محرابیان: حجم مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان در ۲ سال ۱۰ برابر شد

به گفته وزیر نیرو روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و تاجیکستان در سال ۹۹، ۲۳ میلیون دلار بود و سال گذشته حجم روابط به ۲۸۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در گفت‌وگو با صداو سیما با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان اظهار داشت: در دیدار دوجانبه روسای جمهور دو کشور هم بیانیه مشترک توسط روسای جمهور به امضا رسید که روابط دراز مدت و راهبردی دو کشور در این بیانیه ترسیم شده و همچنین ۱۸ سند همکاری در زمینه‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و فرهنگی به امضای مسئولین دو کشور رسید.

بیشتر بخوانید:

توضیحات وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت رهاسازی حقابه هیرمند

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امیدواریم که این سفر یک گام جدیدی را برای توسعه و تعمیق روابط برداشته باشد، گفت: روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور در سال ۹۹ حدوداً ۲۳ میلیون دلار بود در حال حاضر ما شاهد رشد بیش از ۱۰ برابر هستیم سال گذشته حجم روابط به ۲۸۰ میلیون دلار رسید.

هدف‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در روابط تجاری ایران و تاجیکستان

وی افزود: امسال هم در ۶ ماهه این روابط از ۱۵۰ میلیون دلار عبور کرده پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال از مرز ۳۰۰ میلیون دلار ما عبور کنیم .هدف گذاری روسای جمهور، در اولین سفر آقای رئیسی به تاجیکستان ۵۰۰ میلیون دلار بود و الان وقتی که به رشد روابط نگاه می‌کنیم، می‌توانیم به اهداف بالاتر هم فکر کنیم.

محرابیان گفت: واقعاً هم باید هدف گذاری را تغییر دهیم، فعالان اقتصادی دو کشور در واقع در این دو سال تلاش‌های زیادی کردند امروز در حاشیه این دیدار دوجانبه همایش تجاری فعالان اقتصادی دو کشور هم برگزار شد شرکت‌ها و مدیران و صاحبان صنایع و تجار و بازرگانان دو کشور با هم مذاکره‌ای داشتند در این اجلاس روسای جمهور سخنرانی کردند و همچنین مسئولین وزرا و خود هیئت‌های اقتصادی هم نقطه نظرات خودشان را گفتند پیش‌بینی می‌کنیم که انشالله حجم این روابط در آینده در واقع رشد قابل توجهی پیدا کند.

دعوت دولت از تجار برای توجه به بازار تاجیکستان

وزیر نیرو تاکید کرد: ما ظرفیت‌های خیلی خوبی برای همکاری در دو کشور داریم، کشور تاجیکستان کشوری است که منابع طبیعی بسیار خوبی دارد منابع آب ارزشمندی دارد معادن بسیار خوبی دارد و بازار خیلی خوبی هم در کشور تاجیکستان هست هم کشورهای منطقه و همچنین با توجه به فرهنگ مشترک دین مشترک و زبان مشترک روابطمان را به صورت جهشی گسترش بدهیم.

محرابیان گفت: من همین جا از همه فعالان اقتصادی دعوت می‌کنم که به بازار تاجیکستان توجه داشته باشند و از فرصت‌های بسیار خوب این بازار بتوانند حداکثر استفاده را ببرند.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیم رئیسی در دومین سفر خود به تاجیکستان صبح چهارشنبه با هیئتی متشکل از وزیر نیرو، وزیر امور خارجه، وزیر فرهنگ و معاون سازمان حفاظت محیط زیست راهی دوشنبه پایتخت تاجیکستان شده بود.

پایان پیام/

کد خبر: 1205809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =