پنج ماهه نخست سال 1400 حدود 100 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق صورت گرفته بود و این بیش از ظرفیت کل سال بود.

خاندوزی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در هفت ماه با حدود 80 هزار میلیارد تومان، انتشار اوراق شرایط را مدیریت کرد، گفت: امروز بیشتر اوراقی که منتشر می شود، صرف بازپرداخت استقراض دولت قبل می‌شود.

خاندوزی: برای بررسی عمکلرد دولتها باید به نسبت انتشار اوراق به تولید ناخالص داخلی توجه کنیم

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: سال 1401 بیش از 80 درصد اوراقی که دولت منتشر کرد، صرف بازپرداخت استقراض آقایان در دولت قبل شد ضمن آنکه اگر بخواهیم با مبنای درستی مقایسه کنیم و به تصویر بهتری در این زمینه برسیم، خوب است به نسبت انتشار اوراق به تولید ناخالص داخلی توجه کنیم.

وی در این زمینه با ارایه نموداری خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: دولت قبل در سال 97 دو درصد تولید ناخالص داخلی، در سال 98 برابر 3 درصد و در سال 99 به یک قله بی سابقه 5 درصدی انتشار اوراق داشته است که این مورد در دولت سیزدهم کاهشی بوده به طوری که در سال 1400 نسبت مذکور به 2.8 درصد و در سال 1401 به 2.1 کاهش پیدا کرده است.

درخواست مناطره نوبخت درمورد حواشی انتشار اوراق در دولتهای دوازدهم و سیزدهم

اما به تازگی این ماجرا وارد فاز جدیدی شده است و معاون رئیس جمهور در زمان دولت حسن روحانی با مخاطب قرار دادن رئیس جمهور نوشت: گزارش ارسالی، حاکی از ادعای نادرست همکاران شما در بدهی ٥٣٥ همتی اوراق در دولت قبل است.

نوبخت در ادامه تاکید کرده است، با وجود ادعاهای مشابه در دو سال گذشته، جهت خاتمه دادن به این وضعیت، مقرر فرمایید در رسانه ملی، نماینده دولت و اینجانب در حوزه اقتصاد پاسخگوی مردم باشیم.

درخواست مناظره نوبخت درباره حواشی انتشار اوراق در دولتهای دوازدهم و سیزدهم

انتهای پیام/

کد خبر: 1192474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =