تهران-ایسکانیوز: نمایش "شاخ نبات" آخرین اثر  مهدی شمسایی که از 4 مهر در تالار  وحدت روی صحنه بود صبح دیروز توقیف شد.


نمایش "شاخ نبات" نوشته و کار مهدی شمسایی برای دومین بار به دستور قوه قضاییه توقیف شد. مهدی شمسایی در این باره به خبرنگار تئاتر ایسکانیوز گفت: زمانی که آیین نامه ها و قوانین تئاتر مخدوش و پر ایراد است انتظاری از این بیشتر نمی توان داشت.


این کارگردان درباره توقیف نمایشش گفت: دیروز از طریق اداره کل هنرهای نمایشی مطلع شدیم که نمایش از سوی قوه قضاییه توقیف شده و فعلا حق اجرا ندارد.


شمسایی ادامه داد: مسئولان علت اصلی توقیف نمایشم را به استهزا گرفتن رییس جمهور دولت قبلی دانسته اند؛ در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست حتی نمایش شاخ نبات سال 89 در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و در دوره ریاست صفارهرندی بدون هیچ مشکلی به روی صحنه رفته بود!


کارگردان نمایش "کنیزک من" گفت: به هیچ وجه متوجه این تناقض نمی شوم! اگر نمایش "شاخ نبات" با مشکلی که می گویند مواجه است پس چرا در دولت قبلی بدون هیچ مشکلی به روی صحنه رفته است؟!


شمسایی با تأکید بر اینکه نمایشش مجوز اجرا دارد گفت: پیش از اجرای نمایش "شاخ نبات" مسئولان، اثر و فیلم آن را دیده اند و تأیید کرده اند و نمایش پس از انجام مراحل اداری در تالار وحدت به روی صحنه رفته است و این به آن معناست که من قوانین و مقررات مرکز هنرهای نمایشی را برای اجرا پذیرفته ام در نتیجه باید بگویم که این توقیف ناگهانی بی معنی است!


این هنرمند گفت: باید روز شنبه به قوه قضاییه بروم تا درباره توقیف اثرم به طور صریح با مسئولان این نهاد به گفتگو بنشینم. مطمئنأ تذکراتی هست که برای تداوم اجرای نمایشم باید آنها را بپذیرم اما حاضر نیستم با حذف صحنه های اصلی نمایش به متن و بخش دراماتیک اثرم ضربه بزنم و تا آنجایی حاضر به همکاری هستم که نمایش آسیب نبیند.


کارگردان "شیخ صنعان" با اظهار تأسف نسبت به توقیف اثرش گفت: متأسفانه زمانی این اتفاق افتاد که نمایش مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود و این موضوع ناراحت کننده ای است که امیدوارم مسئولان متوجه این قضیه بشوند.


مهدی شمسایی درباره آثار و شیوه اجرای نمایش هایش گفت: آثار من معمولأ امکان تبلیغ ندارند زیرا از جانب تهیه کنندگان حمایت نمی شوند. از طرفی بازیگران آثار من چهره نیستند زیرا علاقه شخصی من این است که با بازیگران جوان و مستعد همکاری کنم و به شیوه کارگاهی آنها را آموزش دهم و به آنها ریتم و موسیقی بیاموزم که این موضوع زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد و این طولانی بودن زمان مشمول هزینه های بسیار است. حال با توجه به موضوعات ذکر شده سوال من این است که چه کسی مسئولیت این همه خسارت را به عهده می گیرد؟


شمسایی در پایان گفت: امیدوارم ملاقات روز شنبه مفید باشد زیرا به هیچ وجه نمی خواهم اجرای نمایش "شاخ نبات" منتفی شود آنهم زمانی که این اثر با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شده بود.


اپرا تئاتر "شاخ نبات"  که از 4 مهرماه روی صحنه است نمایشی است که بر اساس منظومه "موش و گربه" عبید زاکانی نوشته شده است و مهدی شمسایی نگارش و کارگردانی آن را به عهده دارد.



گفتگو وحید خانه ساز



کد خبر: 120143

وب گردی

وب گردی