معرفی پروتئین فیبروئین و سریسین ابریشم توسط واحد شهرکرد دانشگاه آزاد

شرکت دانش‌بنیان «فارمد آریوزیست بافت» به عنوان اولین و تنها تولید کننده پروتئین‌های فیبروئین و سریسین ابریشم در ایران در نمایشگاه نانوی امسال شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ الیاف ابریشم از دو پروتئین عمده تشکیل شده است؛ فیبروئین به مقدار ۷۵ درصد و سریسین به مقدار ۲۵ درصد. سریسین در ابریشم خام به طور موازی در سراسر سطح دو فیبرین فیبروئین قرار دارد و پروتئین بی‌شکل است که مانند چسب الیاف فیبروئین را در برمی‌گیرد و آنها را به هم می‌چسباند.

به گفته علی آقابابائی، مدیر شرکت فارمد آریوزیست بافت، این دو پروتئین که هم به صورت خشک و هم به صورت محلول عرضه می‌شود، به عنوان مواد اولیه مهندسی بافت و همچنین ماده افزودنی به محصولات پزشکی، آرایشی و بهداشتی، محیط زیست و صنایع غذایی کاربرد دارند.

آقابابائی با اشاره به اینکه همه مواد اولیه این محصول بومی است، گفت: این محصول از نظر قیمت از نمونه خارجی (آلمانی) ارزان‌تر است. نمونه خارجی به ازای هر گرم بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد، ولی محصول ما به ازای هر گرم حدود هفت تا ۱۴ میلیون تومان قیمت دارد.

از محصولات دیگر این شرکت می‌توان به محصولات هیدروکسی آپاتیت و مشتقات کلسیم اشاره کرد که در تولید داروهای مبتنی بر کلسیم و آرایشی و بهداشتی، خمیر دندان و سیمان‌ پانسمان دندان کاربرد دارند.

به طور کلی، هیدروکسی آپاتیت شکلی از کلسیم معدنی است که بدن ما می‌تواند از آن برای ترمیم خود استفاده کند. هیدروکسی آپاتیت یکی از اجزای اصلی دندان‌ها و استخوان‌های طبیعی است. ۹۰ درصد مینای دندان و ۶۰ درصد استخوان ما از فسفات کلسیم تشکیل شده است. این ماده معدنی استحکام دندان‌ها و ساختار استخوان ما را فراهم می‌کند، حفره‌ها را ترمیم و دندان‌ها و استخوان‌ها را بازسازی می کند.

بیشتر بخوانید:

معرفی دستگاه تولید نانوذرات کربنی توسط واحد ارومیه دانشگاه آزاد

به گفته آقابابائی، بزرگ‌ترین چالش این شرکت در تولید محصولات، ناآشنایی کارشناسان سازمان محیط زیست با قوانین است که باعث می‌شود شرکت‌های نوپا زمان زیادی را تلف می‌کند.

آقابابائی با اشاره به اینکه شرکت فارمد آریوزیست بافت در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه آزاد واحد شهرکرد قرار دارد، گفت: هر ترم حداقل دو تا سه دانشجوی کارشناسی رشته‌های مهندسی شیمی و شیمی برای کارآموزی به این مرکز مراجعه می‌کنند. علاوه براین، شرکت بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد استفاده در پژوهش‌های مهندسی بافت را تامین می‌کند و مشکل بسیاری از دانشجویان را برطرف می‌کند و به جای مواد گران و تقلبی، مواد باکیفیت با قیمت پائین‌تر برای انجام پژوهش‌هایشان ارائه می‌دهد.

به گفته او، محصولات این شرکت سیب سلامت وزارت بهداشت را کسب کرده‌اند و در انتظار گرفتن مجوز از اروپا هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =