تمایل دموکرات‌ها مبنی بر بی‌طرفی آمریکا در جنگ غزه / توصیه‌های اوباما تاثیری بر حمایت واشنگتن از اسرائیل نخواهد داشت

استاد دانشگاه واشنگتن دی سی با اشاره نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا اظهار کرد: به نظر می‌رسد که افکار عمومی بر اساس خطوط حزبی تقسیم شده‌ و در حالی که اکثریت جمهوری خواهان می‌خواهند که ایالات متحده به سمت اسرائیل متمایل شود، اکثریت دموکرات‌ها خواهان بی‌طرفی ایالات متحده هستند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، ایالات متحده بلافاصله پس از آغاز جنگ غزه حمایت همه‌جانبه خود را از رژیم صهیونیستی آغاز کرد و علاوه بر ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی برای اسرائیل، مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور برای نشان دادن همبستگی خود به تل‌آویو سفر کردند. آنتونی بلنکین –وزیر امور خارجه آمریکا- نیز در روزهای اخیر دور جدیدی از سفرهای خود به خاورمیانه را آغاز کرده و در سفرهای جداگانه دیدارهایی با مقامات کشورهای عربی از جمله عراق، قطر، اردن، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و همچنین محمود عباس –رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین- داشته است. این در حالی است که باراک اوباما –رئیس جمهور اسبق آمریکا- دو روز پیش خواستار توقف اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی شده است. به همین بهانه، مصاحبه‌ای با دکتر «جان کالابرس» -استاد دانشگاه امریکن واشنگتن دی سی- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

افزایش روز افزون حمایت از فلسطینی‌ها در افکار عمومی آمریکا / جنگ غزه بین کشورهای غربی شکاف ایجاد کرده است

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا ضمن تایید دست داشتن کشورش در خون‌های ریخته شده در غزه، خواستار توقف اشغالگری اسرائیل شد. فکر می‌کنید صحبت‌های او تاثیری بر حمایت ایالات متحده آمریکا از اسرائیل داشته باشد؟

من برای رئیس جمهور اسبق -باراک اوباما- احترام زیادی قائل هستم و شخصا با مطالبی که گفته شده موافق هستم. در حالی که من مطمئن هستم که او از احترام و تحسین مستمر بخش وسیعی از مردم آمریکا برخوردار است اما تردید دارم که دیدگاه‌های او در این زمینه افکار عمومی را به شکل قابل توجهی شکل داده یا بتواند افکار عمومی را تغییر دهد. تعجب نخواهم کرد اگر بشنوم که اوباما به عنوان یک دوست نزدیک و معتمد رئیس جمهور بایدن، توصیه‌ یا پیشنهاداتی به او کرده باشد؛ اما من اطلاعی از این موضوع ندارم.

- قطعا شما هم تصاویر و فیلم‌های بمباران وحشیانه مناطق مسکونی و بیمارستان‌های غزه توسط اسرائیل را دیده‌اید. فکر می‌کنید این جنایت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

آنتونی بلینکن -وزیر امور خارجه ایالات متحده- از ابتدای آغاز این جنگ دو بار به اسرائیل سفر کرده است. اینجا در واشنگتن، بیشتر گزارش‌های رسانه‌ها و منابع غیر رسمی حاکی از آن است که بازدیدهای آقای بلینکن به عنوان تلاشی برای متقاعد کردن مقامات اسرائیلی برای موافقت با «توقف بشردوستانه» در عملیات نظامی بوده است. به نظر می‌رسد که «دولت وحدت اضطراری» نخست وزیر نتانیاهو تاکنون این درخواست‍‌ها را رد کرده و اصرار دارد که گروگان‌ها ابتدا باید آزاد شوند. نگران هستم تا زمانی که پیشرفتی در مورد موضوع گروگان‌ها انجام نشود، عملیات نظامی ارتش اسرائیل بی وقفه ادامه یابد.

- موضع مردم آمریکا در قبال جنایت‌های اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه چیست و افکار عمومی تا چه اندازه نسبت به این موضوع حساس هستند؟

نظرسنجی دو هفته پیش وال استریت ژورنال / ایپسوس از آمریکایی‌ها نشان داد که افکار عمومی در مورد مناقشه اسرائیل و حماس اختلاف نظر دارند. به نظر می‌رسد که افکار عمومی بر اساس خطوط حزبی تقسیم شده‌اند، به طوری که اکثریت فزاینده جمهوری خواهان می‌خواهند که ایالات متحده به سمت اسرائیل متمایل شود در حالی که اکثریت دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند که ایالات متحده به هیچ طرفی متمایل نشود. اکثریت بر این باورند که آمریکا مسئولیت دارد طرف‌های درگیری اسرائیل و غزه را به مذاکره وادار کند.

- پیشنهاد شما برای توقف این جنگ چیست و فکر می‌کنید در روزهای آتی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟

ایجاد توقف در جنگ، صرفا اولین چالشی خواهد بود که دولت بایدن برای رسیدگی به این درگیری با آن مواجه است. این سوال مهم همچنان وجود دارد که با پایان عملیات نظامی، «ترتیبات‌هایی» که تحت آن غزه اداره می‌شود، چه خواهد شد.

پیش‌بینی اینکه چه زمانی می‌توان اسرائیل را متقاعد کرد که با «توقف بشردوستانه» یا یک «آتش‌بس» موافقت کند، دشوار است؛ همچنین باید اطمینان حاصل کرد که عملیات دوباره تکرار نخواهد شد. اما معلوم نیست تا آن زمان چند نفر دیگر جان خود را از دست خواهند داد و خطر گسترش جنگ و افزایش افراط گرایی قبل از دستیابی به چنین سطحی از اطمینان چقدر بالا خواهد رفت!

انتهای پیام/

کد خبر: 1205269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =