لایحه پیشگیری از رسوب کالا به کجا رسید؟

بررسی‌‎ها نشان می‌دهد که دولت، سال گذشته لایحه‌ای را برای حل معضل رسوب کالاها در گمرکات کشور تهیه کرده است، اما با وجود تصویب اولیه، این لایحه هنوز برای بررسی و تصویب نهایی به مجلس ارائه نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مسئله انباشت برخی از کالاهای وارداتی در بنادر و گمرکات کشور به‌صورت مداوم از رسانه‌ها منتشر می‌شود، متأسفانه در برخی موارد شاهد فاسدشدن هزاران تن از کالاهای اساسی در فضاهای ذخیره‌سازی این کالاها هستیم. این در حالی است که بازار نیازمند این کالاها بوده و ترخیص‌نشدن به‌موقع آن‌ها می‌تواند موجب گرانی و نابسامانی بازار شود.

بیشتر بخوانید:

بلاتکلیفی ۷ ماهه دهها هزار تن چای وارداتی در گمرک شهید رجایی

البته بعد از رسانه‌ای شدن این معضل مهم در بنادر و گمرکات کشور، برخی از مسئولان در قوای سه‌گانه اقدام به بازدیدهای میدانی کرده و بلافاصله پس از بازدیدهای انجام‌گرفته، دستور داده شد تا کارگروه‌ها و جلساتی با حضور بالاترین مقام دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی تشکیل شود؛ به طور معمول این دست از اقدامات در راستای حل‌وفصل مشکلات موجود و به‌عنوان اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود، اما اینکه به چه میزان می‌تواند مسائل ریشه‌ای را حل کند، مورد تردید کارشناسان قرار می‌گیرد.

در هفته‌های اخیر بسیاری از رسانه‌ها در گفتگو با مسئولان و کارشناسان حوزه اقتصادی اعلام کردند که عدم قانون‌گذاری مناسب در حوزه تجارت خارجی و به‌تبع آن وجود نابسامانی در این عرصه، علت اصلی رسوب برخی کالاها در گمرکات شده است؛ بررسی‌‎ها نشان می‌دهد که دولت در سال گذشته لایحه‌ای را برای بررسی این مسئله تهیه کرده است، اما با وجود تصویب اولیه لایحه پیشگیری رسوب کالا در هیئت وزیران، این لایحه هنوز برای بررسی و تصویب نهایی به مجلس ارائه نشده است.

رسوب کالاها چه زمانی تبدیل به مسئله می‌شود؟

از همین رو، آرزو بهادر کارشناس اقتصادی در ارتباط با موضوع رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور گفت: باتوجه‌به ماهیت فرایند واردات کالا و زمان‌مندی تمام مراحل آن، افزایش موجودی کالا در مبادی ورودی کشور از جمله بنادر و گمرکات یک امر طبیعی است؛ بنابراین این موضوع به‌خودی‌خود پدیده منفی تلقی نمی‌شود و می‌توان این پدیده را، به‌عنوان ذخایر موقت کالا در مبادی ورودی کشور در نظر گرفت.

وی ادامه داد: زمانی می‌توان وجود کالاها در بنادر و گمرکات را معضل قلمداد کرد که افزایش ورودی کالا غیرمنطقی باشد و انباشت کالا در بنادر و گمرکات از حد معمول فراتر رود و موجب رسوب در این مبادی شود.

بهادر افزود: پدیده رسوب کالا تبعات و آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد که ساماندهی آن به‌منظور اطمینان از تأمین نیاز کشور به‌خصوص کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید و جلوگیری از التهابات و نوسانات در بازار ضروری است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رسوب کالاهای مهم مانند کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در بنادر و گمرکات کشور، چالش مهمی برای کشور است، اظهار داشت: این مسئله همواره در سال‌های اخیر، مشکلات فراوانی برای بخش‌های تولیدی به‌ویژه صنعت مرغ و تخم‌مرغ ایجاد کرده و نتیجه آن کاهش عرضه و افزایش قیمت این محصولات بوده است.

لایحه پیشگیری از رسوب کالا به نتیجه می‌رسد؟

بهادر با اشاره به لایحه‌ دولت تحت عنوان پیشگیری از رسوب کالا در مبادی ورودی کشور، گفت: این لایحه با همکاری سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ در هیئت دولت به تصویب رسید. در این لایحه تدابیر قابل‌قبولی برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات در نظر گرفته شده است که می‌تواند به قانونمندکردن واردات به کشور از طریق اصلاح نظام ثبت سفارش و ایجاد شفافیت در حجم نیاز کشور به هر یک از اقلام وارداتی منجر شود.

وی افزود: اما متأسفانه بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته، لایحه پیشنهادی هیئت وزیران در خصوص رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور از سال گذشته تا کنون هنوز برای بررسی و تصویب نهایی به مجلس ارسال نشده و کماکان بلاتکلیف باقی‌مانده است. ازاین‌رو به نظر می‌رسد کاری که دولت می‌تواند جهت کاهش رسوب کالا انجام دهد، این است که هرچه سریع‌تر این لایحه را به مجلس ارائه کند.

چه عواملی موجب رسوب کالا‎ها در گمرک می‌‎شود؟

وی با اشاره به دلایل رسوب کالا در بنادر کشور گفت: بی‌ثباتی در سیاست‌های تجاری، زمان‌بر بودن مدت ثبت سفارش و عملکرد نامناسب واردکنندگان، رسوب کالا در مبادی ورودی کشور را تشدید می‌کند. همچنین چندنرخی بودن ارز در کشور باعث سردرگمی واردکنندگان برای تغییر گروه‌های کالایی بابت دریافت ارز ارزان‌تر می‌شود و همین موضوعات باعث زمان‌بر شدن فرایندهای واردات کالا و شکل‌گیری پدیده رسوب کالا می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در خصوص دیگر عوامل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور اظهار داشت: صدور مجوز ثبت سفارش بیش از سقف موردنیاز کشور است. یکی از اصلی‌ترین علل بروز رسوب کالا در کشور، صدور و تأیید ثبت سفارش توسط سازمان‌ها ذی‌ربط بدون توجه به محدودیت‌های ارزی و سقف موردنیاز کشور است.

وی با بیان اینکه در تأیید مجوز ثبت سفارش از سوی دستگاه‌های مذکور نه‌تنها سقف تعیین شده رعایت نمی‌شود، بلکه در برخی موارد چندین برابر از نیاز استراتژیک کشور صدور مجوز ثبت سفارش انجام شده است، گفت: به همین دلیل مقادیر زیاد کالا با اخذ ثبت سفارش وارد انبارهای گمرک می‌شوند. اما به دلیل عدم تخصیص، تأمین یا تأیید منشأ ارز امکان ترخیص نخواهند داشت، درحالی‌که در اغلب موارد ارز موردنیاز واردات این کالاها از کشور خارج شده است.

بهادر با اشاره به یکی دیگر از عوامل رسوب کالا در گمرکات و بنادر کشور، اظهار داشت: گاهی اوقات ورود کالا به گمرکات بدون اخذ مجوزهای موردنیاز مثل مجوزهای ارزی و ثبت سفارش صورت می‌گیرد. بخشی از عدم تخصیص ارز کالاهای رسوب شده در گمرکات کشور به دلیل عدم ثبت سفارش کالا بوده است. در واقع بانک مرکزی در صورتی اقدام به تخصیص ارز می‌کند که کالا ثبت سفارش شده باشد.

وی افزود: در برخی موارد هم با وجود ثبت سفارش واردکنندگان در صف تأمین ارز قرار می‌گیرند؛ بنابراین آنان امکان ترخیص کالا را نخواهند داشت که نتیجه آن رسوب کالا است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عامل دیگری که باعث رسوب کالا در گمرکات می‌شود، عدم شفافیت در منشأ ارز و تأیید بانک مرکزی است. تأیید منشأ ارز توسط بانک مرکزی یکی از مراحل اصلی واردات کالا به کشور است. در برخی موارد منشأ ارز کالاهای وارداتی از سوی بانک مرکزی مورد تأیید نبوده است که همین موضوع منجر به رسوب کالا تا زمان مشخص‌شدن منشأ ارز می‌شود. این موضوع در خصوص واردات خودرو در سال‌های گذشته بیشتر خود را نشان داده است.

بهادر ادامه داد: یکی دیگر از دلایل رسوب کلاً در بنادر، عدم امکان انتقال ارز است که به‌خاطر شرایط تحریمی و سخت‌شدن فرایند جابه‌جایی منابع ارزی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: برخی اوقات واردکنندگان در انتظار افزایش قیمت محصولات وارداتی می‌مانند، یعنی واردکننده محصول را وارد کرده؛ ولی آن را از گمرک ترخیص نمی‌کند به امید آن که قیمت محصول افزایش پیدا کند و بعد آن را وارد بازار کند.

اقدامات دولت سیزدهم در خصوص کاهش رسوب کالا

بهادر با اشاره به اقدامات اخیر دولت دررابطه‌با کاهش معضل رسوب کالا، گفت: ساماندهی انبارهای اموال تملیکی اولین اقدام دولت بود که به‌صورت برگزاری حراج سراسری و الکترونیکی به‌منظور تسریع در فروش کالاهای رسوبی در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی انجام گرفت. اقدام دیگر فروش خودروهای رسوبی در بنادر که خودروهای خارجی بودند که ۵ سال در انبارهای اموال تملیکی بلاتکلیف مانده بودند.

وی افزود: صدور مصوبه کاهش حقوق نرخ ورودی از ۴ درصد به ۱ درصد در راستای کاهش رسوب کالا به‌ویژه کالاهای اساسی و تجهیزات حوزه سلامت و دارو در بنادر و گمرکات نیز یکی دیگر از اقدامات دولت در این زمینه بوده است.

راهکارهای پیشنهادیبرای کاهش رسوب کالا

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کنترل سقف سفارش بر اساس سیاست‌های تنظیم بازار و برنامه‌های توسعه صنعتی کشور الزامی است، گفت: پیاده‌سازی نقشه جامع تجاری و ارزی می‌‎بایست در هماهنگی کامل با ذی‌نفعان از جمله بانک مرکزی و وزارت صمت باشد، به‌عبارت‌دیگر نظام ثبت سفارش مطابق با مسیر مناسب تخصیص و تأمین ارز باشد.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های کاهش مشکلات مرتبط به رسوب کالاها مربوط به رفع نواقص صدور سیستمی اظهارنامه و قبض انبار در گمرک می‌شود؛ به‌خصوص تعیین تکلیف کالاهای متروکه و خروج آن از لیست کالاهای رسوبی در بنادر و گمرکات کشور راه‌گشا است.

بهادر با اشاره به‌ضرورت افزایش پلکانی هزینه انبارداری کالاها در بنادر و گمرکات کشور، گفت: در این زمینه می‎‌توان با آن دسته از واردکنندگانی که به‌صورت عمد، کالاهای خود را در بنادر معطل نگه می‌دارند برخورد قضائی کرد.

وی با انتقاد ایجاد استثنائات تجاری و گمرکی متعدد در کشور، گفت: این اقدامات منجر به تضعیف سیاست‌های بلندمدت تجاری و عامل نابسامانی بازار ارز و کالاهای اساسی می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، برخی کارشناسان معتقدند که مسئله رسوب کالاها در گمرکات کشور با ارائه راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و برگزاری جلسات فوری حل نخواهد شد، و راه‌حل عملی و درست این معضل در تجارت خارجی کشور، تغییر و به‌روزرسانی قوانین موجود در این زمینه است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1200727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =