عوارض جبران ناپذیر مصرف مکمل‌های بدن‌سازی / احتمال ابتلا به سیروز کبدی

پزشک تغذیه گفت: مصرف برخی مکمل‌ها که مجوز و لیبل درستی ندارند، معلوم نیست پس از مصرف در کدام قسمت بدن جمع می‌شوند و در ترکیباتشان از چه چیزی استفاده شده را توصیه نمی‌کنم چراکه علاوه بر عوارض گسترده‌ جسمی و پوستی که دارند، بر ارگان‌های داخلی به ویژه کبد نیز تاثیر بسیاری می‌گذارند.

محمد آذرفر متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص عوارض مکمل‌های بدن‌سازی گفت: مکمل‌های ورزشی اگر مجوز وزارت بهداشت داشته باشند و مکمل‌های خوب و مجازی باشند با تجویز پزشک و به آن اندازه‌ای که بر پایه وزن تجویز می‌شود، مشکلی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: 

تهدید سلامتی بدن با مکمل‌های بدنسازی

وی افزود: مصرف برخی مکمل‌ها که مجوز و لیبل درستی ندارند، معلوم نیست پس از مصرف در کدام قسمت بدن جمع می‌شوند و در ترکیباتشان از چه چیزی استفاده شده را توصیه نمی‌کنم چراکه علاوه بر عوارض گسترده‌ جسمی و پوستی که دارند، بر ارگان‌های داخلی به ویژه کبد نیز تاثیر بسیاری می‌گذارند. مصرف این مکمل‌ها، می‌تواند منجر به سنگین شدن کبد شده و تا ابتلا به سیروز کبدی پیش روی کنند.

پزشک تغذیه عنوان کرد: میزان و نوع عوارض‌ها بسته به نوع مکملی که استفاده می‌شود، متفاوت است. شایع‌ترین عوارض پوستی‌ مکمل‌های هورمونی، به دلیل تاثیری که بر کبد می‌گذارند، جوش‌های ریزی است که بیشتر در پشت و صورت فرد ظاهر می‌شود. این‌ها جوش‌های معمول است که بسته به سن و نوع مکمل متفاوت است از طرفی این مکمل‌ها می‌تواند منجر به خشکی، آلرژی و روزاسه که نوعی بیماری پوستی است، شود. 

وی در خصوص اینکه آیا افرادی که ورزش حرفه‌ای نمی‌کنند هم می‌توانند از این مکمل‌ها استفاده کنند یا نه، اظهار کرد: حتی کسانی که ورزش حرفه‌ای می‌کنند نیز تنها تحت شرایط خاصی می‌توانند از این مکمل‌ها استفاده کنند پس مصرف این مکمل‌ها برای کسانی که ورزش نمی‌کنند اصلا توصیه نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، استفاده از مکمل‌های بدنسازی عوارض بسیاری دارد که به دلیل عوارض‌های بسیار آن، سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که استفاده از مکمل بدنسازی در افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و این کار جرم به حساب می آید چراکه مصرف این مکمل‌ها در سنیبن پایین می‌تواند به اندام‌های در حال رشد نوجوان آسیب وارد کند. از طرفی ریزش موی سر و رویش موهای زائد مشکلات قلبی و سرکوب نظم طبیعی تستوسترون در بدن از جمله عوارض دیگر مصرف این مکمل‌ها هستند  از طرفی این مکمل‌ها، با تولید سطح بالایی از کلسترول منجر به حملات قلبی و سکته مغزی در افراد می‌شود. وقتی با صبر، تغذیه مناسب و ورزش مناسب نیز می‌شود به اندام مورد نظر دست یافت، چرا با مصرف مکمل‌های ورزشی سلامتی خود را تحت شعاع قرار دهیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1201323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =