تجزیه سوریه همچنان هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی / بهبود جایگاه منطقه‌ای دمشق طرح دشمنان را خنثی خواهد کرد

دکتر جلال چراغی با بیان اینکه آمریکا با تاراج و به سرقت بردن ثروت‌ سوریه قصد دارد مردم این کشور را در برابر بشار اسد قرار دهد، اظهار کرد: تجزیه سوریه از سال ۲۰۱۲ هدف اصلی سناریوهای غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه بود و همچنان نیز تجزیه و تقسیم سوریه هدف اصلی آنهاست.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، وزیر امور خارجه ایران در شرایطی به سوریه سفر کرد که بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها ناآرامی‌هایی در برخی مناطق سوریه به دلیل بروز مشکلات اقتصادی و افزایش تورم به وجود آمده است. هدف سفر امیرعبداللهیان به سوریه، پیگیری توافقات سفر اردیبهشت ماه آیت‌الله رئیسی به دمشق و رایزنی درباره روند تحولات این کشور و منطقه اعلام شد. وزیر امور خارجه ایران در سفر دو روزه خود به دمشق با مقامات بلند پایه این کشور از جمله بشار اسد-رئیس جمهور- حسین عرنوس -نخست‌وزیر- و فیصل مقداد –وزیر امور خارجه این کشور- دیدار کرد. در این دیدارها مقامات دو کشور در خصوص فعالیت‌های مخرب آمریکا در سوریه گفتگو و به نقش مخرب ایالات متحده درزمینه بازگشت سوریه به شرایط طبیعی اذعان کردند. دکتر جلال چراغی –کارشناس مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث در مورد ابعاد و اهداف این سفر پرداخت.

بیشتر بخوانید:

سوریه کانون گروه‌های مقاومت شده است/ رژیم صهیونیستی دنبال افزایش هزینه‌های امنیتی دمشق

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی سوریه موجب بروز ناآرامی‌های اجتماعی در این کشور شده است. َرایط اجتماعی را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا احتمال تشدید بحران وجود دارد؟

سوریه از سال ۲۰۱۲ هدف اصلی سناریوهای غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه قرار دارد و همچنان نیز این سناریوها با هدف تجزیه و تقسیم سوریه دنبال می‌شود. پس از شکست طرح‌های آمریکا در سوریه به وسیله گروه‌های تروریستی، اخیرا این فعالیت‌ها از سر گرفته شده است و هدف اصلی هم همان تجزیه سوریه و تقسیم آن است. طی روزها و هفته‌های اخیر شاهد برخی اعتراض‌ها در شهر «سویداء» مرکز استان سویداء در جنوب سویداء بودیم که بهانه آن نیز افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی بود، اما علت واقعی این است که نیروهای آمریکایی در شرق و شمال شرق سوریه در حال تاراج و به سرقت بردن ثروت کشور است. آمریکا با ایجاد شبه نظامیان مسلح جدایی طلب در حال سرقت نفت، گاز، گندم و پنبه و سایر محصولات کشاورزی سوریه است. دونالد ترامب، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به صراحت اذعان کرد که آمریکا برای جلوگیری از بهره مندی سوریه از ذخایر و ثروت خود در این کشور حضور دارد. «جیمز جفری» نماینده سابق آمریکا در امور سوریه به صراحت اذعان کرد که آمریکا به اعمال تحریم علیه مردم و دولت سوریه ادامه خواهد داد تا مردم علیه بشار اسد تحریک شوند و علیه او اعتراض کنند. بنابراین، حضور آمریکایی ها در شرق و شمال شرقی سوریه با هدف به یغما بردن ثروت طبیعی این کشور و تحریک مردم علیه دولت آن و در نهایت تجزیه این کشور است. بنابراین، طبیعی است که ساکنان برخی از مناطق تحمل وضع دشوار را نداشته باشند و به اعتراض بپردازند که البته با برخورد مناسب و درایتمندانه نیروهای امنیتی سوریه مواجه شدند. به نظر می‌رسد که با بهتر شدن جایگاه سوریه در منطقه با کمک متحدان آن، وضع این کشور رو به بهبودی خواهد گذاشت و طرح های آمریکایی‌ها خنثی خواهد شد.

- با توجه به قرارداد همکاری‌های جامع دو کشور که توسط روسای جمهور ایران و سوریه امضاء شده، فکر می‌کنید همکاری دو کشور چه آثار اقتصادی همراه خواهد داشت؟

بی‌گمان همکاری بین ایران و سوریه مترتب آثار مثبت خواهد بود. افزون بر این، همکاری سوریه با کشورهای منطقه مانند عراق و کشورهای عربی که در حال عادی کردن روابط خود با سوریه هستند، نیز به بهبودی وضع اقتصادی این کشور کمک خواهد کرد. به نظر می‌رسد که محور سفر دوره‌ای «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه به عراق، روسیه و ایران نیز در چارچوب رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای که مهم ترین آن موضوع سوریه است، سبب تسهیل امور برای حل و فصل نهایی مشکل سوریه خواهد شد. از سوی دیگر، این خوشبینی درباره لبنان نیز وجود دارد که پس از توافق ایران و عربستان، بن بست سیاسی این کشور یعنی مشکل انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت مستقر، حل و فصل شود که نتیجه مثبتی بر سوریه خواهد داشت. به هر حال، چشم انداز کلی، نشان می‌دهد که اوضاع طی روزها و هفته‌های آینده، در سایه کنشگری‌های فعالانه ایران و روسیه، در سوریه و منطقه بهتر خواهد شد.

- وزیر خارجه ایران در دور جدید سفرهای خود به سوریه و لبنان سفر کرد. از نظر جنابعالی هدف این دیدارها چیست؟

سفر اخیر آقای حسین امیرعبداللهیان به سوریه و لبنان، در دو گزاره تحلیل و تفسیر پذیر است. گزاره اول مربوط است به روابط دو جانبه و بررسی ارتقاء سطح روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و سوریه و ایران و لبنان که امری کاملا طبیعی است. گزاره دوم این سفر اما بعد منطقه ای دارد، به این معنا که همکاری و هم افزایی ایران و متحدان آن مانند روسیه برای خنثی سازی توطئه‌ها علیه محور مقاومت از جمله سوریه، در این سفر ارزیابی شده است. همچنین، حل و فصل مشکل سوریه و ترکیه و ایجاد آشتی سیاسی بین دو کشور نیز از دیگر گزاره‌های مهم تلاش‌های سیاسی ایران و روسیه در این باره است. به نظر می‌رسد که ترکیه  نیز به این نتیجه است که اگر بخواهد لجاجت و خودرایی در پیش بگیرد، خطر شبه نظامیان  مسلح در شمال و شرق سوریه، خطر واقعی و حیاتی برای آن در آینده تبدیل خواهد شد. به همین علت، به نظر می‌رسد که آنکار با درک این خطرات و سناریوهای شوم، در مسیر همکاری و هم گرایی با ایران و نزدیک شدن به دمشق گام بر می‌دارد که اگر غیر از این باشد، هدف بعدی سناریوهای خطرناک خواهد بود.

- بر اساس اخبار منطقه‌ای به نظر می‌رسد دور جدیدی از فعالیت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد بی‌ثباتی در سوریه آغاز شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

شکی نیست که تحرکات آمریکایی‌ها در داخل خاک سوریه با تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی هماهنگ و یک هدف را دنبال می‌کند که به تحلیل بردن قدرت ارتش سوریه و دولت این کشور در مبارزه با گروه‌های مسلح و تروریستی و در نهایت طرح ایده تجزیه این کشور است که در جهت خدمت به رژیم صهیونیستی و کابینه کنونی بنیامین نتانیاهوست که تندروهای فاشیست در آن حضور دارند، اما با توجه به هوشمندانه عمل کردن محور مقاومت در این باره، به نظر نمی‌رسد که سناریوهای آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی درباره سوریه به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =