مرکز تحقیقات پلاسما در دانشگاه آزاد زنجان راه‌اندازی می‌شود/ تولید جوهر خودکار در انتظار تست‌های تکمیلی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد زنجان گفت: با انعقاد تفاهم نامه همکاری جامع علمی-پژوهشی مابین یک هلدینگ دارویی فعال در حوزه پلاسما و این واحد دانشگاهی مرکز جمع آوری و تحقیقات پلاسما و مجله علمی-پژوهشی راه‌اندازی می‌شود.

احمد نقیلو؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: خودکفایی در حوزه های مختلف اعم از کلان و خرد همواره از الزامات یک کشور است و توسعه و توازن در توسعه پایدار زمانی اتفاق می افتد که بسترهای توسعه مهیا باشد. 

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد دوره‌های مهارتی مورد نیاز اصناف را برگزار می‌کند/ طرح پویش رشته شیمی واحد زنجان را احیا کرد

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت دانش آموزی و دانشجویی کشور غافل شدن از یک نیاز اساسی خیلی معقول به نظر نمی رسد؛ خودکار در شکل ظاهری و اجزای تشکیل دهنده این صنعت شاید خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما وقتی به واکاوی عناصر تشکل دهنده آن توجه شود صنعتی بسیار پیچیده و مهم تلقی میگردد.

نقیلو با بیان اینکه باید تاسف بخوریم که ما به عنوان یک کشور بزرگ که در بسیاری از حوزه های علمی و صنعتی در دنیا حرفی برای گفتن داریم برای تولید یک خودکار باید جوهر آن را با شرایط دشواری وارد کنیم، اضافه کرد: واردات جوهر خودکار تلنگری به جامعه دانشگاهی و علمی بود که دانشگاه آزاد اسلامی زنجان بر اساس منشوری که در سیاست های کلی دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شده است بتواند منویات رهبرمعظم انقلاب در حوزه دانش بنیان را عملی کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تولید جوهر خودکار با ایجاد ارتباط با یکی از کارخانجات بزرگ تولید خودکار کشور که سهم عمده ای در تولید این محصول دارد توافقات اولیه انجام شد که پس از اخذ نیاز این صنعت و با مطالعه بازار و ارجاع عارضه موجود به یکی از شرکتهای فناور در این حوزه نمونه های اولیه در این خصوص به شرکت مزبور ارائه شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد زنجان افزود: این طرح مراحل تست‌های اولیه را با موفقیت پشت سرگذرانده است و در انتظار انجام تست‌های تکمیلی هستیم که پس از آن دانشگاه به عنوان تامین کننده جوهر خودکار با صنایع خودکارسازی وارد قرارداد تجاری شود.

وی تصریح کرد: کلیه جوهر مورد نیاز خودکار از ابتدای این صنعت به صورت کاملا وارداتی بوده است و میزان مصرف جوهر کشور در حال حاضر بر اساس آمار گمرک کشور 115 تن سالیانه می باشد که ان‌شاأالله در صورت تحقق این هدف دانشگاه خواهد توانست در رفع این نیاز کشور اقدام کند.

نقیلو گفت: دانشگاه یک نهاد مرجع است و به تعبیر بزرگان ما دانشگاه پایه استقلال کشور است و اگر به اهمیت این موضوع پی برده شود می توان ادعا کرد که دانشگاه باید در مسیری حرکت کند تا بتواند به شعار مهم و بزرگ در بخش های مختلف دست پیدا کند.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در بعد منطقه ای و استانی بزرگترین نهاد آموزش عالی استان زنجان و در بعد ملی هم یکی از دانشگاه های پیشرو و موثر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد زنجان بیان کرد: وقتی نهاد دانشگاه با تکیه بر علم و دانایی و توانایی نیروی انسانی و تجهیزات بتواند به روند تولید در صنعت کشور کمک کند در مرحله اول یک روند اعتمادسازی بین دانشگاه و صنعت ایجاد می شود و صنعتگر هم خود را بیگانه با دانشگاه نمی داند.

وی تصریح کرد: در مرحله بعد جامعه هم به علم و دانش به عنوان یک روند و پروسه صرف آموزشی نگاه نمی‌کند بلکه دانشگاه و دانشگاهی را یک نیروی باسواد ماهر و متخصص و کاربلد تلقی می کند و نگاه جامعه به دانشگاه یک نگاه متفاوت خواهد بود که می تواند گره مشکلات جامعه را با تکیه بر دانش و مهارت حل و فصل کند و در نهایت اینکه دانشگاهی دغدغه مند جامعه است. 

خیز دانشگاه آزاد زنجان برای تولید و پرورش قارچ گانودرما

نقیلو در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سایر فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد زنجان، اظهار کرد: تولید و پرورش قارچ گانودرما به صورت آزمایشی و با مشارکت یکی از موسسات آموزش عالی در محل کارگاه‌های دانشگاه آغاز شده است و با عنایت به اینکه تولید این فرآورده به صورت عصاره و استفاده از آن در صنعت دارویی یکی از موارد مهم است به صورت پایلوت این فراورده تولید شده و در سال اول به میزان 250 کیلو تولید داشته ایم و قصد داریم تا پایان سال مالی 1402- 1403 به میزان 750 کیلو تولید داشته باشیم.

وی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: با انعقاد تفاهم نامه همکاری جامع علمی-پژوهشی مابین یک هلدینگ دارویی فعال در حوزه پلاسما و این واحد دانشگاهی و اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذیربط دانشگاهی اقدامات اساسی در این خصوص شروع شده و امید است ضمن راه اندازی مرکز جمع آوری پلاسما و مرکز تحقیقات پلاسما و مجله علمی-پژوهشی از ظرفیت حداقل 50 نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه در حوزه‌های علوم زیستی؛ پرستاری و مامایی استفاده شود.   

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1197690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =