معوقات خانواده های شهدا از سال 86 باقی مانده بود/ ایثارگران در مکتب علما پرورش یافتند

تهران- ایسکانیوز: حسن روحانی رئیس جمهوری در ادامه سفر به استان زنجان در جمع علما، ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدای این استان از حضور در این جمع ابراز خرسندی کرد و گفت: نزدیک ماه محرم هستیم که ترویج دین در سایه ایثار و فداکاری اباعبدالله الحسین انجام می شود و هم روحانیت به ویژه روحانیت شیعه در سایه نام امام حسین و  کربلای امام حسین توانست این بار مسئولیت سنگین را در قرن های متمادی بر دوش بگیرد.

وی افزود: نسبت علما و ایثارگران به گونه ای است که ایثارگران در مکتب علما پرورش یافتند بنابراین این دو قشر بسیار به هم نزدیک اند و هدف واحدی را با قلم و زبان و بیان خود و با خون خود انجام می دهد. ما اگر به تاریخ نهضت های اسلامی و به ویژه انقلاب اسلامی نگاه کنیم می بینیم نقش محرم و نقش عاشورا هم در انقلاب و هم در دفاع مقدس بسیار پر رنگ است.

روحانی یادآور شد: آغاز نهضت و انقلاب اسلامی از سال 41 شروع شد اما نقطه اوجش ایام محرم سال 1342 بود. آن ایامی که امام آن اعلامیه را صادر کردند و فرمودند امروز تقیه حرام است و آن اعلامیه آن حرکت بزرگ را در دهه محرم سال 1342 بوجود آورد. برای نخستین بار در نوحه های عزاداری مسایل انقلاب اسلامی و مبارزه با ستم در محرم سال 42 شروع شد. این سخنرانی بسیار مهم امام که در روز عاشورا ایراد شد منجر به حادثه 15 خردادشد.

وی با اشاره به سخنرانی معروف امام راحل عصر عاشورا در مدرسه فیضیه گفت: همه فرازهای دوران نهضت اسلامی در سایه عاشورای امام حسین بود. تحرکات پایانی نیزکه تا سرنگونی رژیم تداوم یافت باز هم در سایه عاشورا بود.

روحانی گفت: محرم سال 1357 نام تاسوعا و عاشورا در تمام صفحات روزنامه های غرب مطرح شد. در سال 57 می گفتند شاه از تاسوعا و عاشورا می ترسد. عاشورا یادآور دلاوری های امام حسین و یادآور دلاوری های آن همه شهیدان است. چه بیانی قادر است عظمت عاشورا را بیان کند. تمام منبع عظمت ما چه در روحانیت و چه ایثارگران از منبع عاشوراست. هر چه داریم از واقعه عاشوراست.

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه ما با دنیا جنگیدیم گفت: تجهیزات فرانسه در زمان جنگ در اختیار عراق قرار گرفت. مجهزترین تانک ها در اختیار عراق قرار گرفت. یک سد دفاعی درست کرده بودند برای بغداد و عراق. فکر نمی کردند ما بتوانیم در دل آسمان عراق نفوذ کنیم. تنها عملیاتی که 100 درصد ریسک داشت بمباران عراق بود. همه داوطلب خلبانی می شدند. کار بسیار بزرگی صورت گرفت، ایثار و فداکاری در برابر همه دنیا. چه کسی توانست این جوان ها را پرورش دهد؟ شما خانواده های شهدا فرزندانتان را برای جبهه تشویق کردید. یک زنجان حدود سه هزار شهید و 7 هزار جانباز و 600 آزاده دارد. سراسر ایران هم همین طور است.

وی افزود: امروز در برابر جانبازان قطع نخاع احساس حقارت می کنیم. من خجالت می کشم که بگویم نسبت به خانواده های شهدا چه کرده ایم. جانبازان ما و شهدای ما با خدا معامله کردند. خدای ناکرده اگر حادثه ای برای ایران پیش بیاید و بسیج عمومی اعلام کنیم این همه جوان و خانواده شهدا بسیج می شوند. این منبع بزرگ برای کربلا و عاشورای امام حسین است. هر چه داریم از آنجا داریم. آنها توانستند جوانان ما را بسازند.

رئیس جمهوری گفت: رضای ما آن است که خدا می خواهد. خداوند چه عظمتی را آفرید. کرات آسمان در برابرش هیچ اند. اگر پیامبر نبود و علی مرتضی و امام حسین نبود ما نمی فهمیدیم فتبارک الله احسن الخالقین یعنی چه. هر چه داریم از امام حسین داریم. تردید نداشته باشید انقلاب ما مدیون کربلاست. نهضت ما حسینی بود و هست. و امام هر چه داشت از شجاعت و تدبیرش و ... همه را از مکتب امام حسین داشت.

روحانی گفت: امام در برابر بزرگترین مصیبت ها ایستادگی می کرد ولی نام امام حسین (ع) وقتی برده می شد تمام بدن امام می لرزید و اشکشان سرازیر می شد. امام در کربلا که بود چگونه در برابر نام امام حسین متاثر می شد. پس منبع و ذخیره بزرگ ما برای انگیزش و حرکت و ایثار و ایستادگی ، کربلا و اباعبدالله الحسین است. همه بزرگان ما ساخته این مکتب هستند. تا زمانی که با امام حسین هستیم از هیچ چیزی نباید بترسیم. و ما در برابر همه ابرقدرت ها پیروزیم. اگر ما متصل باشیم و از این منبع جدا نشویم موفق می شویم. یکی از شاگردان این مکتب مرحوم آیت الله مهدوی کنی است، او از شاگردان مکتب امام حسین بود. اولین ملاقات من با ایشان در سال 1350 بود.

وی یادآور شد: من از سال 43 با ایشان ارتباط نزدیک داشتم و این ارتباط بعد از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد.  ایشان از ستون های روحانیت مبارز بودند که مربوط به اواخر فروردین سال 56 است. ما دیدیم در همه مراحل ایشان در روحانیت مبارز و مراکز مختلف چگونه بار مسئولیت را بر دوش گرفت و این مسئولیت در سایه پرورش یافتن مکتب امام حسین بود و نشان می دهد ما از این مکتب فاصله نگرفتیم می توانیم همه مراحل را طی کنیم.

روحانی در ادامه گفت: دولت در شرایط عادی نیست. مشکلات زیادی داریم اما همواره وظیفه دولت نسبت به خانواده شهدای عزیز مدنظر ما بوده است. من از روز اول که آقای شهیدی را برای این مسئولیت خواستم این ها را به ایشان گفتم تا من خیالم نسبت به شما عزیزان راحت شود. تلاش ما بر این بوده که به وظیفه مان عمل کنیم. دولت در برابر طلب این خانواده ها بار سنگینی بر دوش دارد این معوقات از سال 86 باقی مانده بود و رقم هم رقم بزرگی شده بود که بخشی از آن در سال گذشته پرداخت شد. بخش باقی مانده اش هم از امروز شروع شده است. امیدواریم در این مسیر توانسته باشیم یک قدم نسبت به خانواده های بزرگ شهدا که همه ملت مدیون آنها هستند برداشته باشیم.

وی افزود: استقلال و عزت ما در سایه ایثار این خانواده های عزیز و بزرگ در ایران اسلامی است. و همین ایثار و بزرگی است که عظمت ملت را تضمین کرده است. زنجان همیشه مرکز علم و دانش و فداکاری بوده ما بوجود همه علما و بزرگان افتخار می کنیم. حضرت آیت الله شوبیری زنجانی افتخاری برای این استان است.

روحانی گفت: استان دارای استعداد زیادی است که مربوط به طبیعت زیبا و معادن غنی و آب فراوان این استان است. ما انشاالله بتوانیم در همه زمینه ها قدم های کوچکی برداریم. نسبت به حوزه علمیه زنجان هم قدم کوچکی برداریم. انشالله همه بتوانیم در مسیر انجام وظیفه موفق باشیم و راه امام و شهدا را ادامه دهیم و دعا کنیم برای سلامت و ادامه توفیقات مقام معظم رهبری. شما هم به عنوان افتخارات نه تنها استان بلکه این کشور هستید.
کد خبر: 119332

وب گردی

وب گردی