پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲

بورس تهران امروز توانست عملکرد بهتری را نسبت به روز گذشته داشته باشد اما همچنان شاهد تحول قابل توجهی در روند معاملات نیستیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بورس تهران پس از عبور از نیمه اول سال، شروع قدرتمندی را در شروع دومین نیمه ۱۴۰۲ نداشت و متغیرهای بازار همچنان از حاکمیت رکود بر معاملات خبر می‌دهند. اگرچه بورس تهران امروز توانست عملکرد بهتری را نسبت به روز گذشته داشته باشد اما همچنان شاهد تحول قابل توجهی در روند معاملات نیستیم. شاخص کل طی معاملات روز جاری کار خود را با یک کاهش ۰.۱۶ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۰۹۷ میلیون واحدی ایستاد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن شرایط اندک بهتری داشت و در انتها افزایش ۰.۱۱ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام در سومین روز کاری هفته عدد ۴۰۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند و با خروج پول ۱۵۳ میلیارد تومانی همراه بود.

بیشتر بخوانید:

بورس همچنان بر مدار کاهش / شاخص کل ۳۳۲۳ واحد اُفت کرد

قصه برگشت بورس از شرایط سخت ماه‌های گذشته از جایی شروع شد که خبر احتمال اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قوت گرفت و پس از آن با انتشار نامه رسمی آن توسط وزیر اقتصاد تایید شد. این اما پایان ماجرا نبود و تغییر نرخ ارز پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بورس کالا، امیدها به بهبود شرایط و تغییر رویکرد دولت به بورس را بیش از پیش افزایش داد. در این میان مسائلی همچون افزایش در قیمت نفت، خبرهای مثبت برای گروه خودرویی، بسته حمایتی صندوق توسعه و مواردی از این دست نیز توانستند به بهتر شدن حال بازار سهام کمک کنند اما همچنان برخی مسائل وجود دارند که توقف‌هایی را در این مسیر صعودی ایجاد می‌کنند. در ادامه با نگاهی به این موضوعات و مسیر تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

نگاه بورس به سیاست‌های اقتصادی

فارغ از بازار سهام اما اگر به روند بازارهای دیگر نیز توجهی داشته باشیم، اغلب کلاس‌های دارایی روزهای کم‌نوسانی را تجربه می‌کنند و اگر کاهش یا افزایش خاصی نیز در کوتاه‌مدت اتفاق بیافتد، قیمت‌ها خیلی سریع به محدوده‌های پایدار خود باز می‌گردند. نرخ دلار بازار آزاد نیز به عنوان یکی از نماگرهای روندساز در بسیاری از بازارها، چنین مسیری را در روزهای گذشته طی کرده و با وجود اینکه دو بار به کانال ۵۰ هزار تومانی نیز وارد شد، خیلی سریع خود را به محدوده‌های پایین‌تر بازگرداند به طوری در دو روز گذشته نیز شاهد ثبت اعدادی در مرز ۴۹ هزار تومان هم بودیم.

شب گذشته همچنین نرخ تورم شهریور ماه از سمت مرکز آمار منتشر شد و طبق آن،  تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در شهریورماه ١۴٠٢ با ۰.۳ واحد درصد کاهش به ۳۹.۵ درصد رسید. از طرف دیگر تورم ماهانه ۲ درصد بوده که ۰.۴ واحد کاهش را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد. همچنین تورم سالانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن را نشان می‌دهد در شهریور ماه ۱۴۰۲، به ۴۶.۱ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ٠.۶ واحد درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که کاهش انتظارات تورمی و تورم پایین در تمامی اقلام اصلی به جز اجاره، نقش اصلی را در کاهش تورم داشته‌اند. با این حال سطح تورم سالانه و نقطه به نقطه همچنان بالا است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل دخالت بازارساز در بازار ارز که این روزها دسترسی بهتری به منابع ارزی دارد، نوسان شدیدی را در قیمت دلار شاهد نیستیم که این موضوع یکی از دلایل عدم ایجاد روندهای پرقدرت در بورس تهران به شمار می‌رود. به طور کلی سیاست‌های دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز و تورم باعث شده است که بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف، روزهای کم‌رمقی را تجربه کنند و به نوعی با یک رکود همراه باشند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که برای ایجاد یک روند صعودی در بازار سهام، محرکی به جز متغیرهای تورمی نیاز است تا بتواند با نمایان کردن ارزندگی این کلاس دارایی در قیمت‌های کنونی، خریداران را برای خرید سهام قانع کند.

چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بورسی

در شرایط کنونی بازار و از آنجا که ارزش معاملات به عنوان نماگری برای سنجیدن میزان رونق و رکود وضعیت مناسبی را طی نمی‌کند، اینگونه می‌توان برداشت کرد که بورسی‌ها در انتظار سیگنال مهمی برای تداوم روند صعودی و کسب قدرت بیشتر در این مسیر هستند. زمانی که در کلیه بازارها رکود حاکم شده و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شده است، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند این محرک مهم برای بازار سهام باشد. بنابراین انتظار می‌رود در صورت عدم وقوع رخدادی مهم و قدرتمند طی روزهای آینده، بورس تهران با شروع فصل پاییز و به مرور با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه در صورت بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها، روند صعودی شهریور ماه که در واپسین روزهای خود با چالش مواجه شده بود، با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد و بهانه‌های مناسبی را برای خرید سهام ایجاد کند.

در این میان امروز خبر آمد که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، طی بخشنامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر صادرات، دستور اخذ مالیات از صادرات مواد خام و نیمه خام به میزان ۲ درصد از ابتدای مهر ماه را صادر کرد. این اتفاق می‌تواند بر روند درآمدزایی شرکت‌هایی که صادرات قابل توجهی در محصولات خود دارند اثرگذار باشد و سودآوری آن‌ها را با کاهش همراه کند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص کل بورس پس از برگشتی که از میانه کانال ۱.۹ میلیون واحدی داشت، توانست رشد قابل قبولی را در کوتاه مدت تجربه کند. همانطور که در نمودار پیداست، شاخص کل بورس توانست پس از رشدهای پی‌درپی که طی روزهای ابتدایی شهریور ماه داشت، خود را به محدوده مهم ۲.۱۴ تا ۲.۲ میلیون واحد رساند که در گذشته با نوسانات زیادی در آن مواجه شده بود و اکنون مدتی است که در این محدوده نوسانات کوچکی دارد. کندل‌های شاخص کل اگر بتوانند طی همین مسیر و در روزهای آینده از ابر کومو عبور کنند، مسیر برای تداوم روند صعودی مهیاتر از قبل خواهد شد اگرچه همچنان ایجاد روند صعودی قدرتمند در گرو عبور از محدوده ذکر شده خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و شرایطی که درباره آن‌ها صحبت شد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز مسیری متعادل و منفی داشته باشد که در صورت انتشار گزارش‌های ماهانه و ۶ ماهه، مسیر می‌تواند برای شرکت‌هایی که شرایط مناسبی را مخابره کرده‌اند، تغییر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =