واحد بین‌الملل فرشتگان آماده پذیرش دانشجویان نابینا و کم‌توان جسمی و حرکتی است/ راه‌اندازی رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی برای اولین‌بار در کشور 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان گفت: واحد فرشتگان امروز این آمادگی را پیدا کرده تا علاوه بر جامعه ناشنوایان به سایر نیازهای ویژه ورود پیدا کند و ما از دانشجویانی که دارای معلولیت‌های جسمی حرکتی هستند استقبال می‌کنیم ضمن اینکه برنامه هایی را هم برای پذیرش دانشجویان روشندل و نابینا داریم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، "دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بین المللِ فرشتگان" با تکیه بر تاریخ غنی و ارزش‌های ایرانی-اسلامی و با بهره مندی از توان علمی و سابقه تأثیرگذار و درخشان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد موفق آموزش عالی در سطح ملی و منطقه در خدمت دانشجویان با نیازمندی‌های ویژه و با محوریت جامعه ناشنوا/کم شنوا است. 

بیشتر بخوانید: 

راه اندازی واحد بین الملل فرشتگان یک دستاورد ملی است

واحد بین‌الملل فرشتگان برای تبدیل شدن به انتخاب اول واجد شرایط ترین دانش آموزان و دانشجویان گروه متنوعی از کم توانی های جسمی-شناختی، و همچنین پذیرش و آماده سازی درصدی از سایر دانش آموزان و دانشجویان ممتاز که به دنبال حرفه های شغلی مرتبط با جامعه هدف هستند، تأسیس شده است. این دانشگاه فارغ التحصیلان خود را با ارائه دانش و مهارت های لازم برای دستیابی به موفقیت های شخصی و حرفه ای و تأثیرگذاری در جوامعی که در آن کار و زندگی میکنند، توانمند می سازد. به علاوه، برای تبدیل شدن به یک منبع علمی-پژوهشی پیشرو در کشور، منطقه و جهان به منظور پاسخگویی به نیازهای مرتبط با جامعه هدف و ارتقای کیفیت زندگی آنان تلاش می کند.

این واحد دانشگاهی در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ رسما در ۱۱ رشته با مجوز وزارت علوم افتتاح شد و از مهر ماه سال ۱۳۹۹ پذیرش دانشجو در این واحد آغاز شد. شناسایی نیازهای آموزشی و پژوهشی کشور و منطقه برای جامعه هدف و فراهم آوردن امکانات نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای آموزش‌‏های مربوط و متناسب با نیازهای جامعه هدف از جمله مأموریت‌های این واحد ویژه دانشگاهی است. 

افتتاح واحد بین الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی نقطه عطفی است تا کم شنوایان و ناشنوایان بتوانند در عرصه علم بروز یابند و استعدادهایشان را در این دانشگاه به منصه ظهور برسانند. دانشگاه آزاد اسلامی در ایفای نقش اجتماعی خود به عنوان دانشگاه اجتماعی پای در این راه نهاده تا در مقاطع مختلف وارد عرصه شود و درخشش استعدادهای دانشجویان با نیازهای ویژه در این دانشگاه به منصه ظهور می‌رسد. با توجه به آغاز ثبت‌نام‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی برآن شدیم تا در گفت‌وگوی تفصیلی با علی مقداری؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان به معرفی این واحد ویژه دانشگاهی در راستای کمک به آگاهی بخشی جامعه مخاطب، بپردازیم : 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان اظهار کرد: واحد بین الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی حدود 5 سال قبل با هدف خدمت‌رسانی در آموزش عالی به جامعه کم توان با نیازهای ویژه و با محوریت ناشنوایان راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: این واحد دانشگاهی تنها دانشگاه مناسب سازی شده برای جامعه کم‌توان با نیازهای ویژه در خاورمیانه است. مأموریت ما توانمندسازی مخاطبان این واحد دانشگاهی که از یک فضای مناسب سازی شده برای آموزش در سطوح عالی استفاده بکنند و همچنین ترویج فرهنگ پذیرش جامعه دارای معلولیت در کشور است.

مقداری تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 20 رشته در مقاطع مختلف کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد در این واحد دانشگاهی داریم که از جمله این رشته ها میتوان به رشته های هنری همچون عکاسی گرافیک و نقاشی و رشته‌های فنی و مهندسی از جمله کامپیوتر و فناوری اطلاعات و معماری و زبان‌شناسی ناشنوایی، مترجمی زبان اشاره ایرانی و مترجمی زبان انگلیسی در حوزه علوم انسانی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی توسط همین واحد دانشگاهی و در مقاطع کاردانی و کارشناسی نوشته شده است و در کل کشور تنها واحد فرشتگان مجوز تدریس این رشته را دارد و از ابداعات همین دانشگاه بوده است.

مقداری یادآور شد: از ابتدا و بر اساس مجوزی که با درخواست خود دانشگاه از وزارت علوم دریافت کردیم بنابر این شد تا جامعه دانشجویی این واحد ویژه 70 درصد از دانشجویان با نیازهای ویژه و 30 درصد از دانشجویان عادی و بدون محدودیت باشد.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر دانشجویان این واحد با نیازهای ویژه هستند، خاطرنشان کرد: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب که این ظرفیت را به 70 درصد برسانیم فاصله داریم و با توجه به اینکه دانشگاه تازه تاسیس است به زمان بیشتری نیاز داریم تا جامعه مخاطب ما هم اطمینان و هم آگاهی لازم را پیدا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت دانشجویی ما 50 درصد از دانشجویان دارای نیازهای ویژه و 50 درصد از دانشجویان عادی است، افزود: واحد بین‌الملل فرشتگان امروز این آمادگی را پیدا کرده است تا رفته رفته به سایر نیازهای ویژه نیز ورود پیدا کند و ما از دانشجویانی که دارای معلولیت‌های جسمی حرکتی هستند استقبال میکنیم و میتوانند در این واحد ثبت نام کنند ضمن اینکه برنامه هایی را هم برای پذیرش دانشجویان روشندل و نابینا داریم که اگر بتوانیم مجوز رشته های مربوطه را از وزارت علوم اخذ کنیم، ثبت نام این عزیزان را هم آغاز خواهیم کرد.

کلاس های درس در واحد فرشتگان جداگانه نیست/ حضور مترجم بر سر کلاس‌های درس

وی با اشاره به اینکه کلاس های درس در واحد فرشتگان جداگانه نیست و چه دانشجویان شنوا و چه ناشنوا با هم در یک کلاس حاضر می‌شوند، تصریح کرد: از جمله امکاناتی که تحت عنوان مناسب سازی در واحد بین الملل فرشتگان فراهم شده است، حضور مترجم بر سر کلاس‌های درس است. بنابراین چه دانشجو و چه استاد در صورتی که ناشنوا باشند در کنار آنها مترجم زبان اشاره حضور دارد که می‌تواند مطالبی که ارائه می‌شود را برای مخاطبان ترجمه کند. 

مقداری خاطرنشان کرد: زمانی که برنامه‌ریزی ها و اقدامات لازم را برای راه اندازی این واحد دانشگاهی انجام می‌دادیم خیلی سریع متوجه شدیم که واحد مشابهی در منطقه وجود ندارد بنابراین از همان ابتدا واحد را بین‌الملل درنظرگرفتیم و مجوز آن را نیز دریافت کردیم تا به تدریج که فعالیت‌های واحد توسعه پیدا کرد پتانسیل جذب دانشجو از کشورهای منطقه را هم داشته باشد.

زبان‌های اشاره بین‌المللی برای جذب دانشجویان خارجی راه‌اندازی می‌شوند 

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت ویژه منطقه خاورمیانه و بروز جنگ ها و درگیری های بسیار علاوه بر بلایای طبیعی بی شک تعداد افراد کم توان در این منطقه بسیار است و حال که این افتخار نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است تا چنین دانشگاهی را راه اندازی بکند بسیار مایه خرسندی است که میتوانیم به مردم منطقه و افرادی که دارای نیازهای ویژه هستند و البته مایل به تحصیل در ایران هستند هم خدمات رسانی داشته باشیم. 

مقداری با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کمی از دانشجویان افغانستانی با نیازهای ویژه در این واحد دانشگاهی تحصیل می‌کنند، ادامه داد: با توجه به اینکه زبان این دانشجویان به فارسی نزدیک است در حال حاضر مشکل چندانی در آموزش آنها نداریم اما زمانی که به سمت بین المللی شدن حرکت می‌کنیم بایستی زبان های اشاره بین المللی را هم راه‌اندازی کنیم و این مهم در دستور کار دانشگاه قرار دارد.  

وی با اشاره به نمونه مشابه واحد فرشتگان در کشور آمریکا و شهر واشنگتن دی سی، اضافه کرد: این دانشگاه 150 سال قدمت دارد و این در حالی است که واحد فرشتگان تنها حدود 5 سال است که تأسیس شده پس زمان بسیاری نیاز داریم تا با استفاده از تجربه دانشگاه های مشابه به اهداف و نقطه مطلوب برسیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان افزود: از ابتدای راه اندازی این واحد پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی را به صورت بررسی پرونده یا همان بدون آزمون صورت دادیم که با توجه به اینکه فعلا تعداد متقاضیان پایین است مشکلی هم نداشتیم اما در کارشناسی ارشد پذیرش از طریق آزمون است ضمن اینکه مرکز آزمون تسهیلاتی را برای شرکت کنندگانی که دارای نیازهای ویژه هستند درنظر میگیرد که بتوانند در یک رقابت سالم و برابر با دیگر متقاضیان شرکت بکنند. 

جذب اولین هیئت علمی ناشنوا در ایران/ پذیرش آزمایشی دانشجویان نابینا در رشته روانشناسی 

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش 70 به 30 هم به مرکز آزمون اعلام شده و بر این اساس فرآیند جذب انجام میشود؛ بیان کرد: ویژگی دیگر واحد بین الملل فرشتگان این است که درصدی از کارکنان و اعضای هیئت علمی این واحد هم دارای نیازهای ویژه هستند بنابراین هم اساتید ناشنوا و کم شنوا و به طورکلی اولین هیئت علمی ناشنوا در ایران در این واحد دانشگاهی جذب شده اند ضمن اینکه کارشناسان این دانشگاه هم از همین خانواده هستند و برای دانشجویانی که وارد این دانشگاه میشوند ایجاد انگیزه میکنند تا آینده شغلی خوبی هم برای خودشان متصور شوند.

مقداری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در خصوص زمان جذب دانشجویان نابینا هم گفت: درخواست راه‌اندازی رشته روانشناسی را به وزارت علوم مطرح کرده ایم تا با اخذ مجوز با این رشته کار را برای دانشجویان نابینا آغاز کنیم البته سایر دانشجویان با نیازهای ویژه هم میتوانند در این رشته ثبت نام کنند اما دانشجویان نابینا اقبال بیشتری به این رشته دارند و تصمیم گرفتیم به صورت آزمایشی کار را با یک رشته شروع کنیم.

وی با بیان اینکه تجربه راه اندازی چنین دانشگاهی در آموزش عالی ایران تا پیش از تاسیس واحد فرشتگان صفر بود،خاطرنشان کرد: یک شبه نمی توانیم ره صدساله را بپیماییم بنابراین بایستی تدریجی و هر سال بهتر از سال گذشته عمل کنیم.

انتهای پیام/    

کد خبر: 1202380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =