مطالبات گندمکاران بازهم پرداخت نشد / شهریور پایان یافت آقای وزیر شرمنده کشاورزان شدی

طبق آخرین وعده مطالبات گندمکاران باید تا پایان شهریور ماه پرداخت می‌شد، اما این ماه به پایان رسید و هنوز خبر خوشی از پرداخت مطالبات گندمکاران نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، پرداخت مطالبات گندمکاران، موضوعی است که طی چند ماه اخیر خبرساز شده است  و در کنار آن وعده‌های تکراری درباره پرداخت این مطالبات بیش از همه حواشی اخیر کشاورزان را گله مند کرده است. طبق آخرین وعده باید مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شد اما این ماه به پایان رسید و طبق آخرین آمار ۴۵ همت از این مطالبات هنوز پرداخت نشده است.

بیشتر بخوانید:

آغاز سال زراعی جدید با قیمت‌های مشخص نشده محصولات کشاورزی / تکلیف کشاورزان چیست؟

این در حالی است که در اواخر مردادماه رئیس جمهور در یکی از جلسات هیات دولت خواستار رسیدگی هر چه سریعتر پرداخت مطالبات گندمکاران شد، رئیسی در این باره گفت: وزارت جهادکشاورزی و بانک مرکزی مطالبات گندمکاران را جزو «دیون ممتازه» دولت تلقی و پرداخت آن را هرچه سریع‌تر کامل کنند.

 هاشمی ، رئیس بنیاد ملی گندمکاران از بدهکاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی دولت به گندمکاران خبر داد نیز اخیرا در این باره اظهار کرد: فرصت‌هایی که تمدید می‌شود نه این که فرصت غایی، در تبصره دو قانون خرید تضمینی و دستورالعمل آن صراحتا آمده دولت ۲۴ ساعت بعد از تحویل گرفتن گندم از کشاورزان موظف است بهای گندم را به کشاورزان پرداخت کند و در تبصره ۳ آن هم موضوع دیگری آمده که اگر خلل و تاخیری در پرداخت انجام شد باید بر پایه سود میان مدت اعلام شده از طرف بانک مرکزی جریمه پرداخت شود، درحال حاضر از ۱۵۵ همت بهای گندم، ۱۱۰ همت پرداخت شده است یعنی ۴۵ همت کشاورزان طلبکار هستند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران تصریح کرد: در دستور العمل اجرایی خرید تضمینی گندم، این موارد پیش بینی شده است، اما کشاورزان مدارا کردند تا الان، در آخرین جلسه‌ای که آقای منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در شورای قیمت گذاری به اتفاق آقای خاندوزی تشریف داشتند،  قول دادند که حداکثر تا پایان شهریورماه تسویه حساب کلی خواهد شد، با توجه به این که در بعضی از موارد است که ما بیش از ۵ ماه است کشاورزان گندم خودشان را تحویل دادند و پولی دریافت نکردند و در بعضی از استان‌ها به صورت علی الحساب بر پایه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کردند آن خستگی بر تن کشاورزان متاسفانه ماند.

وی با اشاره به عدم اعتماد کشاورزان به دولت، بیان کرد: در سالی که کشاورزان رکورد زدند با این وضعیت بد آب و هوایی، با وضعیت بد آبی و شرایط اقتصادی که کشاورزان متحمل می‌شدند انصافا فداکاری کردند، حدود ۳۳۰ هزار تن تولید گندم در این شرایط یک رکورد فداکارانه‌ای بود که متاسفانه قولی که اقای منظور در جلسه شورای قیمت گذاری دادند که تا آخر شهریور تسویه حساب کلی خواهد شد مثل دفعات قبل و قول‌های دیگر باعث عدم اعتماد کشاورزان شد و تا الان کشاورزان ۴۵ همت با توجه به این که داریم به فصل زراعی جدید وارد می‌شویم طلبکار هستند و وضعشان خوب نیست.

وعده وزیر کشاورزی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران تا آخر شهریور

وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته در ابتدای شهریور ماه اظهار کرد:‌ با پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات کشاورزان در روزهای آتی، پایان شهریورماه سال جاری زمانِ تسویه کامل مطالبات گندم‌کاران در خرید ۲ میلیون تن گندم اضافه بر بودجه خواهد بود.

وزیرجهادکشاورزی گفت:دربحث مطالبات گندمکاران،رئیس‌جمهوراعلام کردند که این مشکل «یون ممتازه» است و باید پول گندمکاران پرداخت شود و دستور تشکیل جلسه‌ای را دادند که این جلسه در روزدوشنبه برگزار شدو پرداخت ۵۰همت دیگر به کشاورزان آغازشده است.

محمدمهدی فروردین نماینده مجلس نیز در باره پرداخت مطالبات گندمکاران بیان کرد: در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران فقط به آنها وعده داده می‌شود، چرا این مطالبات با توجه به آغاز فصل کشت جدید به آنها پرداخت نمی‌شود. کشاورزان نمی‌توانند بدهی خود بابت تهیه کود، سم و بذر را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه بر روی قیمت خرما و لیموترش نیز نظارتی نمی شود و کشاورزانی که با هزینه‌های سرسام‌آور محصول خود را برداشت کرده‌اند آن را با قیمت پایین به فروش می‌رسانند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نیر گفت: تعداد دیگری از نمایندگان نیز در این خصوص ناراحت هستند، گندمکاران در وضعیت وخیمی قرار گرفته‌اند، دولت باید تلاش کند تا هر چه‌ سریعتر مشکل پرداخت مطالبات را برطرف کند.

 در راستای مشکلات کشاوزران و گندمکاران شورای قیمت گذاری برای رسیدگی به این موضوع جلسات متعددی تا به امروز برگزار کرده است، بنابراین انتظار می‌رود مسئولان مربوط به این امر هرچه سریعتر به فکر راه حلی برای مشکلات کشاورزان و پرداخت مطالباتشان باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =