معرفی هیدروژل نانوکامپوزیتی کشاورزی توسط واحد لرستان دانشگاه آزاد

محققان واحد لرستان دانشگاه آزاد هیدروژل نانوکامپوزیتی را در نمایشگاه نانوی امسال معرفی کرد که باعث کاهش مصرف آب و کود در کشاورزی می‌شود.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ سمیرا رازانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «نانوسازان جوان» با اشاره به اینکه هیدروژل نانوکامپوزیتی کشاورزی ثبت اختراع شده، گفت: این محصول برای صرفه‌جویی در آب و کود تولید شده است. ابتدا به صورت پودر است، ولی درون آب که قرار می‌گیرد، متورم می‌شود و سپس در کنار ریشه درخت یا گل قرار می‌گیرد. به طور کلی، این محصول برای کشت‌های آب‌دوست مناسب است و باعث جلوگیری از تبخیر سطحی و نفوذ عمقی آب می‌شود.

مدت ماندگاری این هیدروژل‌ها سه تا چهار سال است و تا ۵۰ درصد هم در مصرف آب و هم در مصرف کود صرفه‌جویی می‌کند. استفاده بهینه از آب در مصرف کشاورزی، استفاده بهینه از کود و سموم شیمیایی، کاهش تعداد دفعات بیداری همچنین رشد سریع و مطلوب‌تر ریشه بخشی از مزایای این محصول است.

رازانی با اشاره به اینکه این هیدوژل‌ها نسبت به نمونه‌های خارجی کیفیت بالاتری دارند، گفت: نمونه‌های خارجی این محصول معمولا از پودر جاذب‌ بهداشتی (جاذب‌های پوشک بچه) به جای پودر جاذب‌های کشاورزی استفاده می‌کنند. علاوه براین، نمونه‌های خارجی بعد از ماندگاری، باعث شوری خاک می‌شوند، ولی محصول ما باعث شوری نمی‌شود و به غیر از اینکه استحکام بالاتری دارد، قیمت نسبتا پایین‌تری هم دارد.

به گفته او، قیمت هر کیلوگرم از این هیدروژل نانوکامپوزیتی کشاورزی هشت تا ۱۰ هزار تومان است و در این هیدروژل می‌توان کودهای مایع را هم بارگذاری کرد.

این محصول کاملا زیست‌ساختار است و بعد از گذراندن عمر مفید، تجزیه می‌شود و به اکسیژن و نیتروژن تبدیل می‌شود که هیچ ضرری برای خاک ندارند.

بیشتر بخوانید:

معرفی پروتئین فیبروئین و سریسین ابریشم توسط واحد شهرکرد دانشگاه آزاد

او در مورد تولید و صادرات این محصول گفت: این محصول به تولید انبوه رسیده و سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ تن از آن تولید می‌شود. تاکنون به کشور دیگری صادر نشده است، اما مذاکرات اولیه با کشور سوریه داشته‌ایم.

به گفته او، این هیدروژل در مناطق خشک مانند کرمان، گلستان، اصفهان، تهران و لرستان مورد استقبال قرار گرفته است، البته از آنجا که هنوز برای کشاورزان محصولی ناشناخته است، پتانسیل بیشتری برای استفاده دارد.

رازانی گفت که این هیدروژل‌های نانوکامپوزیتی کشاورزی در سه نوع خالص، حاوی کود هیومیک اسید و حاوی پتاس بالا (NPK) تولید می‌شود.

شرکت نانوسازان جوان در مرکز واحدهای فناور شهرستان دورود استان لرستان قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =