تهران- ایسکانیوز: ترجمه قانعی فرد از رمان «ژانی گل» یا درد زایمان ملت، اولین بار در 1379 منتشر شد و در پاییز 1385 به چاپ چهارم رسید اما پس از 8 سال و 8 ماه، وقفه در وزارت ارشاد  قرار است در هفته اول آبان 1393  به نشر علم مجوز نشر داده شود.

عرفان قانعی فرد ،مترجم این کتاب با اعلام این خبر گفت :بار اول این رمان در سال 1356 توسط محمد قاضی و احمد قاضی یک بار توسط نشر آگاه منتشر شد اما ترجمه کامل عرفان قانعی فرد بر اساس نسخه ویرایش شده 1979 با مقدمه کمال فواد به همراه رمان دوم «ترور در دادگاه» تا امروز به چاپ چهارم رسیده است.

1- jani gall - Copy

وی افزود: از ارشاد اسلامی به ما گفته اند که صرفا 4 تک واژه در این کتاب باید حذف شود. بخش دوم کتاب هم که " ترور در دادگاه" بود که در 3 چاپ قبلی تحت عنوان " در حصار میله ها" منتشر شده بود، به کلی حذف شود. یعنی از 448 صفحه، 250 صفحه حذف شد و آن 4 کلمه هم تغییر کرد که چشم مان به چاپ 4 روشن شود. حالا در هفته آینده مشخص می شود. و وواقعا نمی دانم 8 سال و 8 ماه نیاز بود که برای حذف نصف کتاب و 4 کلمه، وقت صرف کرد ؟

این رمان نوشته ابراهیم احمد جزو نخستین‌ رمان‌های‌ بنیادی‌ ادبیات‌ معاصر ، رمانی‌ سیاسی‌ ـ اجتماعی که به رمان اول ادبیات کردها معروف است. «ژان» در زبان کُردی به معنای «درد، درد زایمان» و «گل» به معنی «اجتماع، مردم و خلق» است از این رو «ژانی گل» یعنی «درد زایمان اجتماع» .ابراهیم احمد در سال 1914 در شهر سلیمانیه عراق متولد شد و تحصیلات خود را در رشته حقوق در دانشگاه بغداد به پایان رسانید. احمد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی فراوانی را در کردستان عراق داشت و در ادبیات و تاریخ معاصر کردستان عراق، چهره‌ای مشهور به شمار می رود. وی در سال 1956 دو سال قبل از فروپاشی حکومت شاهنشاهی هاشمی در عراق این رمان را تحت تاثیر اصول رئالیسم اجتماعی به رشته تحریر در آورد. «خار و گل» آخرین اثر این نویسنده کرد است که در سال 2000 در لندن درگذشت. این نویسنده فقید کرد عراقی، پدر هیرو؛ همسر جلال طالبانی، رییس جمهور عراق است.

از قانعی فرد درباره کرد و کردستان این آثار توسط نشر علم منتشر شده است:
پس از شصت سال ( زندگی  و خاطرات جلال طالبانی) ، سیاست کردها در خاورمیانه ( اثر نادر انتصار)، گفتمان تاریخی کردها ( مجموعه نقدها و نوشته ها)، تندباد حوادث ( گفتگو با عیسی پژمان)، نبرد من با ابلیس ( نوشته زرار سلیمان بیک )، کردها، دیپلماسی ، قدرت (مقالات نادر انتصار)
کد خبر: 120386

وب گردی

وب گردی