افراط در عمل‌های زیبایی ناشی از کمبود اعتماد به نفس / پزشکان به افزایش جراحی‌های زیبایی دامن می‌زنند

روانشناس گفت: شخصی که با چهره خودش آشتی نمی‌کند، به مرور اختلالات دیگری نیز پیدا می‌کند. مثلا می‌توانند به عمل‌های زیبایی اعتیاد پیدا کند و به قدری چهره‌اش را دست کاری کند تا از هویت خودش خارج شود.

حسین عشایری روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل روانشناختی گرایش به عمل‌های زیبایی گفت: جراحی پلاستیک از قدیم وجود داشته است به عنوان مثال زمانی که سوختگی‌ها یا برخی جراحات زیبایی شخص را تحت شعاع قرار می‌داد، از این عمل‌ها استفاده می‌کردند. مثلا زمانی که چند سال پیش مدرسه‌ای در شیراز آتش گرفت، ضرورت مطلق بود که این دختران چندین بار عمل‌های زیبایی انجام دهند که فقط هم برای زیبایی نبود بلکه برای قرینه سازی و بازسازی پوست نیز باید جراحی می‌کردند که افزایش این عمل‌ها بیمارگونه نیست. ما در ایران با جهش آماری شدید سر و کار داریم چراکه مردم با بدن خودشان آشتی نکرده‌اند از طرفی مد نیز به این مسئله دامن زده است و باعث اختلال هویت در افراد شده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش آمار عمل‌های زیبایی در مردان / جامعه به دختران حس کالا بودن القا می‌کند

عشایری گفت: در گذشته رایج بود که خانم‌ها بدن‌هایشان را بپوشانند و هویتشان بیشتر چهره‌شان بود. چهره افراد بسته‌ به مسائل ژنتیکی متفاوت است با گذر زمان چهره ابزاری برای مد روز شد و همه به سوی یک شکل شدن رفتند اینکه برای فردی که در چهره خود تغییری ایجاد کرده است ارزش خاصی قائل شوند، به تشدید این مسئله کمک می‌کند.

روانشناس اظهار کرد: شخصی که با چهره خود آشتی نمی‌کند، به مرور اختلالات دیگری نیز پیدا می‌کند. مثلا ممکن است به عمل‌های زیبایی اعتیاد پیدا کرده و به قدری چهره‌اش را دست کاری کند تا از هویت واقعی خود فاصله بگیرد. گاهی حتی برخی با افراط در عمل‌های زیبایی در نهایت به رضایت از ظاهر خود هم نمی‌رسند.

وی افزود: امروزه افراد کمتر به سلامت روان خود توجه می‌کنند و همه چیز جنبه ظاهری پیدا کرده است. از طرفی بیشتر پزشکان به دلیل مسائل مالی، به افزایش عمل‌های زیبایی دامن می‌زنند. البته در این حوزه هم نیاز به پزشک داریم اما نیاز کاذبی در پزشکان به وجود آمده است که بیشترشان به رشته عمل‌های زیبایی گرایش پیدا کرده‌اند البته استفاده از کلمه زیبا در اینجا اشتباه است این در اصل علاقه عشق و انگیزه‌های انسانی است که می‌تواند زیبایی بیافریند.

روانشناس عنوان کرد: امروزه تصویر، جای تفکر را گرفته است. فکر تعطیل است و افراد ظاهربین شده‌اند. افراد با بدنشان همانند یک کالا برخورد و سعی می‌کنند با آن ابراز وجود کنند و به پشت پرده که انسانیت است، کمتر توجه می‌شود. دارو کم پیدا می‌شود اما لوازم آرایشی به قدری فراوان است که می‌توانید سفارش دهید و درب منزلتان تحویل بگیرید.

عشایری شرح داد: برخی تصور می‌کنند برای اینکه بدن ایده‌آلی داشته باشند، باید عمل‌های مختلفی انجام دهند در حالی که برخی از افرادی که این عمل‌ها را انجام داده‌اند، در اثر افراط در این امر جانشان را از دست داده‌اند. این درحالی است که با ورزش و تغذیه مناسب می‌توان به تناسب اندام رسید.

وی افزود: عوارض جانبی این عمل‌ها، تنها روانی نیست بلکه جسمی هم می‌تواند باشد زمانی که بوتاکس تزریق می‌کنند، می‌تواند عوارض بسیار شدید و ماندگاری را در چهره فرد ایجاد کند. گاهی اوقات انجام این عمل‌ها ضروری است که اشکالی ندارد در غیر این صورت، این عمل‌ها عوارض جسمی و روحی زیادی دارند.

روانشناس تصریح کرد: در عمل‌های زیبایی آمار دختران بیشتر است اما پسران نیز عمل‌های زیبایی زیادی انجام می‌دهند. پسران به دلیل تبلیغات گسترده‌ای که در فضای مجازی و رسانه‌ها می‌شود، به مصرف مکمل‌های ورزشی روی آورده‌اند.

وی اظهار کرد: من عشایر هستم و ما در عشایر چیزی با عنوان عمل‌های زیبایی نداشتیم و مردم چهره خودشان را پذیرفته بودند درست است که در آن زمان مدرنیته به سراغمان نیامده بود اما تعریفی که از انسان وجود داشت، تنها بر جنبه ظاهری تمرکز نداشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =