جریان روشنفکری زاییده اندیشه‌های غربگرایان است

رئیس موسسه فتوح اندیشه و عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با تاکید بر وابسته بودن جریان روشنفکری به غرب آن را زاییده اندیشه غربگرایان و اندیشمندان غربی برای استعمار و استثمار جهان اسلام قلمداد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد راهدار، در اولین روز نشست «طرح منطقه ای اعتلا» دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان  و سیستان و بلوچستان که با حضور رئیس این دانشگاه در استان هرمزگان و سایر استادان هیات علمی استان های سیستان و بلوچستان  و هرمزگان به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه آزاد بندرعباس برگزار می شود  با اشاره به جریان روشنفکری در ایران و جهان اسلام به ابعاد و تاریخچه این جریان پرداخت و انگلستان را یکی از قطب های پشتیبان جریان روشنفکری خواند که با سابقه ی چند صد ساله در حوزه استعمار توانسته در بسط و نشر جریان روشنفکری موفق عمل کند.

این مسئول با بررسی تاریخچه اسیتعمار از زمان های بسیار دور تا معاصر در جهان اسلام پرداخت و گفت: استعمار در ابتدا همیشه با وعده آبادانی و بدون پرداخت هیچ هزینه ای وارد شد و با مطالعه بر گام های شرق شناسی بر شرق مستولی یافت  و بر بهره برداری خود و منافع خود از همه حوزه ها تاکید ورزید.

وی با بیان اینکه در زمان قاجاریه با اعزام دانشجویان به اروپا برای یادگیری تکنولوژی روز اروپا، متاسفانه این مهم  به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها در کشور و یا دلایل نامعلوم دیگری، تحقق نیافت و بعدا با تاسیس دارالفنون و راه اندازی ۱۱۰ رشته، فصل جدیدی در تاریخ ایران گشوده شد.

جریان روشنفکری زاییده اندیشه‌های غربگرایان است

حجت الاسلام راهدار با بررسی روند جریان روشن فکری در زمان قاجاریه و پهلوی به فراز نشیب های این دوران پرداخت و بسیاری از جریانات  مهم این دوره  را تحلیل کرد.

مدیر کل ارتباطات اجتماعی و فراسازمانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست  با اشاره  به منطقه بندی طرح اعتلا و استقبال غیر قابل پیش بینی استادان از این مهم، گفت: برگزاری طرح اعتلا در ده منطقه کشوری با استقبال چشمگیر استادان موجب شد تا طرح کشوری این طرح را برای برگذاری در چند استان کشور در نظر بگیریم.

ابوالفضل  یدالهی اصلان؛ ۶۰ هزار دانشجوی دکتری و ۱ میلیون ۲۷۰ هزار دانشجو را از پتانسیل ها و توانمندی های بزرگ دانشگاه برشمرد و افزود: توانمندی های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فارغ التحصیلان  و سایر امکانات و تجهیزات می تواند زمینه رشد و توسعه همه جانبه را برآورده سازد.

وی از راه اندازی  سامانه طرح ملی اعتلا خبر دارذد و یادآور شد: این سامانه هم اکنون فعال شده و استادان می توانند با وارد کردن شماره ملی خود، از وضعیت خود مطلع شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در ابتدای  این نشست  با خیر مقدم به مهمانان با اشاره به حرکت رو به رشد کشور در تمام عرصه های اقتصادی، ملی، فناوری و ... گفت: رشد و توسعه کشور اسلامی ایران همیشه باعث شده تا دشمنان و معاندان نظام با ایجاد هجمه های جدید  به دنبال اغتشاش و بر هم زدن نظم عمومی شوند تا شاید بتواند این رشد و توسعه شتابنده را متوقف کنند.

محمد حسین رنجیر، با تاکید بر جهاد تبیین و روشنگری در کنار امید آفرینی، به نقش مهم دانشگاهیان به خصوص استادان دانشگاه پرداخت و بیان داشت:  استادان باید پیشرفت های کشور را به نسل جوان در همه ی حوزه به جوانان معرفی نمایند و با ایجاد شور، نشاط و امید، کشور را به سمت بالندگی و ترقی سوق دهند.

جریان روشنفکری زاییده اندیشه‌های غربگرایان است

وی نقش رسانه های معاند را در ایجاد آشوب و بلوا مهم خواند و یادآور شد: این رسانه های معاند با تولید اخبار زرد و دروغین به دنبال شایعه پراکنی و نشر اکاذیب به نفع خود هستند تا شاید با این ترفند و هجمه ها بتوانند جوانان را گمراه ساخته و مسیر رشد جوانان را در عرصه های ملی و بین المللی متوقف سازند و با ایجاد یاس و نوامیدی کشور را به بحران بکشانند.

رنجبر نقش دوره های اعتلا را در آگاهی بخشی قشر دانشگاهی مهم خواند و تاکید کرد: استمرار این دوره های تعالی بخش، مهارت محور و معرفت افزا با تاکید بر سیاست های کلی و ابلاغی مقام معظم رهبری، راهگشای حرکت به سمت بالندگی خواهد بود.

این نشست مهارت محور و معنوی با غبار روبی از گلزار شهدای گمنام و ادای احترام به مقام شامخ شهدا آغاز و با حضور حدود ۱۲۰ استادنخبه و فرهیخته از استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به مدت دور روز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1200176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =