آسیب‌های استفاده از خشونت در تربیت فرزندان / رسانه چطور باعث افزایش خشونت در جامعه می‌شود؟

روانشناس گفت: اگر والدین در برخورد با فرزندشان خشن باشند، وی یاد می‌گیرد که برای حل مشکلاتش باید از خشونت استفاده کند و از آن به عنوان یک ابزار استفاده می‌کند.

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص خشونت خانگی و اجتماعی گفت: پدیده خشونت، ریشه در مسائل مختلف دارد. یعنی در پدیده خشونت یک یا دو عامل به تنهایی تاثیر گذار نیست. بعد روانی افراد یکی از پایه‌های مهم تاثیرگذار در خشونت افراد است. برخی از اختلالات روانی، نسبت به سایر اختلالات خشونت بیشتری دارند. مانند اختلال شخصیت ضداجتماعی و سایکوپت احتمال بروز خشونت در این افراد دارای این اختلالات بیشتر است.

بیشتر بخوانید: 

بدترین خشونت‌های خانگی توسط معتادان انجام می‌شود / اعتیاد سر از دبستان‌ها درآورده

روانشناس اظهار کرد: مسئله دوم،خشونت اجتماعی است. وقتی در جامعه‌ای برای حل مشکلات به خشونت روی می‌آورند، خشونت در آن جامعه افزایش پیدا می‌کند. عامل بعدی، خانواده است. در بسیاری از خانواده‌ها پدیده خشونت یک امر رایج است.

وی افزود: برخی معتقدند در خشونت عوامل زیست شناسی نیز دخیل هستند. یعنی برخی افراد از لحاظ ژنتیکی نسبت به افراد دیگر  تهاجمی‌تر هستند. مسئله دیگری که بسیار مهم است، شیوه برخورد والدین با فرزندانشان است چراکه شیوه برخورد پدر و مادر، به فرزندان خشونت را آموزش می‌دهد. اگر والدین در برخورد با فرزندشان خشن باشند، وی یاد می‌گیرد که برای حل مشکلاتش باید از خشونت استفاده کند و از آن به عنوان یک ابزار استفاده می‌کند مثلا وقتی مادر سر کودک فریاد می‌زد یا پدر کودک را تنبیه فیزیکی می‌کند، غیر مستقیم این را به وی آموزش می‌دهند که وقتی با مشکلات رو به رو شدی، می‌توانی برای رسیدن به هدفت از این روش استفاده کنی. از طرفی این فرد چون در کودکی به وی زور گفته شده، در آینده به دیگران زور می‌گوید.

شریفی‌یزدی اظهار کرد: متاسفانه ما در مدارس هر روزه شاهد تنبیه فیزیکی، کلامی و تحقیر دانش‌آموزان هستیم. بعد از مدرسه، این فرد وارد جامعه می‌شود و می‌بینند دو نفری که با هم تصادف کرده‌اند، به جای اینکه با افسر تماس بگیرند، باهم کتک کاری می‌کنند و به یکدیگر ناسزا می‌گویند. منبع دیگری که خشونت را افزایش می‌دهد، رسانه‌ها هستند بحث مهم خشونت خانگی و اجتماعی‌ بحث تقلید است که رسانه در آن بسیاری نقش دارد اگر شما یه بسیاری از فیلم‌ها توجه کنید، برای به فروش رساندن فیلم‌ها مقدار زیادی از خشونت استفاده می‌شود. جامعه طوری است که انگار همه چیز برای گسترش خشونت دست به دست هم داده است این که افراد زندگی‌شان را بر مبنای خشونت بچینند.

روانشناس عنوان کرد: چون والدین مهارت زندگی ندارند، نمی‌توانند با هم گفت‌وگو کنند و مسائل خود و فرزندانشان را در فضایی دوستانه حل کنند، مسائل‌شان تبدیل به اضطراب می‌شود و به واسطه اضطراب وارد خشونت می‌شوند.

وی افزود: امروزه در کشور ما چه در خانواده‌ها و چه در سطح جامعه مهم‌ترین عامل خشونت، به یقین مسائل اقتصادی است یعنی معضلات و مشکلات اقتصادی که امروزه به جامعه تحمیل شده است، فشاری به مردم وارد می‌کند که چون مردم این فشار را نمی‌توانند در جامعه خالی کنند، آن را به صورت خشونت در خانه بروز می‌دهند.

خشونت عریان در کف خیابان‌ها، راه حل جوامع غربی در برخورد با مسائل اجتماعی

شریفی‌یزدی شرح داد:  مسائل اقتصادی پارامتری مشترک در خشونت خانگی و اجتماعی است. دوم نداشتن مهارت زندگی برای حل مسئله و سوم فشارهای اجتماعی مثل زمانی که زن و شوهر باهم اختلاف دارند ولی خانواده‌ها اصرار دارند از هم طلاق نگیرند. در بیرون از خانه پس از مسائل اقتصادی، نداشتن فرهنگ اجتماعی است که باعث گسترش خشونت می‌شود. بحث دیگری که وجود دارد بحث خشونت سیستماتیک است در دنیا برخی دولت‌ها و حکومت‌ها، برای روبه‌رو شدم با مسائل اجتماعی، چون راه حل مناسبی ندارند، از ابزار خشونت عریان در کف خیابان استفاده می‌کنند که این در اسراییل و فرانسه دیده می‌شود و این هم عامل مهمی است که افراد دست به خشونت بزنند.

فردگرایی عاملی مهم در خشونت 

روانشناس در خصوص نقش کم شدن روابط اجتماعی در افزایش خشونت گفت: امروزه در جامعه ما روابط اجتماعی کاهش پیدا کرده است که این موضوع هم در افزایش خشونت موثر است اما به پررنگی مسائل اقتصادی و اجتماعی نیست. می‌شود گفت فردگرایی از عوامل مهم خشونت است چون افراد فرد گرا حمایت و پشتیبانی ندارند، تنها هستند که این حس خوبی ‌به آن‌ها نمی‌دهد.

خشونت سفید، خشونتی که دیده نمی‌شود

وی تصریح کرد: خشونت به دو دسته مهم سیاه و سفید تقسیم می‌شوند. خشونت سیاه این است که افراد در خیابان فریاد می‌کشند یا با هم دعوا و کتک کاری می‌کنند. خشونت سفید همان قهر کردن یا محروم کردن دیگران از چیزی است مثلا مردی که سرپرست خانواده است، نیازهای اولیه خانواده را از عمد و برای فشار آوردن، تامین نکند. این‌ها خشونت‌هایی هستند که بسیاری‌ها آن را نمی‌بینند.

شریفی‌یزدی عنوان کرد: پایه خشم، اضطراب است. افرادی که از خود خشونت بروز می‌دهند، افرادی هستند که از چیزی ترسیده‌اند و چون نتوانسته‌اند ترس و اضطراب‌شان را به موقع حل کنند، آن‌ را تبدیل به خشم و خشم را تبدیل به پرخاش می‌کنند. خشم و پرخاش باهم متفاوت هستند. خشم حالتی درونی و پرخاش، حالت بیرونی خشم است.

وی در خصوص اینکه آیا خشونت در افزایش تمایل به مواد مخدر نقش دارد یا نه اظهار کرد: جامعه‌ای که در آن خشونت بالا است و برخی افراد به طور طبیعی قربانی خشونت می‌شوند، چون نمی‌توانند مشکلاتشان را حل کنند به مرور به انواع اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی دچار می‌شوند که یکی از آن آسیب‌ها اعتیاد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =