تلاش آمریکا برای معرفی نسخه حقوق بشری؛ مضحک‌ترین طنز تاریخ

با نیم نگاهی به کارنامه ضد حقوق بشری آمریکا در سطح بین‌المللی، ریاکاری این رژیم در ادعای سردمداری حقوق بشر در جهان و استفاده ابزاری از آن برای مداخله در وضعیت کشورها به وضوح قابل درک است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، در واقعیت‌ واژه حقوق بشر نقابی است که آمریکا خود را پشت آن پنهان کرده تا با فریب افکار عمومی جهان راحت‌تر اهداف و منافع‌ خود را تأمین کند.

بیشتر بخوانید:

ادعای رویترز درباره مذاکره قطر با ایران و آمریکا درخصوص موضوع هسته‌ای

آمریکا همواره تلاش داشته تا در مجامع و نهادهای بین المللی خود را دولتی مدافع مبانی و اصول حقوق بشر معرفی کند اما با بررسی اقدامات آمریکا در ابعاد مختلف می‌توان به این‌ واقعیت دست یافت که این کشور یکی از ضعیف‌ترین پیشینه‌ها و ساختارهای حقوق بشری را داراست‌.

نیم نگاهی به کارنامه ضد حقوق بشری آمریکا در سطح بین المللی، ریاکاری این رژیم در ادعای سردمداری حقوق بشر در جهان و استفاده ابزاری از حقوق بشر جهت مداخله و اظهارنظر درباره وضعیت کشورها به وضوح قابل درک است و در واقعیت‌ واژه حقوق بشر نقابی است که آمریکا خود را پشت آن پنهان کرده تا با فریب افکارعمومی جهان راحت‌تر اهداف و منافع‌ خود را تأمین کند.

از تلاش‌های آمریکا برای سوءاستفاده از مجامع بین المللی با ادعای مضحک حمایت از حقوق بشر می‌توان به تریبون سازمان ملل اشاره کرد.

جو بایدن‌ پیرمرد پرحاشیه‌ آمریکایی‌ که حالا ریاست دولت آمریکا را بر عهده دارد، در سخنرانی نیم ساعته خود در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به موضع حقوق بشری ایالات متحده گفته است بدرفتاری و آزار و نقض حقوق شهروندان صرف‌نظر از اینکه در سین‌کیانگ باشد یا تهران یا دارفور یا هر جای دیگر، نباید نادیده گرفته شود؛ این درحالی‌ست که نقض حقوق بشر در آمریکا مصادیق متعددی دارد و بی اعتنایی کامل دولت و پلیس آمریکا به حقوق اولیه و بنیادین مردم خود، دلیل تنفر دیگران از نسخه حقوق بشری آمریکا شده است.

هر ساله هزاران شهروند آمریکایی‌ مستقیماً به دست پلیس این کشور هدف گرفته شده و تعداد زیادی از افراد در حین دستگیری و قبل از اثبات جرم به ضرب گلوله‌ در کف خیابان‌های ایالت‌های مختلف آمریکا کشته می‌شوند.

در سال ۲۰۲۲ میلادی، نزدیک به ۱۲۰۰ نفر توسط پلیس آمریکا کشته شدند؛ در حالی‌ که سیاه‌پوستان فقط ۱۳ درصد از جامعه‌ آمریکا را تشکیل می‌دهند، ۲۶ درصد کشته‌ها توسط پلیس ایالات متحده، سیاه‌پوست بودند. همچنین نزدیک به ۲۰ درصد سیاه‌پوست‌های کشته شده توسط پلیس، غیرمسلح بوده‌اند. طی سالیان اخیر، کشته شدن برخی از این افراد توسط پلیس آمریکا، همچون جورج فلوید و جیکوب بلیک، اعتراضات زیادی را در شهرهای مختلف آمریکا به‌دنبال داشته است.

سیاه‌پوستان تقریباً ۱۴ درصد از کل جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، اما ۲۵ تا ۲۷ درصد افرادی که توسط پلیس کشته می‌شوند، از این نژادند. این امر باعث می‌شود تا سیاه‌پوستان ۲.۹ برابر بیشتر از سفیدپوستان به دست پلیس جان خود را از دست بدهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مشکل نژادپرستی در پلیس آمریکا فراتر از ادعای رایج مبنی بر محدود بودن تعداد افسران پلیس دارای عقاید نژادپرستانه است؛ در این میان باید در نظر داشت که تعداد غیرنظامیانی که پلیس آمریکا طی چند روز به قتل می‌رساند، بسیار بیشتر از مجموع قتل‌هایی‌ست که پلیس در دیگر کشورها در طول یک‌سال مرتکب می‌شود.

سیاه‌پوستان در آمریکا نسبت به دیگر گروه‌های نژادی، وضعیت اقتصادی مساعدی نیز ندارند. آمارها نشان می‌دهد یک‌سوم بی‌خانمان‌های اِل اِی یا همان لس آنجلس سیاهان‌ هستند و یکی از هر ۶ سیاه‌پوست آمریکایی، در بخشی از زندگی‌اش بی‌خانمان بوده است. همچنین آخرین گزارش‌ها از وضعیت مسکن سیاه‌پوستان حاکی از آن است که نزدیک به ۲۰ درصد جامعه سیاه‌پوستان آمریکایی صاحبخانه هستند، در حالی‌ که این آمار برای سفیدپوستان، بالاتر از ۷۰ درصد است. این شکاف طبقاتی در میزان درآمد سیاه‌پوستان به نسبت دیگر نژادها هم به خوبی واضح است.

آمریکا در حالی خود را پیشرو و مجری حقوق بشر به جهان معرفی می‌کند که سردمداران این کشور نه‌تنها در عرصه بین‌الملل بلکه در درون کشور خود نیز موجی از تبعیض و خشونت را علیه اقلیت‌ها به راه انداخته‌اند؛ موجی که مهاجران و اقلیت‌ها به‌ویژه سیاه‌پوستان را با خود می‌برد.

خودبرترپنداری سفیدپوستان آمریکا در قبال جمعیت ۱۴ درصدی آمریکایی‌های آمریکایی‌تبار را می‌توان از سطوح مختلف جامعه گرفته تا بین مقامات بلندپایه سیاسی - امنیتی این کشور مشاهده کرد که هر کدام با ابزارهای مختلف در صدد تحقیر و ضربه زدن به این اقلیت برآمده‌اند.

با وجود لغو برده‌داری در قرن ۱۹ میلادی و انجام برخی اصلاحات قانونی در ایالات متحده، همچنان موارد متعددی از ظلم و تبعیض علیه سیاه‌پوستان در جامعه آمریکا وجود دارد. نتایج یک نظرسنجی معتبر در آمریکا نشان می‌دهد که ۷۵ درصد سیاه‌پوستان آمریکایی این روزها از آسیب‌دیدن و مورد آزار قرار گرفتن به دلیل رنگ پوست و نژادشان می‌ترسند. علاوه بر این، دو سوم افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، بیان کرده‌اند که در حال حاضر برترپنداری نژاد سفیدپوست‌ از پنج سال پیش بدتر شده است. آمارها نیز در آمریکا نشان می‌دهد که تعداد جرایم ناشی از نفرت علیه سیاه‌پوستان تقریباً ۴۰ درصد در سالیان اخیر افزایش یافته است.

به‌طوری که در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۷۵۵ جنایت علیه سیاه‌پوستان گزارش شده است.

سال گذشته میلادی، ایالات متحده بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر از جمله ۴۵ هزار کودک را در مرزهای جنوبی خود بازداشت کرد. برخورد دولت آمریکا با این مهاجرین حتی سال گذشته قربانیانی هم داشت و ۵۵۷ مهاجر در مواجهه با ماموران مرزی ایالات متحده کشته شدند که این رقم بالاترین میزان از سال ۱۹۹۸ تاکنون بوده که هر ساله تعداد آن روندی تصاعدی داشته است.

آمریکا همچنان از نظر تعداد بالای زندانیان، جایگاه نخست را در دنیا دارد؛ به‌طوری که در سال ۲۰۲۲ میلادی، نزدیک به ۲ میلیون نفر در زندان‌های ایالات متحده زندانی بوده‌اند.

آمریکا همچنین با وجود داعیه‌داری حمایت از حقوق زنان، با دارا بودن یک‌سوم زندانیان زن جهان، بیشترین میزان زنان زندانی را دارد و بزرگ‌ترین زندان زنان را در خود جای داده است. طی سالیان اخیر گزارشات متعددی از وضعیت وخیم بهداشتی در زندان‌های آمریکا منتشر شده است. در یکی از آخرین موارد که شیوع ویروس کووید ۱۹ بود، فقط تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۱، ۳۹۸ هزار زندانی در آمریکا به کرونا مبتلا شدند و ۲۷۱۵ زندانی هم بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند.

مسلمانان آمریکایی قربانی جرائم خشونت‌آمیز

مسلمانان در آمریکا از اصلی‌ترین قربانیان جرائم خشونت‌آمیز هستند. مطابق نظرسنجی ماه اکتبرِ دانشگاه کالیفرنیا، ۶۷ درصد آمریکایی‌های مسلمان بیان کرده‌اند که نتایج‌ اسلام‌هراسی در این کشور را در زندگی خود تجربه کرده‌اند؛ آماری که در میان زنان مسلمان بالاتر بوده و ۷۶ درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند که از تبلیغات و اقدامات اسلام‌هراسانه‌ حکمرانان‌ ایالات متحده آسیب‌ دیده‌اند. این آمارها درحالی‌ست که شورای روابط اسلامی آمریکا (CAIR) اوایل سال قبل اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ مورد حادثه علیه مسلمانان در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در این کشور گزارش شده است.

جرائم خشونت‌آمیز علیه آسیایی‌ها

آسیایی‌تبارها نیز طی سالیان اخیر، از تبعیض و جرایم خشونت‌آمیز در آمریکا در امان نبوده‌اند. بنا بر نتایج نظرسنجی مؤسسه معتبر پیو، حدود ۸۱ درصد از آسیایی‌های ساکن ایالات متحده اعلام کرده‌اند که خشونت علیه آسیایی‌تبارها این روزها در این کشور در حال افزایش است.

گزارش‌های اداره تحقیقات فدرال آمریکا یا FBI نیز بیانگر آن است که فقط در شهر نیویورک نسبت به سال قبل، جرایم خشونت‌آمیز علیه آسیایی‌ها بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

وضعیت امنیت عمومی در آمریکا سال به سال وخیم‌تر می‌شود و جنایات خشونت‌آمیز همچنان در این کشور رواج دارد. فقط در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۶۹۳ تیراندازی جمعی در ایالات متحده رخ داد که ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشت؛ همچنین بیش از ۴۰ هزار شهروند آمریکایی سال گذشته بر اثر سلاح جان خود را از دست دادند.

معضل تعداد بالای بی‌خانمان‌ها در آمریکا همچنان یک معضل کلیدی است. در سال ۲۰۲۰، به‌طور متوسط بیش از ۵۸۰ هزار شهروند آمریکایی شب را در خیابان سپری کرده‌ و بی‌خانمان بوده‌اند.

اگرچه خشونت سیستماتیک پلیس و نظام قضایی آمریکا بر کسی پوشیده نیست و سیستم قضائی این کشور سال‌هاست اعتبار خود را از دست داده و شبهات زیادی پیرامون سلامتش وجود دارد. طبق آمارهای رسمی منتشره، بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر امروزه به اشتباه در ایالات مختلف آمریکا در زندان هستند. بسیاری از این افراد بخش زیادی از عمر خود را در شرایط بد زندان و حبس‌های انفرادی طولانی‌مدت‌ می‌گذرانند و تنها در مواردی محدود به آن‌ها غرامت پرداخت می‌شود. البته خوب است بدانید که ۱۴ ایالت در آمریکا فاقد هرگونه دستورالعمل قانونیِ مرتبط با پرداخت غرامت، برای محکومیت‌های اشتباه هستند.

با این تفاسیر پرچم دفاع از حقوق بشر را کسانی به دوش گرفته‌اند که بزرگ‌ترین دشمنان حقوق بشرند و حمایت از دیکتاتوری‌ها علیه کشورها، حمایت از رژیم منحوس صهیونیستی که مردم فلسطین را به خون کشیده، نقص حقوق بشر در عراق و افغانستان و سایر کشورها، ایجاد زندان‌های مخوف که آزادگان جهان را در آن شکنجه می‌کند، تنها قسمتی از کارنامه سیاه آمریکا است.

البته ناگفته نماند سه رئیس جمهور آمریکا بیل کلینتون، جرج واکر بوش،باراک اوباما طی ۲۳ سال به ۹ کشور حمله کرده و ۱۱ میلیون غیر نظامی بی گناه را کشته اند اما هیچ نهادی آنها را جنایتکار جنگی ندانست. دولت آمریکا عادت کرده هر چند وقت یک بار در دنیا جنگی به راه اندازد به نوعی که تعداد روزهایی که در جنگ نبودند؛ حتی جنگ‌های داخلی آمریکا، کمتر از روزهایی است که اجازه دادند جهان در صلح‌ و ثبات و آرامش باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =