تخلف وزارت علوم در استفاده از فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی بدون کسب حداقل امتیازات

دیوان عدالت اداری بخشی از آیین‌نامه استفاده از فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را ابطال کرد. بر اساس این آیین‌نامه، اعضای هیئت علمی که در دوره‌ای چهار ساله در سمت ریاست دانشگاه یا معاونت وزارتخانه بوده‌اند، می‌توانند از فرصت مطالعاتی بدون دریافت حداقل امتیاز آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری بخشی از آیین‌نامه استفاده از فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را ابطال کرد. بر اساس آیین‌نامه استفاده از فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی مصوب شهریور ماه ۱۳۸۹ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیئت علمی که برای یک دوره چهار ساله در سمت‌های ریاست دانشگاه، ریاست پژوهشگاه و معاونت وزارتخانه‌های علوم و بهداشت قرار داشته‌اند، حق استفاده از فرصت مطالعاتی بدون رعایت بند ۳-۱-۲ را دارند. (بر اساس بند ۳-۱-۲ اعضای هیئت علمی برای استفاده از فرصت مطالعاتی ملزم به کسب حداقل امتیازهای تعیین شده توسط موسسه برای فعالیت های آموزشی و پژوهشی هستند.)

بیشتر بخوانید:

آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی از ۴ شهریورماه

این مصوبه وزارت علوم، مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. در این شکایت آمده است که ارائه حق استفاده از فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی که در دوره‌ای چهار ساله دارای سمت ریاست دانشگاه یا معاونت وزارتخانه بوده‌اند، تبعیض‌آمیز است.

به علاوه این بخش از آیین‌نامه مغایر قانون اساسی است. چرا که بر اساس قانون استفاده از امکانات مادی و معنوی مشابه و یکسان در شرایط مساوی حق همه افراد است و اعطای هرگونه امتیاز به اشخاص بدون علل و اسباب موجه و وجوه تمایز مطلوب منوط به حکم صریح قانونگذار است و اینکه رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همگان در تمام زمینه های مادی و معنوی به حکم بند ۹ اصل سوم قانون اساسی از وظایف اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

پاسخ وزارت علوم به شکایت

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت  علوم در پاسخ به این شکایت توضیح داد که بخش قابل توجهی از وقت اعضای هیئت علمی که تصدی یکی از سمت‌های ریاست دانشگاه و پژوهشگاه و معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دارند، صرف امور اجرایی می‌شود. به همین دلیل، وقت کافی برای انجام فعالیت‍های آموزشی و پژوهشی ندارند. در این راستا، این استثناء برای روسا و معاونین وزارت علوم در نظر گرفته شده است تا کاستی فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را جبران کنند.

دیوان عدالت اداری پس از بررسی شکایت و پاسخ وزارت علوم، حکم به ابطال این مصوبه داد. در این حکم آمده است که براساس بند ۹ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است.

تبصره (۲) از بند ۳-۱-۲  ذیل بخش ۳-۱ ماده ۳ آیین‌نامه استفاده از فرصتهای مطالعاتی برای اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی) دایر بر حق استفاده از فرصت مطالعاتی بدون رعایت شرایط مقرر در بند ۳-۱-۲ آیین‌نامه یادشده برای اشخاصی که در یک دوره چهار ساله تصدی یکی از سمت‌های ریاست دانشگاه، ریاست پژوهشگاه و معاونت وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بالاتر برعهده داشته‌اند، مصداق تبعیض ناروا و عدم ایجاد امکانات عادلانه برای آحاد ملّت است.

همچنین به دلیل مغایرت با بند ۹ اصل سوم و اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =