دانشگاه‌های جهان چگونه با فساد دانشگاهی مقابله می‌کنند؟

تقلب‌های دانشجویی، تخلفات برای جذب اعضای هیئت علمی و دانشگاه‌های جعلی از جمله مصادیق فساد دانشگاهی در جهان هستند. پژوهش‌ها به دنبال راهکارهایی برای مقابله با این موضوع هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فساد دانشگاهی در بخش‌های جزئی‌تر فساد علمی، اقتصادی و اخلاقی قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است. آمارها از فساد علمی در جهان نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه خودشان به انجام شکلی از تقلب اعتراف کرده‌اند. 

بیشتر بخوانید:

تعدادی از مدیران اسبق جهاد دانشگاهی کرمان به اتهام فساد مالی دستگیر شدند

بر اساس این آمارها، ۳۲ درصد دانشجویان کارشناسی در امتحاناتشان تقلب کرده‌اند، ۲۵ درصد دانشجویان از منابع الکترونیکی غیرمجاز مانند هوش مصنوعی برای انجام تکالیف خود بهره برده‌اند و ۱۵ درصد دانشجویان هم حداقل چند جمله از مقاله خود را بدون ذکر منبع از مقاله یا تکلیف کلاسی فرد دیگری کپی کرده‌اند.

همچنین پژوهشی با عنوان «فساد در آموزش عالی؛ چالش‌ها و پاسخ‌های جهانی» از سوی ۳۴ محقق از سراسر جهان شامل استادان دانشگاه، مدیران آموزش عالی و سیاستگذاران انجام شد. در این پژوهش آمده است که عدم صداقت تحصیلی در تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های اروپای شرقی دیده می‌شود. به این معنا که برون‌سپاری تکالیف و تقلب در امتحانات رفتاری متداول در بین این دانشجویان است

مصادیق فساد دانشگاهی در جهان

 ایسکانیوز در ادامه مصادیق انواع فساد دانشگاهی در کشورهای جهان را بررسی کرده است:

تقلب محققان انگلیسی و درآمدزایی کنیایی‌ها

نکته جالب توجه در این موضوع این است که تقلب‌ها به تجارت تبدیل شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اقدامات دانشگاه‌های انگلستان برای مبارزه با تقلب، به بروز بحران در کشور کنیا منجر شد. چرا که فارغ‌التحصیلان جوان و توانمند این کشور، درآمد پرسود خود از نویسندگی دانشگاهی برای محققان انگلیسی را از دست دادند.

صوری بودن استخدام اعضای هیئت علمی در سوئد

یکی دیگر از مصادیق فساد دانشگاهی در زمینه جذب اعضای هیئت علمی است. مطالعات انجام شده در سوئد نشان می‌دهد که فرآیند استخدام اعضای هیئت علمی در این کشور، صوری است. به این معنا که کمیته‌های استخدام معمولا از قبل می‌دانند که چه کسی قرار است موقعیت آگهی شده را دریافت کند و فقط وانمود می‌کنند که به دنبال کسی هستند.

البته برخی کارشناسان معتقدند که حضور افراد آشنا به عنوان هیئت علمی در دانشگاه، کاملا منطقی است. چرا که تازه‌واردان بدون شبکه مستقر فرصت کمی دارند.

تاسیس دانشگاهی جعلی از سوی ترامپ

 پیچیدگی فساد دانشگاهی، مبارزه با آن را سخت می‌کند. دانشگاه جعلی یکی دیگر از مصادیق فساد دانشگاهی است. دانشگاه ترامپ در آمریکا یکی از نمونه‌های دانشگاه جعلی است که با هدف کسب سود تشکیل شده است. نمونه دیگری از دانشگاه‌های جعلی مربوط به دانشگاه‌هایی است که مقامات آمریکا با تاسیس آن‌ها، قصد داشتند برای درآمدزایی و با فریب دانشجوی بین‌الملل جذب کنند.

دانشگاه ترامپ یک شرکت آمریکایی بود که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰، برنامه آموزشی اجرا می‌کرد. این دانشگاه در سال ۲۰۱۱، به دلیل شکایت دانشجویان و تشکیل پرونده‌های قضایی متعدد، تعطیل شد. این دانشگاه دوره‌هایی در زمینه مدیریت مالی، کارآفرینی و خلق ثروت برگزار می‌کرد. دانشگاه ترامپ برخلاف نامش یک دانشگاه یا کالج معتبر نبود، بلکه فقط مرکزی برای برگزاری سمینارهای سه و پنج روزه بود.

فروش مدارک تقلبی در نروژ

برخی دانشگاه‌های جعلی اقدام به فروش دیپلم تقلبی از دانشگاه‌های واقعی یا فروش دیپلم واقعی از دانشگاه تقلبی می‌کنند. برای مثال فردی که عامل حمله ۲۰۱۱ نروژ بود، در سایت خود مدارک تحصیلی جعلی می‌فروخت. این فرد با فروش مدرک مقدار قابل توجهی پول برای حمله تهیه کرده بود و باعث کشته شدن ۷۷ نفر شد.

راهکار مبارزه با فساد دانشگاهی چیست؟

این پژوهش، راهکار مبارزه با فساد دانشگاهی را صداقت دانشگاهی و جستجوی رویکردهای نوآورانه برای کاهش فساد می‌داند. همچنین لازم است که تقلب برای دانشجویان حتی پیش از ورود به دانشگاه تجزیه و تحلیل شود.

استفاده از فناوری با توجه به گسترش سریع تکنولوژی می‌تواند برای شناسایی برخی از اشکال بی‌صداقتی دانشگاهی استفاده کرد. در پایان این پژوهش، تاکید می‌شود که برای مقابله با فساد دانشگاهی نباید فقط گروه‌های خاصی از دانشجویان مانند دانشجویان بین‌المللی را مقصر بدانیم. واضح است که دانشجویان بومی برای تقلب راه‌های پیچیده‌تر و ضعیف‌تری را پیش خواهند گرفت.

انتهای پیام/     

کد خبر: 1199834

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =