امیر صباحی‌فرد: جت کرار به موشک حرارتی با برد ۸ کیلومتر تجهیز شد

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه در طرح رسول پهپاد جت کرار به موشک حرارتی با برد هشت کیلومتر تجهیز شده است، گفت: برای این طرح موشک زمین به هوای «مجید» با انجام تغییراتی فنی در قسمت‌های مختلف با قابلیت شلیک به صورت هواپایه انتخاب شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، امیر علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در آیین تجلیل از نخبگان این نیرو در «طرح پهپادی هوا به هوای رسول» که در دانشکده پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) برگزار شد، اظهار داشت: نتیجه و ماحصل اقدام جهادی علمی این نیرو که با موفقیت کامل و غرورآفرین در رزمایش پهپادی ۱۴۰۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران در معرض دید جهانیان قرار گرفت، در قالب بیش از ۴۵ هزار نفر کار کارشناسی و میدانی مستقیم و ۱۲ هزار نفر ساعت اقدام غیرمستقیم مؤثر در قالب کارگروه‌های مشترک فی‌مابین بخش‌ها و سازمان‌ها انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

امیر صباحی‌فرد: خط مقدم مقابله با دشمنان ایران قرار دارد

صباحی‌فرد ادامه داد: همچنین طرح پهپادی رسول، ۹ مرحله تست‌های میدانی و عملیاتی گسترده و حساس پروازی را نیز به دنبال داشته که از مهم‌ترین نکات قابل توجه در انجام تست‌های مختلف پروازی، همکاری عمیق و اثربخش تمام بخش‌ها بوده است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش افزود: در این طرح با بهره‌گیری از پهپادهای ارتقایافته به موشک هوا به هوای کاملاً بومی، توانایی ردگیری و درگیری علیه هرگونه پرنده و اهداف متخاصم در برد عملیاتی حاصل شده است.

وی گفت: طرح رسول مفهوم جدیدی از پدافند هوایی با عنوان پدافند هوایی هواپایه بدون سرنشین را به جهانیان معرفی کرد که این می‌تواند نویدبخش روحیه خودباوری، اعتماد به نفس، عزت و عزم راسخ ملی برای جوانان و دوست‌داران جمهوری اسلامی ایران در جهت رشد و بالندگی و ارتقا در تمامی عرصه‌های علم و فناوری باشد.

امیر صباحی‌فرد عنوان کرد: ظهور و بروز این‌گونه طرح‌ها و ایده‌ها و محصولات اثربخش در عرصه‌های دفاعی، معادلات و شیوه‌های رزم و دکترین دفاعی در عرصه جهانی را دستخوش تغییرات بنیادین خواهد کرد که به تبع آن، ایجاد فضای ابهام و افزایش قدرت بازدارندگی در برابر دیگران را هم به دنبال خواهد داشت.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش بیان کرد: در رزمایش مشترک پهپادی ارتش در میدان تیر سمنان با موفقیت تست رهگیری هوایی پهپاد مسلح و انهدام پهپاد هدف برای اولین بار در ایران انجام شد؛ این دستاوردی است که تعداد محدودی از کشورها دارای این فناوری هستند؛ موفقیت تست عملیاتی طرح رسول و دستیابی به پهپاد مسلح با قابلیت رزم هوایی به‌عنوان دست بلند پدافند هوایی به‌طور چشمگیری توان رزمی پدافند هواپایه را ارتقا داده است و تأثیر مستقیمی در بازدارندگی دفاعی دارد.

وی ارتقای ظرفیت پدافند تاکتیکی، انعطاف تغییر فضای درگیری پدافند هوایی متحرک، تعریف جدیدی از قواعد و شیوه‌های نبرد هوایی، کاهش خطرپذیری مأموریت رزم هوایی، ارتقای توان رزمی پدافند هواپایه و افزایش قدرت بازدارندگی با دستیابی به دانش و فناوری پیشرفته پهپادی، ارتقای برد عملیاتی و تقویت اصل دفاع در عمق پدافند هوایی یعنی دست بلند در سرعت پاسخگویی به تجاوزهای احتمالی هوایی را از مزایای طرح پهپادی رسول برشمرد.

صباحی‌فرد با بیان اینکه در این طرح پهپاد جت کرار به موشک حرارتی با برد هشت کیلومتر  تجهیز شده است، افزود: در طی یک سال و نیم انجام تحقیقات و مطالعات میدانی گسترده بر روی موشک‌های مختلف به‌منظور پیاده‌سازی و نصب بر روی پهپاد کرار، در نهایت موشک زمین به هوای «مجید» با انجام تغییراتی فنی در قسمت‌های مختلف با قابلیت شلیک به صورت هواپایه انتخاب شد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اضافه کرد: بر این اساس، موشک مجید در قالب تست‌های زمینی و پروازی مورد ارزیابی عملکرد میدانی قرار گرفت؛ بدین ترتیب فرآیند تست و ارزیابی بدون سرجنگی در منطقه عمومی جندق در ارتفاع سه هزار پایی و در فاصله چهار هزار و ۷۳۵ متری انجام پذیرفت؛ لذا پهپاد کرار مسلح به موشک مجید همراه با سر جنگی علیه پهپاد هدف، همزمان با رزمایش غرورآفرین پهپادی ۱۴۰۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر سناریویی که پیش‌بینی شده بود، مأموریت خود را با موفقیت انجام داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =