اخبار سفر رئیسی به کردستان / رئیس جمهور:  50 درصد از تنش‌های آبی در استان کردستان رفع شده است/ ایستادگی دانشجویان در برابر حکومت استعماری پهلوی

رئیس‌جمهور اعلام کرد: بدون تردید 50 درصد از تنش‌های آبی در استان کردستان رفع شده و این باعث خرسندی ما است

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت الله سیدابراهیم رئیسی امروز جمعه در دومین روز از سفرش به استان کردستان و برای بهره برداری از فرودگاه سقز وارد این شهر شد.

بیشتر بخوانید:

اخبار سفر رئیسی به کردستان / رئیس‌جمهور: دولت شرط موفقیتش را در استفاده از ظرفیت نخبگان می‌داند

قرار است رئیس جمهور بعد از سقز برای افتتاح چندین طرح وزارت نیرو از جمله بهره برداری از تصفیه خانه بوئین به شهرستان مرزی بانه سفر کند.

رئیسی در بانه با مردم نیز دیدار مردمی خواهد داشت و سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفره این شهر را هم افتتاح می کند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز استان قرار دارد.

شهرستان مرزی بانه نیز با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دور دوم سفرهای استانی خود به منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور اول و افتتاح ۱۶ کلان پروژه، صبح پنجشنبه ۱۱ آبان وارد سنندج مرکز استان کردستان شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رئیس جمهور را در سفر به استان کردستان همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور در بدو سفر به استان ابتدا در آیین بهره‌برداری از راه آهن سنندج - همدان شرکت کرد و این پروژه به صورت رسمی با دستان آیت الله رئیسی افتتاح شد.

افتتاح فردوگاه سقز

افتتاح فرودگاه سقز، دیدار مردمی در بانه، دیدار با روحانیان، فعالان اقتصادی و نشست خبری از جمله برنامه های دکتر رئیسی در سفر به کردستان است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۱۷ تیر ۱۴۰۱ دور نخست سفر خود به استان کردستان را انجام داد.

رئیس جمهور پاییز سال گذشته نیز در برنامه‌ای یک روزه برای بهره‌برداری از پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرد.

سد چراغ ویس سقز بعد از گذشت ۱۳ سال افتتاح شد

آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در حاشیه این آئین اظهار داشت: طرح آبرسانی به شهر سقز از سال 1389 شروع شده و اکنون بعد از گذشت 13 سال رسماً مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی گفت: سد چراغ ویس و مدول دوم تصفیه خانه شماره 2 شهرستان سقز از جمله پروژه‌های مهم هستند که در این سفر افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

وی ارزش فعلی این دو پروژه که کام مردم سقز را شیرین خواهند کرد، 2 هزار و 645 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: خط انتقال 32 کیلومتری با ظرفیت تصفیه خانه 400 لیتر بر ثانیه در سال 1400 افتتاح و اکنون مدول دوم تصفیه خانه نیز به ظرفیت 200 لیتر بر ثانیه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان افزود: حجم کل مخزن سد چراغ ویس در تراز نرمان 58.82 میلیون متر مکعب است که افزون بر تأمین آب شرب، آب مورد نیاز حوزه صنعت و کشاورزی شهرستان را نیز تأمین می‌کند

وی بیان کرد: با بهره‌برداری از این سد، پنج هزار هکتار اراضی پایاب سد به آبی تبدیل و برای هزار و 250 نفر اشتغال ایجاد شده است.

آریانژاد اعلام کرد: سد عباس آباد و ایستگاه پمپاژ دائم بوئین بانه، بهره برداری از 2700 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی گاران مریوان و آبگیری سد امیرآباد از پروژه‌های دیگر است که امروز با حضور آیت الله رئیسی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسند.

سد چراغ ویس با هسته رسی در فاصله 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سقز در استان کردستان واقع شده است. این سد در دهستان میرده قرار داشته و منبع آب آن از رود زرینه‌رود و شاخه اصلی آن رودخانه سقز با نام محلی چم سقز تامین می‌شود. این رودخانه‌ها از کوهستان‌های مابین منطقه سقز و بانه سرچشمه می‌گیرد.

سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفری بانه بعد از ۱۴ سال افتتاح شد

 همزمان با دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان و ورود به این شهرستان، سالن 1200 نفری بانه با حضور وزیر ورزش، مسئولان استانی و شهرستانی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و رئیسی امید را در دلِ جوانان مرزنشین زنده کرد.

سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان استان کردستان در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: سالن یک‌هزار و 200 نفری، یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی کردستان در شهرستان مرزی بانه است که عملیات ساخت آن سال‌ها پیش آغاز و اکنون آماده بهره‌برداری شده است.

آمنه غلام‌ویسی افزود: کلنگ این پروژه ورزشی با حضور مسئولان وقت در سال 1388 بر زمین زده شده و پس از برآورد هزینه‌ها و ارائه نقشه‌های عملیاتی، ساخت آن در اوایل سال 1389 آغاز شد.

وی خاطر نشان کرد: این پروژه با 4 هزار و یکصد مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت 7 هزار و یکصد مترمربع احداث شده و از همان اوایل آغاز عملیات ساخت با مشکل کمبود بودجه مواجه شد و بعد از گذشت 10 سال حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در این دولت مورد توجه قرار گرفت.

سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان استان کردستان عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با وعده تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام استان، این پروژه در دستور کار دولت قرار گرفت و دولتمردان با اهتمام ویژه و اختصاص بودجه‌های ضربتی روند احداث آن را به شیوه چشمگیری سرعت بخشیدند و امیدها به تکمیل آن در دل جوانان زنده شد.

رئیس‌جمهور:‌ نشاط اجتماعی گسترش یابد

 آیت‌الله رئیسی در حاشیه افتتاح سالن ورزشی 1200 نفری بانه با قدردانی از دست‌اندرکاران، احداث این پروژه را اقدامی ارزشمند، ماندگار و مبارک دانست و اظهار داشت: جا دارد که از همه مسئولان وزارت ورزش، استانی و شهرستانی و پیمانکاران و کارگران که برای اتمام سالن تلاش کردند، تشکر کنم.

وی گفت: امیدواریم  که جوانان در چنین محیط‌های ورزشی، ورزش کنند و روز به روز نشاط و سلامت جسم و روح‌شان بیشتر شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه توجه به جوانان بسیار مهم است، افزود: حمایت از ایجاد امکانات از جمله سالن‌های ورزشی مورد توجه دولت است.

این سالن می‌تواند میزبان مسابقات کشوری باشد

کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان نیز با تبریک به همه مردم به ویژه جوانان اظهار کرد: کلنگ‌زنی این سالن از سال 88 آغاز و تا قبل از دولت سیزدهم 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در دو سال اخیر تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: این سالن یکی از بزرگترین طرح‌های ورزشی استان کردستان بوده که می‌تواند میزبان مسابقات کشوری باشد.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: این پروژه با 4100 مترمربع زیر بنا در زمینی به مساحت 7100 مترمربع احداث و برای ساخت آن اعتباری بالغ بر 48 میلیارد تومان صرف شده است.

کردستان، استانِ مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در دیدار با مردم شهرستان مرزی بانه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و قدردانی از تلاش‌های مرزنشینان اظهار داشت: از اینکه خداوند بار دیگر توفیق حضور در کردستان و میان مردم خونگرم، مهمان‌نواز و غیور و مرزنشین این دیار را نصیب بنده کرد، بسیار خوشحالم.

رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از مرزنشینان گفت: کردستان، استانِ مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان؛ سرزمین مجاهدت‌های خاموش، شهدا، جانبازان و سرافرازان و چهره‌های ماندگار است.

وی با اشاره به ایستادگی مردم کردستان و شهرهای استان در دوران جنگ تحمیلی و مرزبانی و دفاع آنها از انقلاب و کشور ‌ گفت: مردان و زنان این استان با تمام وجود از حدود و ثغور کشور دفاع کردند و اجازه ندادند دشمن کوچک‌ترین تعدی به کشور داشته باشد.

رئیسی با بیان اینکه مردم با پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال حق‌خواهی بودند، تصریح کرد: در دوران سلطنت قاجار و پهلوی شاهد از بین بردن آزادی مردم، هویت مردم، بی‌عزتی، ایجاد سلطه غربی‌ها بودیم و یک سرباز غربی در ان دوران ارزش بالایی داشتند لذا دانشجویان در برابر این حکومت استعماری ایستادگی کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه  13 آبان یادآور دشمن‌شناسی، پرچمداری، بیداری مردم، حاکمیت حق و کنار زدن نقاب از چهره نفاق است، ادامه داد: جوانان باید بدانند در 13 آبان چه گذشت و جوانان در آن دوران چه کردند و جان خودشان را در طبق اخلاص گذاشتند و باید بدانیم در آن دوران چگون حماسه‌سازی کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جریانی که دیروز شهرهای ایران را بمباران می‌کرد، امروز منازل مردم فلسطین را بمباران می‌کند و کودکان را قتل عام می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر در 75 سال گذشته جنایت‌های اسرائیل و آمریکا رسیدگی می‌شد امروز شاهد این جنایات هولناک در غزه نبودیم.

افتتاح نمایشی فرودگاه سقز در دولت حسن روحانی

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح پروژه فرودگاه سقز، اظهار کرد: افتتاح ویدیوکنفرانسی فرودگاه سقز در دولت قبل و بدون فراهم شدن زیرساخت‌های آن یک کاری غیرحرفه‌ای بود.

وی با یادآوری این‌که پس از افتتاح حتی یک پرواز نیز از این فرودگاه انجام نشد چرا که از نظر ایمنی عملیات پرواز آماده نبود با انتقاد از اینکه برخی می گویند دولت قبل این فرودگاه را با 98 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل این دولت داد، افزود: در این فرودگاه دیوارهای اطراف و ساختمان‌های مورد نیاز نیز احداث نشده بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دولت قبل برخی پروژه‌ها با 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی در روزهای واپسین عمر دولت افتتاح می‌شد گفت: بدون شک اگر فرودگاه سقز نیز از 98 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود در دولت قبل بهره برداری و پروازها در آن انجام می‌شد.

بذرپاش بیان کرد: تلاش کردیم حداکثر ایمنی را در این فرودگاه رعایت کنیم چون ایمنی در امر پرواز یک اصل اساسی است و تا بسیاری از تجهیزات کمک ناوبری و برج مراقبت و شرایط حفاظتی نباشد امکان پرواز فراهم نخواهد شد.

وی درباره برخی اظهار نظرها درخصوص راه‌آهن همدان_ سنندج و پیشرفت بالای آن در دولت قبل، توضیح داد: برای افتتاح پروژه راه آهن سنندج نیز برخی از تکمیل بودن آن خبر می دهند در حالی که در دولت قبل اصلا این طرح راه نیفتاد تا دولت قبل بخواهد آن را تکمیل کنند. وقتی دولت قبل پروژه‌ای با 70 درصد پیشرفت افتتاح می‌کرد، حتما آماده بودن بالای 90 درصدی یک پروژه یک دروغ است. برخی با مطرح کردن این سخنان قصد دارند زحمات مدیران و مشاوران زحمتکش این دولت را زیرسوال ببرند.

وی یادآور شد: پس از سفر نخست رییس جمهور به استان کردستان و دستور ویژه وی برای تکمیل این طرح، استاندار و شرکت فرودگاهی پیگیری‌ها را انجام دادند و سایر امکانات لازم با توجه با شرایط جغرافیایی این فرودگاه از جمله برج مراقبت، سالن و عملیات پروازی آماده شد.

تنش آبی ۱۰ روستا ‌در دولت سیزدهم برطرف می‌شود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی هیئت دولت و وزیر نیرو با حضور در محل ایستگاه پمپاژ آب شرب (بوئین) بانه اظهار داشت: در ابتدای دولت 10 هزار روستا دچار مشکل و تنش آبی داشتند که با کار جهادی 3500 روستا مشکلشان حل شد و مابقی تا پایان دولت برطرف می‌شود.

 وی با اشاره بهاینکه 10 طرح بزرگ در استان اجرا شده که هر یک در جای خود بسیار اثربخش است، افزود: 2 سدی که امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و همچنین تصفیه‌خانه‌ها و سایر کارهای اساسی که در حوزه آب، فاضلاب و برق انجام شده است، در جهت رفاه حال مردم عزیز کردستان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بدون تردید 50 درصد از تنش‌های آبی در استان کردستان رفع شده است و این باعث خرسندی ما است، گفت: خوشبختانه با احداث سد و این طرح‌های آبی مشکل جیره‌بندی آب در بانه برطرف شد.

وی با بیان اینکه دولت امروز در جایگاهی قرار دارد که علیرغم کمبود نزولات آسمانی،‌ بتواند کمبود آب در کشور را برطرف کند، تصریح کرد: در این دو سال با مدیریت جهادی وزارتخانه نیرو،‌ مدیریت آب و برق به خوبی انجام می‌شود تا مردم کمبود آب و برق نداشته باشند.

رئیس‌جمهور آب و برق را از زیرساخت‌های مهم زندگی و توسعه کشاورزی، صنعت و توسعه‌یافتگی منطقه دانست و تصریح کرد: کردستان، استان کشاورزی، گردشگری و صنایع‌دستی و استان بازرگانی و تجارت است و از همه مهم‌تر، استانی بوده که تولید محوریت دارد، یعنی مولد و تولیدکننده است.

وی افزود: باید زیرساخت‌های این استان کاملاً فراهم شود تا برای مردم آرامبخش باشد.

رئیسی از همه مسئولان و خانواده‌های صبور آنان که برای اتمام این پروژه همکاری و همراهی کردند، قدردانی کرد و ابراز داشت: امیدواریم وزارت نیرو طرح‌های حوزه آب در سراسر کشور را به نحو احسن به اتمام برسد تا مردم از آن بهره‌مند شوند.

وی پیگیری را شرط موفقیت کارها دانست و خطاب به مسئولان یادآور شد: بارها در دولت و جلسات گفته‌ام که شرط به رسیدن کارها، پیگیری مجدانه و جهادی است، با دستور دادن فقط کار انجام نمی‌شود.

رئیس‌جمهور پروژه‌های وزارت نیرو در استان کردستان را با اعتبار بروز بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان افتتاح کرد.

با افتتاح این طرح‌ها و پروژه‌ها عمده چالش‌های چند دهه حوزه آب و برق کردستان که از مطالبات بحق و مورد انتظار سنوات گذشته مردم استان بود، مرتفع می گردد.

افتتاح این پروژه ها کمک شایانی به اشتغالزایی، مهاجرت معکوس، توسعه کشاورزی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم منطقه می‌کند.

رئیسی: نظارت نباید جلوی شجاعت مدیران را گیرد

رئیس جمهور در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه فعالان اقتصادی استان کردستان: مدیران محترم در انجام کار باید روحیه جهادی داشته باشند و با شهامت و شجاعت کار کنند و دست و دلشان نلرزد.

یکی از مسائل بسیار ضروری در کشور امر نظارت است اما نظارت نباید شجاعت مدیر را بگیرد،اگر شجاعت از مدیر گرفته شود ما شاهد ابتکار و خلاقیت و پیشرفت در امور نخواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه بدخواهان قصد داشتند با فتنه‌انگیزی استان کردستان را به استانی امنیتی تبدیل کنند، اما به تعبیر رهبری معظم انقلاب کردستان استان فرهنگی نام گرفته است، تصریح کرد: سابقه تمدنی و فرهنگی مردم استان کردستان و همچنین برخورداری از شاخصه‌هایی همچون علم، ادب و هنر از جمله ویژگی‌های ممتاز مردم استان کردستان همواره مانع تحقق خواست بدخواهان شده است.

 رئیسی در ادامه ضمن هشدار نسبت به شبیه خون فرهنگی غرب برای از بین بردن همه فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها و آداب و رسوم ملت‌ها، اظهار داشت: شما به عنوان مدیران استانی چه آنان که دست‌اندرکار علم و فرهنگ در استان هستند و چه آنها که به صورت غیرمستقیم در این زمینه نقش دارند، باید توجه داشته باشند که هر تصمیمی در این استان باید با نگاه به حفظ هویت فرهنگی استان همراه باشد.

رئیس جمهور فرهنگ اصیل مردم کردستان را سرمایه‌ای ارزشمند دانست و با بیان اینکه آنچه مردم این استان را در برابر هجوم بیگانگان، معاندین و تجزیه‌طلبان مقاوم کرده همین فرهنگ اصیل بوده است، بر ضرورت صیانت و پاسداشت این سرمایه ارزشمند تأکید کرد.

رئیسی در ادامه به جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه فرهنگ و هویت اصیل ملت فلسطین همواره سدی محکم و مانعی بزرگ در برابر توسعه‌طلبی و تجاوزگری‌های رژیم غاصب صهیونیستی بوده است، تأکید کرد: صهیونیست‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند شکست خود را در طوفان‌الاقصی با جنایتگری و نسل‌کشی جبران کنند، اما سخت در اشتباهند چرا که این شکست به هیچ‌وجه قابل جبران نیست، این جنایات در تاریخ قضاوت و داوری خواهد شد و سران جنایتکار این رژیم و حامیان آنها، از جمله دولت آمریکا نامشان به عنوان بزرگ‌ترین جنایتکاران علیه بشریت در حافظه تاریخی ملت‌ها ثبت شده است و باید هم در پیشگاه خدا و هم در برابر وجدان‌های بشری پاسخگو باشند.

رئیس جمهور در ادامه پیروزی نهایی و قطعی را از آن ملت فلسطین دانست و گفت: تردیدی نداریم ملتی که در دفاع از هویت، سرزمین و آرمان‌های خود ایستادگی می‌کند، قطعاً پیروز خواهد شد.

رئیسی با تأکید بر اینکه باید به استان فرهنگی کردستان نگاه فرهنگی حاکم باشد، بر ضرورت تلاش بیشتر اهالی علم و فرهنگ این استان و همچنین مسئولان اجرایی در این زمینه تأکید کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان کردستان در بخش اقتصادی دارای ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار خوبی از جمله کشاورزی، گردشگری و برخوردار از مزیت مرز است، تصریح کرد: امروز باید نگاه مسئولان استانی مرزها را برای کردستان یک فرصت بدانند و از این ظرفیت برای تبادلات تجاری، اقتصادی و بین‌المللی بهره‌گیری کنند. سیاست دولت امروز مبتنی بر سیاست همسایگی و تعامل و تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای منطقه و همسوست و کردستان نیز کاملاً این ظرفیت را دارد که در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

 رئیسی در ادامه بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی استان کردستان نیز تأکید کرد و گفت: این برنامه‌ریزی‌ها باید به نحوی باشد که استان کردستان با توجه به ظرفیت‌های خود در تولید کالاهای اساسی بتواند استقلال کشور را حفظ و از خرید خارجی بی‌نیاز کند.

رئیس جمهور همچنین بر ایجاد بازار دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی بانوان کارآفرین استان و ارائه تسهیلات به کارآفرینان این بخش تأکید کرد و اظهار داشت: حمایت از صنایع دستی استان کردستان از مسائل اولویت‌دار دولت و از جمله وظایف همه بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

 رئیسی در ادامه به موضوع ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل‌کرده استان کردستان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه دانشگاه‌ها موظفند براساس نیاز کشور و مبتنی بر نیازسنجی بازار کار، دانشجو جذب کنند، تصریح کرد: ما دانشگاه را از آن جهت اتاق فکر دولت نامیده‌ایم که نظام مسائل کشور را احصا و برای آن راهکار ارائه کند و علم را در کنار کشاورزی و صنعت بیاورد.

رئیس جمهور در همین راستا و با تأکید بر ضرورت انجام یک اقدام ویژه برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده کردستانی، دستور داد کارگروهی متشکل از معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار راهکارهای رفع مشکل بیکاری نیروهای تحصیلکرده این استان را بررسی و در این زمینه راهکار ارائه دهند.

 رئیسی در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از کلان طرح‌های آب‌رسانی در استان کردستان به همت وزارت نیرو، گفت: همه این طرح‌ها برای جبران کمبود آب در استان با مدیریت منابع آبی صورت گرفته و اثبات می‌کند مدیریت خوب می‌تواند بسیاری از کمبودها را جبران کند.

 رئیسی با تاکید بر اینکه تحصیل‌کردگان ما بعد از تحصیل باید به میدان بیایند و فعالیت کنند، گفت: اینکه تحصیل‌کردگان ما بخواهند صرفا پشت میز ادارات بنشینند، ارزش محسوب نمی‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نمی‌توانیم از مسئله اشتغال عبور کنیم چرا که جزو اولویت‌های دولت است، افزود: بنای دولت این نیست که از کنار چالش‌ها عبور کند بدون اینکه برای آن چاره‌اندیشی انجام دهد. نگاه درست این است که ابتدا باید مساله را شناخت و سپس مساله را در دولت حل کرد.

 رئیسی نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزدهم را یک نهضت اساسی دانست و گفت: این پروژه‌ها باید به‌صورت جدی اجرایی شود و به سامان برسد.

رئیس جمهور تاکید کرد: نباید اینگونه محاسبه کنیم که این پروژه‌ها و اقدامات به نام کدام دولت تمام می‌شود. گره‌ها باید باز گردد و مردم چشم‌شان به افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ها روشن شود. در دولت سیزدهم نباید گرفتار حاشیه‌ها شد چرا که متن، خدمت و گره‌گشایی از امور مردم است. بسیاری از دولت‌ها گرفتار همین حواشی و مسائل سیاسی شدند که نتیجه آن ناامید کردن مردم بود. ما باید مردم را به کارآمدی نظام امیدوارتر کنیم.

 رئیسی خطاب به مدیران استان کردستان گفت: اگر دانایی‌ها را به توانایی‌ها ضمیمه کنید، مطمئن باشید در کشور اتفاقات بزرگی خواهد افتاد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه مناطق آزاد نباید به مناطق واردات تبدیل شود، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد براساس تکلیف قانونی، باید منطقه تولید و صادرات باشد. اگر قرار است وارداتی صورت بگیرد، باید مواد اولیه وارد شود.

رئیس جمهور گفت: ساماندهی جریان کوله‌بری، دادوستد و کار تجاری در مناطق مرزی و فعال شدن مناطق آزاد باید در جهت سامان پیدا کردن هر چه بیشتر تبادلات مرزی باشد، تا مرزنشینان بتوانند سود کنند و در عین حال توجه کنند که ما نباید مرکز واردات برای کشورهای همسایه ایجاد کنیم. 

 رئیسی در ادامه یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور را دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و گفت: این دانشگاه از این نظر اهمیت دارد که به تربیت معلمان کشور می‌پردازد و معلمان نیز آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کنند. یکی از مسائل مهم، استفاده بهینه از نیرو و امکانات است، یعنی باید افزایش بهره‌وری داشته باشیم. ما در کشور 101 هزار عضو هیئت علمی داریم؛ این یک سرمایه بزرگ علمی و ارزشمند برای کشور است و بسیاری از گره‌ها را می‌توان با کمک این افراد حل کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مدیران کشور باید به‌صورت منظم با نخبگان حوزه خود نشست داشته باشند، گفت: اگر نخبگان بر خلاف نظر شما نیز دیدگاه‌هایی داشتند، شما نشست و همفکری با آنها را تعطیل نکنید.

 رئیسی با اشاره به مسئله فضای کسب و کار در استان کردستان افزود: قوانینی که در این حوزه داریم قوانین کمی نیست و باید قوانین اجرا شود. من از مدیران استانی می‌خواهم که با حساسیت پیگیری کنند تا این قوانین اجرایی شود. فضای کسب و کار باید کاملاً فضای تضمین شده برای افرادی باشد که می‌خواهند فعالیت اقتصادی کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید موانع را از پیش پای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برداریم، اظهار داشت: بروکراسی همه را خسته کرده است. مانع‌زدایی همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است و مخاطب دستور ایشان هم ما هستیم.

 رئیسی به موضوع استفاده از نظرات کارشناسی در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: ضمن اینکه باید کار را دقیق ببینیم و از نظرات کارشناسی بهره ببریم، اما نباید کشور را به‌خاطر برخی نظرات قفل کنیم. مدیریت مقتدر و با کفایت در هیچ حوزه‌ای نباید بگذارد کار با برخی نظرات حتی تحت عنوان نظر کارشناسی متوقف شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: در انجام کار، روحیه جهادی داشته باشید و با شجاعت و شهامت کار کنید و دست و دلتان نلرزد.

 رئیسی جرات و جسارت در مدیران را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: نظارت نباید شجاعت مدیران را بگیرد چرا که در غیر این صورت ما شاهد نوآوری و خلاقیت در امور نخواهیم بود. در واقع باید گفت «نظارت آری اما گرفتن شجاعت و جسارت از مدیران هرگز».

رئیس جمهور با اشاره به شعار سال گفت: ما مهار تورم را از طریق رکود پیگیری نمی‌کنیم بلکه باید مهار تورم را از طریق رشد تولید محقق کنیم. این شعار به صورت حکیمانه از سوی رهبر انقلاب انتخاب شده است؛ باید هر دو بخش آن یعنی مهار تورم و رشد تولید توأمان با یکدیگر محقق شود.

 رئیسی کسری بودجه و رشد نقدینگی را از عوامل تورم دانست، اما در عین حال تاکید کرد که اگر رشد نقدینگی به درستی هدایت شود می‌تواند به تولید کمک کند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مسئله تله‌کابین سنندج گفت: اگر احداث تله‌کابین برای توسعه گردشگری استان مفید است و سرمایه‌گذار دارد، می‌تواند انجام بگیرد چرا که ما برای استفاده از جاذبه‌های طبیعی استان به زیرساخت‌های مناسب نیاز داریم.

 رئیسی به پیشنهاد مطرح شده درخصوص حضور شرکت‌های بزرگ دولتی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: مدیران استان در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نقش به‌سزایی دارند و باید در این راستا تلاش کنند.

رئیس جمهور با اشاره به رشد اقتصادی 6 درصدی کشور گفت: وضعیت رشد اقتصادی در سال‌های قبل برای همه مشخص بود. رشد اقتصادی سال گذشته نیز 4 درصد بود و امسال رشد اقتصادی ما 6 درصد است اما آنچه اهمیت دارد، حفظ و ارتقای این عدد است. همه فعالان اقتصادی باید نسبت به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری حساس باشند.

 رئیسی در ادامه گفت: امروز انسجام و وحدت در استان کردستان با محوریت نماینده ولی فقیه و دیگر علما و نخبگان می‌تواند زمینه توسعه‌یافتگی استان را فراهم کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: کارهای غیرجهادی و معمولی جواب می‌دهد، اما باعث می‌شود که زمان و فرصت‌ها را از دست بدهیم. مدیران محترم استان توجه داشته باشند که ما به کار جهادی نیاز داریم. رهبر انقلاب به بنده فرمودند که ما به روحیه جهادی و یک دنیا امید به آینده نیاز داریم. اگر یک مدیر در یک دستگاه یا یک استاد در دانشگاه ناامید باشد نمی‌تواند شاگردان و کارمندان خود را به امیدواری ترغیب کند. انتظار مردم و رهبری از ما این است که طرحی نو دراندازیم چرا که کارهای معمولی و روزمرگی نمی‌تواند نگاه تحولی برای استان به ارمغان بیاورد.

 رئیسی با تاکید بر اینکه تمام مدیران توان خود را بر این بگذارند تا بخش خصوصی را تقویت کنند، گفت: اصل 44 قانون اساسی به ما می‌گوید باید بخش خصوصی را حمایت و از پیش پای آنها مانع‌زدایی کرد تا اقتصاد تقویت شود. فعال بودن بخش خصوصی و بخش تعاونی بسیار اثرگذار است. به عنوان مثال در نقاط مختلف دنیا خیریه‌ها اقتصاد و برخی دانشگاه‌ها نظیر «هاروارد» و «آکسفورد» را می‌چرخانند.

رئیس جمهور گفت: امروز خیریه‌ها آمادگی سرمایه‌گذاری دارند، اما باید به آنها کمک کرد و موانع را از پیش پای آنها برداشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =