قیمت فولاد در بورس کالا نجومی شد

در بازه زمانی سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۱، قیمت ورق در بازار داخل افزایش شدیدی داشته است در حالی که قیمت‌های جهانی در این بازه زمانی تغییرات محسوسی نداشته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، از اوایل هفته گذشته بود که بحث خروج فولاد و سیمان از بورس کالا به دلیل قیمت‌سازی و افزایش قیمت در بازار مطرح شد. در ابتدا وزیر راه و شهرسازی بر این نکته تاکید داشت و سپس رئیس جمهور در شورای عالی مسکن بر کاهش قیمت فولاد و سیمان تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

لزوم خروج سیمان و فولاد از بورس کالا / نهضت ملی مسکن گروگان قیمت‌سازی

در این زمینه کارشناسان تاکیدات متعددی داشتند که بورس کالا از محلی برای افزایش قیمت و مهندسی بازار تبدیل شده است. به عبارت دیگر در حالی که قرار بود بورس کالا تنها محل کشف قیمت باشد به محلی برای توزیع تبدیل شده است.

براساس آمارهای موجود، در بازه زمانی سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۱، قیمت ورق به شکل معناداری جهش داشته است و این در حالی است که در بازه زمانی مشابه این جهش، هیچگونه همپوشانی با قیمت‌های جهانی مشاهده نمی‌شود.

قیمت فولاد در بورس کالا نجومی شد

با توجه به نمودار بالا و براساس عرضه‌های سال ۱۴۰۰ شاهد هستیم که حجم عرضه‌ها در پایین‌ترین سطح قرار داشته است. سال ۱۴۰۱ نیز بالاترین میزان عرضه را شاهد بوده‌ایم. در بحث آمارهای مربوط به عرضه‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲ نیز شاهد کاهش عرضه به نسبت سال قبل هستیم و سطح عرضه تا ۳۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است.

قیمت فولاد در بورس کالا نجومی شد

میانگین سالانه بهای ورق گرم با احتساب پرمیوم و مالیات ارزش افزوده برای واحدهای لوله و پروفیل ساز در بازه سه ساله 1400 تا 1402(نیمه اول)

قیمت فولاد در بورس کالا نجومی شد

براساس آخرین عرضه فولاد گرم در بورس کالا، نرخ کشف شده دلار ورق گرم فولاد مبارکه 53 هزار و 105 تومان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =