تهران-ایسکانیوز: سید محمد بابا حیدری بازیگر تئاتر و تعزیه خوان گفت:نام تعزیه خوانها در درجه اول باید به عنوان بازیگر در لیست خانه تئاتر ثبت شود و تازه پس از آن است که هنرمندان این عرصه می توانند از مزایایی چون بیمه استفاده کنند.


سید محمد بابا حیدری، تعزیه خوان و بازیگر تئاتر که عضو خانه تئاتر نیز هست درباره وضعیت بیمه تعزیه خوانان به خبرنگار ایسکانیوز گفت: اینگونه نیست که تعزیه خوانان از لیست بیمه صندوق حمایت از هنرمندان حذف شده باشند و اگر چنین اتفاقی افتاده است دلیل آن بی نظمی اداری و مدیریتی موجود است.


باباحیدری در ادامه گفت: صندوق حمایت از هنرمندان از اشخاصی حمایت می کند که نام آنان در لیست صنف مربوط به آن عرصه هست؛ بر همین اساس تعزیه خوان هایی که اسامی آنها به عنوان بازیگر در خانه تئاتر ثبت نشده است خواه ناخواه مورد حمایت صندوق حمایت از هنرمندان قرار نمی گیرند.


این هنرمند با تأکید بر این که تعزیه خوانی شاخه ای جدا از بازیگری نیست، گفت: طبق طبقه بندی های انجام شده توسط مرکز هنرهای نمایشی و خانه تئاتر تعزیه خوانی شاخه ای از هنر نمایش است و صنف مخصوص به خود ندارند. بنابراین نام تعزیه خوانها در درجه اول باید به عنوان بازیگر در لیست خانه تئاتر ثبت شود و تازه پس از آن است که هنرمندان این عرصه می توانند از مزایایی چون بیمه استفاده کنند.


بابا حیدری در ادامه گفت: البته اکثر هنرمندان عرصه تعزیه به صورت آزاد به فعالیت در این عرصه می پردازند و هیچ گونه سند ثبت شده ای ندارند تا بوسیله آن بتوانند به عضویت صنف بخصوصی درآیند. به طور مثال یکی از قوانین عضویت در انجمن های مختلف خانه تئاتر ارائه بروشور است تا هنرمند به این وسیله بتواند به عضویت انجمن مربوط به خود درآید و زمانی که هنرمند تعزیه خوان چنین سندی ندارند نمی تواند به عضویت خانه تئاتر درآید و نتیجه این می شود که  بسیاری از هنرمندان تعزیه خوان از امتیازی مثل بیمه بی نصیب می مانند.


بابا  حیدری گفت:  این معضل حل خواهد شد اگر مسئولان در شیوه مدیریت خود تجدید نظر کنند و طی  برنامه ای حساب شده گروه های آزاد هنری را تحت حمایت خود قرار دهند و چاره ای هم جز این نیست؛ زیرا این بی نظمی ها در طولانی مدت می تواند به هنر تعزیه ضربه بزند و به انقراض نسل تعزیه خوان ما منجر شود.


بابا حیدری در پایان بر ارزش تاریخی هنر تعزیه تأکید کرد و گفت: هنر تعزیه قدمتی طولانی دارد و ارزش هنری آن تا به آنجاست که باعث شده این گونه از نمایش منبع الهام بسیاری هنرمندان اروپایی قرار گیرد.


سید محمد بابا حیدری در پایان از مسئولان خواست با به رسمیت شناختن هنرمندان آزاد عرصه تعزیه به ادامه حیات این هنر ملی کمک کنند.



گفتگو :وحید خانه ساز

کد خبر: 119510

وب گردی

وب گردی