تداوم اختلاف‌نظرها بر سر عرضه سیمان در بورس کالا / راهکار صحیح برای حذف واسطه‌گری و رانت در بازار چیست؟

سیمان یکی از مهم‌ترین بازارهای کالایی در اقتصاد ایران به حساب می‌آید که در ساخت و ساز اهمیت فراوانی دارد، اما اخیرا اوضاع بازار این کالا باعث نقدهایی شده و بحث‌های زیادی بر سر تداوم حضور یا خروج آن از بورس کالا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، نامش که می‌آید اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد ساخت و ساز است، این کالا نقشی اساسی در توسعه زیر بنای اقتصادی هر کشور دارد. در واقع، سیمان از مصالح ساختمانی پر کاربرد برای ساخت و ساز است، به‌طوری که در طول سال‌های اخیر همواره جایگاه ایران در زمینه تولید و صادرات این محصول در بین سایر کشورهای تولید کننده در حال رشد و ارتقا بوده است.

بیشتر بخوانید:

گمانه‌زنی‌ها درباره خروج سیمان و فولاد از بورس/ تناقض در اظهارات وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی

علاوه بر این، بازار سیمان یکی از مهم‌ترین بازارهای کالایی در اقتصاد ایران به حساب می‌آید، بازاری که از فروش حواله‌ای شروع شد، اما در سال ۱۴۰۰ با اهداف بهبود و اصلاح بازار فروش به بورس کالا راه یافت که این موضوع با موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی روبرو شد، تا جایی که علی اصغر کیهانی، بنیان‌گذار صنعت نوین بتن در همان زمان عنوان کرد: ورود سیمان به بورس با اهداف سیاسی صورت گرفته است. به ادعای وی، صادرات سیمان با توجه به قیمت تمام‌شده آن نوعی خیانت و برای بالابردن شاخص سهام بوده است.

 عرضه سیمان فرصتی برای رانت و فساد در بورس کالا است

همچنین، پس از آنکه علی‌آبادی وزیر راه و شهرسازی از خروج فولاد و سیمان از بورس کالا به‌عنوان راهکاری برای کاهش قیمت مسکن سخن گفت، حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگویی در واکنش به سخنان علی‌آبادی اظهار کرد: معنای دیگر حرف آقای وزیر این است که وقتی محصولات وارد بورس کالا می‌شود، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر این موضوع اعتراف به فسادی است که در بورس کالا رخ می‌دهد. این موارد تنها فرصت رانت و سوء استفاده بوده که به اسم بورس کالا منافع عده خاصی را تامین کرده است.

وی با بیان اینکه این اظهارات وزیر راه و شهرسازی نیز عملا تاییدی بر این مسئله است، گفت: ضمن اینکه برای خانه‌دار شدن طبقه متوسط و متوسط به پایین جامعه راهی جز اعطای زمین از سوی دولت با قیمت نازل و همینطور ارائه مصالح ارزان قیمت یارانه‌ای، راه دیگری وجود ندارد.

کمبود و گرانی در بازار سیمان نداریم

در این بین اما برخی موافق ورود سیمان به بورس کالا بوده و عنوان می‌کنند که ورود سیمان به بورس کالا موجب قطع ید دلالان و  واسطه‌گران خواهد شد. در همین رابطه، علی اکبر الوندیان دبیر انجمن سیمان در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: ورود سیمان به بورس کالا دستاورد مهمی برای دولت محسوب می‌شود و بر اساس گزارش تحقیقی مرکز پژوهش‌های مجلس، این اقدام یک راهکار مهم برای خروج از بحران واسطه‌ها و دلالان بود، چرا که قبل از ورود به بورس، این کالا از شفافیت لازم برخوردار نبود و عده‌ای دلال و واسطه‌گر باعث شده بودند تا فاصله قیمتی بین کارخانه و مصرف‌کننده بالا برود.

الوندیان ادامه داد: اما اکنون مشخص است که هر فرد چه مقدار سیمان در بورس کالا خریداری کرده و قیمت‌ها نیز روشن است و جای ابهام وجود ندارد، چرا که همه چیز تحت نظارت نهادهای دولت است و نحوه عرضه و توزیع هم مدیریت می‌شود.

دبیر انجمن سیمان همچنین به قیمت سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: متوسط قیمت سیمان در بورس کالا ۹۰۰ تومان است یعنی زیر هزار تومان، این در حالی است که برای یک ساختمان ۹۰ متری چیزی حدود ۱۸ تن سیمان نیاز است، بدان معنا که سیمان تنها حدود ۱۶ میلیون تومان برای ساخت یک مسکن هزینه دارد،پس نمی‌توان گفت که این کالا عامل افزایش قیمت مسکن بوده است.

وی در پایان به تامین سیمان در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در کشور ۸۸ میلیون تن است در حالی که مصرف داخلی ما در سال گذشته ۶۰ میلیون تن بوده است یعنی حدود ۲۸ میلیون تن سیمان مازاد ظرفیت داشتیم، بنابراین در سیمان هم مازاد ظرفیت و هم مازاد عرضه داریم و کشور با کمبود و گرانی سیمان روبرو نخواهد شد.

خرید سیمان از بورس کالا به محدودیت دسترسی مصرف‌کنندگان واقعی پایان داد

همچنین، امیرمهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌ها در گفت‌گویی در این باره عنوان کرد:  قبل از عرضه سیمان در بورس کالا، یکی از معضلات و نگرانی بزرگ افراد فعال حوزه ساخت و ساز، کمبود سیمان با قیمت منطقی، افزایش ناگهانی قیمت آن در زمان شروع پروژه بود و با عرضه سیمان در بورس، این مشکل به نحو مناسبی رفع شد.

وی گفت: خرید سیمان از بورس کالا به محدودیت دسترسی مصرف‌کنندگان واقعی (به سیمان) پایان داد و به‌عنوان راهکاری صحیح برای حذف واسطه‌گری و رانت در بازار خرید و فروش این محصول شد.

صبائی در ادامه اظهار کرد: بورس کالا یک ساختار نظام‌مند دارد که به سبب ایجاد بستری مناسب برای تعیین نرخ کالا بر اساس عرضه و تقاضا و ایجاد یک فضای رقابتی، مانع از ایجاد رانت در بازار محصولات تولیدی همچون فولاد، سیمان و سایر محصولات عرضه شده در آن می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، سیمان از کالاهای استراتژیک در کشور ماست که بحث بر سر بازار آن همچنان ادامه دارد و دفاع‌ از بازار سرمایه پررنگ شده است، حال باتوجه به صحبت‌های مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر برگزاری جلسات با نهادهایی که به این صنعت انتقاد دارند، باید منتظر ماند و دید که ابهامات در زمینه این کالا برطرف خواهد شد؟

کارآموز خبرنگاری: نسترن تقی‌زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1200361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =