ایسکا نیوز: سازمان دیدبان حقوق بشر ارتش اوکراین را به خاطر استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به نقض قوانین جنگ متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سازمان گفته است ارتش اوکراین در مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق این کشور از بمب خوشه‌ای استفاده کرده است.

دیدبان حقوق بشر هشدار داده است که کاربرد بمب خوشه‌ای می‌تواند از «مصادیق جنایت جنگی» تلقی شود و افزوده است که شواهد موجود نشان می‌دهد که شورشیان هم ممکن است از این سلاح‌ها استفاده کرده باشند.

اوله سولوانگ پژوهشگر ارشد دیدبان حقوق بشر، در فیلمی ویدوئی که همراه با این گزارش منتشر شده می‌گوید آن سازمان در تحقیقات یک هفته‌ای خود در شرق اوکراین مواردی از کاربرد گسترده مهمات خوشه‌ای را پیدا کرده است.

با این حال بوگدان سنیک، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین، این اتهامات را رد کرده و آن‌ها را «بی‌اساس» خوانده است. گزارش دیدبان حقوق بشر در شرایطی منتشر شده است که دو روز پیش سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی هر دو طرف نبردها را به کاربرد شکنجه، اعدام‌های خودسرانه و بمباران غیرنظامیان متهم کرد.

دست کم ۴۰۰۰نفر در درگیری‌های هفت ماهه گذشته در شرق اوکراین کشته شده‌اند و علیرغم برقراری آتش‌بسی شکننده از اوایل سپتامبر آمار تلفات همچنان افزایش یافته است. اوکراین معاهده بین‌المللی منع استفاده از جنگ‌افزار خوشه‌ای (سی سی‌ ام) مصوب دسامبر سال ۲۰۰۸را امضا نکرده است. تاکنون ۱۱۴کشور و نهاد غیر دولتی این معاهده را که از اوت ۲۰۱۰به اجرا گذاشته شد پذیرفته و امضا کرده‌اند.
کد خبر: 119966

وب گردی

وب گردی