هشدار وزیر اقتصاد به بذرپاش برای پوشش بیمه شخص ثالث ناوگان ریلی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی ضمن هشدار درباره عواقب قصور دارندگان وسایل نقلیه ریلی و اخذ پوشش های مصرح قانونی و اجباری بیمه شخص ثالث، خواستار ابلاغ و اقدام لازم در این راستا شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس مجمع صندوق تامین خسارت‌های بدنی، در نامه ای به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ضمن هشدار درباره عواقب قصور دارندگان وسایل نقلیه ریلی در اجرای قانون بیمه اجباری شخص ثالث و اخذ پوشش های مصرح قانونی و اجباری بیمه شخص ثالث، خواستار  ابلاغ و اقدام لازم تاکید جدی به منظور اجرای این تکلیف قانونی شد.

بیشتر بخوانید:

خاندوزی: مبانی رشد اقتصادی در آینده ثمر خواهد داد

این نامه با توجه به اجباری بودن اخذ بیمه نامه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی و در راستای مدیریت بحران های گسترده ناشی از وقوع حوادث احتمالی در کشور و همچنین به سرانجام رساندن فرایند تحولی دولت ابلاغ شده است.

به گزارش تسنیم، خاندوزی در این نامه تأکید کرده است: «در راستای اجرای حکم مصرح در ماده 2 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395، ایجاد یا ابتیاع پوشش بیمه‌ای مناسب و کافی برای کلیه وسایل نقلیه ریلی به موازات وسایل نقلیه غیرریلی حداقل به مقدار مندرج در ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث مورد تأکید قانون‌گذار قرار گرفته است.

به موجب مصوبه 7 آبان 1401 هیأت وزیران نرخ حق بیمه وسایل نقلیه ریلی موضوع بند ث ماده یک قانون تعیین و ابلاغ شده است. نظر به اینکه بر اساس ماده 21 قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب سال 1395 در صورت وقوع حادثه و فقدان بیمه‌نامه شخص ثالث وسایل نقلیه اعم از ریلی و غیرریلی جبران خسارت‌های بدنی وارده به اشخاص ثالث زیان‌دیده به عهده صندوق تأمین خسارت‌های بدنی گذاشته شده است و از سویی پیش‌بینی می‌شود بیمه‌گذاران شبکه ریلی با استناد به ماده 13 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن و با توجه به اینکه حق بیمه بیمه‌نامه مسؤولیت به واسطه محدودیت سقف و پوشش به مراتب کمتر از حق بیمه شخص ثالث است، تمایلی به تحصیل بیمه‌نامه شخص ثالث نداشته باشند.

از این رو، به صورت همزمان از نهاد ناظر صنعت بیمه درخواست شد تا از ارائه بیمه‌نامه جایگزین شخص ثالث برای شبکه ریلی توسط شرکت‌های بیمه خودداری شود که این موضوع متعاقبا توسط دیوان محاسبات کشور نیز مورد تأکید قرار گرفت.

عدم صدور بیمه‌نامه برای وسایل نقلیه ریلی در بازه زمانی 6 ماه گذشته نشان می‌دهد به رغم تکلیف دارندگان وسایل نقلیه ریلی به اخذ بیمه‌نامه اجباری شخص ثالث متأسفانه این اقدام از سوی شرکت‌ها و نهادهای متولی با جدیت صورت نگرفته و دارندگان این قبیل وسایل نقلیه از بیمه‌نامه‌های جایگزین مانند بیمه‌نامه‌های اختیاری برای پوشش بیمه‌ای شبکه ریلی استفاده می‌نمایند.

با توجه به اجباری بودن اخذ بیمه‌نامه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی و در راستای مدیریت بحران‌های گسترده ناشی از وقوع حوادث احتمالی در کشور و همچنین به سرانجام رساندن فرآیند تحولی دولت سیزدهم خواهشمند است دستور فرمایید موضوع اجباری بودن خرید بیمه‌نامه شخص ثالث به نحو مقتضی به دارندگان شبکه ریلی ابلاغ و تأکید شود».

انتهای پیام/

کد خبر: 1193552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =