به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بحران نیروی انسانی چالشی است که آموزش و پرورش در دهه اخیر با آن دست و پنجه نرم میکند و در سال تحصیلی جدید این بحران بیش از پیش خود را نشان داد.
موج بازنشسته شدن تعداد زیادی از معلمان و سومدیریت در این سالها باعث شد تا بنابه گفته قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۳ هزار کلاس درس بدون معلم بمانند. علی فرهادی معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش هم از کمبود ۲۰۰ هزار معلم خبر داده است.
بیشتر بخوانید
بحران کمبود معلم و یک ماه سردرگمی دانشآموزان + فیلم
ماجرای کلاسهای بدون معلم علی رغم انجام برخی اقدامات، همچنان در آغازین روزهای آبان ادامه دارد.
افزایش تراکم کلاسها
براساس مصوبه ۸۶۶ شورای عالی آموزش و پرورش، در دوره ابتدایی حداکثر جمعیت دانشآموزان حاضر در کلاس درس ۲۶ نفر است. در دوره متوسطه اول و دوم حداکثر جمعیت دانشآموزان حاضر در کلاس درس ۲۸ نفر است همچنین حداکثر جمعیت دانشآموزان کلاس درس در هنرستانها ۱۸ نفر است اما عملا این مصوبه اجرا نمیشود و یکی از تمهیدات آموزش و پرورش برای حل مشکل کلاسهای درس هم افزایش تراکم کلاسی است.
این راهکار اگرچه مشکل را موقت حل میکند اما عملا کیفیت آموزش را کاهش خواهد داد. رضوان حکیمزاده؛ معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این باره گفت: یکی از مسائلی که در کیفیت یادگیری تاثیر مهمی دارد، تعداد دانشآموزان در کلاس درس است. علاوه بر این کیفیت معلمان و فضای یادگیری هم نقش بسزایی در کیفیت یادگیری دارد. برای رسیدن به استانداردهای شورای عالی آموزش و پرورش و داشتن فضای مطلوبی در حوزه آموزش باید استاندارد تراکم کلاسها رعایت شود.
وی افزود: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی نباید هیچ کلاسی بیش از ۲۶ دانشآموز داشته باشد اما ۶۰ درصد از دانشآموزان ابتدایی در کلاسهای پرجمعیت هستند. حتی در شهر تهران، شهرستانهای تهران و حاشیه شهرهای بزرگ مثل مشهد کلاسهایی با تراکم بالای ۴۰ نفر وجود دارند. این موضوع باعث افت کیفیت یادگیری خواهد شد.
افزایش ساعت اضافه کار معلمان
شیوه دیگر آموزش و پرورش برای پر کردن کلاسهای درس افزایش ساعت اضافه کاری معلمان است و وزیر هم در جلسه هیات دولت گفته که همه آموزش و پرورش معلم است و رده شغلی همه ما در آموزش و پرورش از دبیر گرفته تا وزیر، همه معلم هستیم. لذا وقتی کلاسی خالی است باقی معلمان ما کلاس را پر میکنند، کار تدریس بچهها ادامه پیدا میکند تا معلم اصلی بچهها ملحق شود.
با این روش عملا گاهی معلمان مجبور به تدریس در رشتههایی میشوند که تخصص آن را ندارند و این موضوع هم میتواند کیفیت را به ویژه در مقطع متوسطه تحت تاثیر قرار دهد.
استفاده از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی بدون گذراندن دوره یک ساله
راه دیگری که این وزارت خانه در پیش گرفته استفاده از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی است که به گفته محمدمهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش پذیرفتهشدگان آزمون استخدام دبیر و آموزگار امسال تدریس را آغاز کردهاند. این درحالی است که براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش میتواند برای تامین بخشی از نیروی مورد نیاز خود از طریق برگزاری آزمون استخدام از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها استفاده کند اما شرط این کار گذراندن حداقل دوره یکساله مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان است. حالا آموزش و پرورش تصمیم دارد که اساسنامه را زیر پا گذاشته و معلمان تازه استخدام شده را بدون گذراندن دوره سر کلاس بفرستد.
بازگرداندن معلمان خرید خدماتی
بخشی از این کمبود ناشی از حذف معلمان خرید خدماتی بود که آموزش و پرورش علی رغم اینکه اعلام کرده بود در سال تحصیلی جدید معلم خرید خدماتی در مدارس نخواهد بود، مجبور شد برای حل بخشی از مشکل کلاسهای بدون معلم این معلمان را به کلاس درس بازگرداند.
بازگشت معلمان بازنشسته به کار
اعلام فراخوان برای بازگشت معلمان بازنشسته به کار و صادر نشدن حکم جدید برای کسانی که میخواهند در سال جاری بازنشسته شوند هم دیگر شیوه این وزارت خانه برای جبران کمبودها است. این روش اگرچه در مقایسه با دیگر روشها به واسطه تجربهای که معلمان بازنشسته دارند کمتر کیفیت را تحت تاثیر قرار میدهد اما به جهت دور بودن چند ساله این معلمان از فضای کلاس و آشنا نبودن با تغییرات جدید، چالشهایی ایجاد خواهد کرد.
دوشیفته کردن مدارس هم راه دیگری است که آموزش و پرورش در نظر گرفته تا موقتا مشکل کلاسهای بدون معلم حل شود.
به گزارش ایسکانیوز، آموزش و پرورش راه درازی تا رسیدن به نقطه مطلوب و اهدافی که سند تحول بنیادین ترسیم کرده، دارد و راهکارهایی که برای جبران کمبود درنظر گرفته عملا کیفیت آموزشی را قربانی خواهد کرد. در چنین شرایطی که برای مدارس دولتی رقم خورده، بستر رشد مدارس غیرانتفاعی بیش از پیش فراهم میشود و با این کار قانون اساسی که آموزش باکیفیت و رایگان را برای همه میخواهد زیرسوال رفته و عدالت آموزشی نادیده گرفته میشود. البته این وزارت خانه تصمیم دارد با افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان قدم بلندی برای حل مشکل در آینده بردارد که باید دید وعدهها چقدر عملی میشود.
انتهای پیام /