تهران- ایسکانیوز: نزدیک محرم است. این را می توان بدون ورق زدنتقویم از حال و هوای کوچه ها و خیابان ها فهمید. این روزها داربست ها لباس سیاه بر تن می کنندو خیابان ها و مساجد سیاه پوش می شوند . به محرم که نزدیک می شویم،  ایران حال و هوای دیگری به خود می گیرد. همه جا از پرچم ها و علائم مذهبی پر می شود. دسته های عزاداری در دهه اول محرم راهی خیابان ها می شوند و هر شب میهمان یک کوچه و خیابان می شوند. حتی در برخی مناطق از چند روز قبل به استقبال محرم می روند.

معمولا هیات های مذهبی قبل از شروع محرم اقدام به خریدوسایل مورد نیاز خود می کنند. در واقع محرم بازار اقتصادی خود را دارد. انتهای خیابان ناصر خسرو جایی است که بورس اصلی فروش اجناس مربوط به عزاداری محرم است. این راسته در روزهای عادی سال، بورس پوشاک و سجاده ، مهر ، تسبیح و اجناسی از این دست است، اما 20 روز مانده به محرم، بسیاری از مغازه ها وسائل اصلی خود را جمع می کنند و به فروش سنج، طبل، علامت، لوازم تعزیه، پرچم، پر و هر آن چیزی که به عزاداری محرم مربوط می شود، می پردازند. اینجا هزینه لوازم مذهبی، متنوع است. پر علامت حدود 10 تا 50 هزار تومان، زنجیر 10 تا صد هزار تومان و پرچم 10 تا 600 هزار تومان که در مورد علامت ، طبل و مواردی دیگر قیمت ها بالا می رود.

علامت 500 میلیون تومانی

اینجا ناصر خسرو است؛ بورس لوازم عزاداری محرم در پایتخت. مغازه نسبتا بزرگی بر خیابان ناصرخسرو است. این مغازه در روزهای دیگر سال به فروش پوشاک می پردازد، اما به گفته مدیر این مغازه، محرم که نزدیک می شود، تمام اجناس خود را جابجا می کنند و اجناس مربوط به عزاداری امام حسین (ع) را می فروشند. کاری که به گفته دست اندرکاران این مغازه طاقت فرسا است.

مدیر این فروشگاه جوانی سی و دو ساله است. اینجا می توانید انواع زنجیر را بین 10 تا 27 هزار تومان تهیه کنید. پر علامت، 17 هزار تومان و 29 هزار تومان است. سنج از 40 هزار تا 400 هزار تومان خرید و فروش می شود. طبل هم بسته به نوع خودش حدود 50 تا 500 هزار تومان به دست مشتری می رسد. علامت از همه اجناس گران تر است. حداقل نرخ علامت یک میلیون تومان است و بسته به جنس، نوع و بزرگی آن تنوع بالایی دارد. گران ترین نوع علامت 500 میلیون تومان قیمت دارد. گفته می شود این علامت از فولاد و فنر ساخته شده است و در آن نقره هم به کار رفته است. علاوه بر این پارچه آن از ترمه است.

مغازه دار می گوید: شهرداری بعضی اوقات به ما تذکر می دهد، البته در ماه محرم کمی راه می آید. وی در ادامه افزود:  قیمت ها نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشته است و تقریبا ثابت منده است.  این مغازه دار، هدف خود را از فروش علائم مذهبی، صرفا مالی ندانست و نقش مسائل عقیدتی را هم بسیار مهم دانست.

کاهش خرید و فروش به خاطر مشکلات اقتصادی مردم است

به مغازه دیگری می رویم . مغازه باریکی است که  در آن وسائل کوچک مانند زنجیر و پرچم بفروخته می شود. صاحب مغازه خیلی خسته است و قول می گیرد که سوالات کوتاه باشد. او قیمت اجناس را همانند مغازه قبلی اعلام می کند و می گوید: نرخ این جا یکسان است. جنس های یکسان در این جا قیمت یکسان هم دارند.

وی یکی از مشکلات شغل خود در شرایط فعلی را، فشارهای شهرداری می داند. در مورد میزان فروش می گوید: در مقایسه با 15 سال پیش، خرید و فروش به میزان پنجاه درصد کاهش یافته است که بخشی از این مهم مربوط به مشکلات اقتصادی کشور است و بخشی هم به تغییر نسل مربوط است.

وی ادامه داد: زمانی که مردم از پس نیازهای اولیه معیشتی خود بر نمی ایند طبعا نمی توانند آن گونه که باید و شاید هزینه های مربوط به مسائل این چنینی را پرداخت کنند. در کنار این مساله، تغییر نسل هم در جامعه شکل گرفته است و به همین خاطر برخی مسائل تغییر کرده است.

افزایش 10 درصدی قیمت پرچم و پارچه نسبت به سال گذشته

کمی آن طرف تر مغازه کوچکی است که در آن فقط پرچم و پارچه دیده می شود . فروشنده آن فرد مسنی است که می گوید نزدیک به هفتاد سال است که در این صنف مشغول به کار است. وی در روزهای دیگر سال به فروش تسبیح، مهر و سجاده می پردازد.

این پیرمرد در مورد قیمت ها می گوید: پرچم از دو هزار تومان هست تا 600 هزار تومان، که البته نسبت به سال گذشته ده درصد افزایش قیمت داشته است.

وی در مورد میزان خرید و فروش نسبت به سال های قبل می افزاید: ابتدای انقلاب بهترین دوران بود اما در حال حاضر هم شرایط خیلی بد نیست . اودر مورد مشتری های خود می گوید: دوستداران امام حسین (ع) همگی خوب هستند.

 

 
کد خبر: 119517

وب گردی

وب گردی