خیز دانشگاه آزاد برای تحقق مرجعیت زبان فارسی/ آزمون بسندگی پیشرفته برای اولین‌بار در کشور برگزار می‌شود  

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری آزمون بسندگی پیشرفته برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه با مطرح شدن مفاهیمی چون «عصر اطلاعات و ارتباطات» و «دهکده جهانی» اهمیت زبان و آموزش و گسترش آن بیش از پیش برای ملت‌های جهان آشکار شده است؛ چرا که زبان بخش اصلی هویت، فرهنگ و تمدن ملت‌هاست و با مرگ هر زبان فرهنگ وابسته به آن نیز در معرض نابودی قرار می‌گیرد و در مقابل فرهنگ با زبان است که شکوفا می‌شود و به حیات خود ادامه می‌دهد. در سایه همین آگاهی‌ها بود که مفاهیم مهمی چون استعمار زبانی و امپریالیسم زبانی مطرح شد و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان نیز درصدد برآمدند تا خود را از اهداف سلطه جویانه و هژمونیک کشورهای انگلیسی زبان برهانند و زبان خودشان را به عنوان زبان علمی در دانشگاه‌هایشان حفظ کردند.

بیشتر بخوانید:

ایجاد ۵ چرخش تحول‌آفرین در سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی

ظرفیت‌های عظیم و بی‌نظیر زبان فارسی از یک طرف و پیشرفت‌های شتابان علمی پس از انقلاب اسلامی از سوی دیگر سبب شده تا ضرورت «مرجعیت علمی» کشور و «گسترش زبان فارسی» بیش از پیش احساس شود و بی‌شک مهد این اقدام «دانشگاه» و این مهم رسالتی است که امروز بر دوش دانشگاه های کشور نهاده شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی اهتمام ویژه‌ای دارد تا از تمام ظرفیت‌های این دانشگاه برای توسعه و آموزش زبان فارسی بهره بگیرد به گونه‌ای که دانشجویان بین‌الملل این دانشگاه نه تنها سفیران علمی بلکه سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای خود باشند و بر همین اساس کاربست‌های سند تحول و تعالی را نقشه راه خود قرار داده است.

جایگزینی و تعیین زبان فارسی به عنوان «زبان علمی دوم» در مقطع تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان غیرایرانی غیر فارسی زبان و برگزاری آزمون بسندگی پیشرفته زبان فارسی از مهمترین رویکردهای تحولی است که در سال جدید در دستور کار مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است. در همین راستا و برای آشنایی با جزئیات رویکردهای تحولی این دانشگاه در حوزه آموزش زبان فارسی گفت‌وگویی داشتیم با محمدمهدی‌ جوکار؛ سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی که در ادامه می‌خوانید:

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به تعداد قابل توجه دانشجویان بین‌الملل در شبکه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: ماموریت بزرگ ما با توجه به تعداد بالای دانشجویان خارجی موضوع آموزش زبان فارسی به این دانشجویان است.

وی ادامه داد: پیشتر در دانشگاه آزاد اسلامی برخی از واحدها بسته به اقتضائات و شرایط به طور مثال دانشجویانی که در شرایط کرونا وارد دانشگاه شده بودند آموزش زبان فارسی را انجام می‌دادند و در واقع مدیریت و نظارت واحدی وجود نداشت.

جوکار با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس این سند ذیل بسته کلان کاری ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی، مرکز آموزش زبان فارسی باید نسبت به آموزش غیرفارسی زبانان به ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کند؛ چرا که هدف ما صرفا دانشجویان نیستند و آموزش اقشار دیگر را هم در برنامه داریم.

وی افزود: به دنبال اجرای برنامه های فرهنگی از جمله آشنایی دانشجویان خارجی با آداب و رسوم ایرانی، قومیت ها و هویت های منطقه جغرافیایی که وارد آن می‌شوند، هستیم ضمن اینکه برای آشنایی این دانشجویان با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و نیز امامین انقلاب هم برنامه های ویژه داریم.

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در اجرای این برنامه های فرهنگی به کلان بسته کاری ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام بخشی نیز توجه داریم، ادامه داد: هدف ما این است تا افرادی که وارد می‌شوند علاوه بر اینکه با جامعه ایرانی مأنوس می‌شوند با عقبه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران عزیز اسلامی‌مان هم آشنا شوند.

آموزش زبان فارسی در سه دوره با هفت سطح برگزار می‌شود

جوکار با تاکید بر اینکه برنامه اصلی ما در مرکز، آموزش زبان فارسی است و در کنار این مهم برنامه های فرهنگی را هم در دستور کار خواهیم داشت، بیان کرد: آموزش زبان فارسی در مرکز در قالب سه دوره مقدماتی، متوسطه و پیشرفته با هفت سطح برگزار می‌شود که هر دوره دو سطح را شامل می‌شود و یک سطح را هم تخصصی درنظر گرفته‌ایم که این سطح در دوره سوم کامل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در سطح تخصصی، واژه‌های تخصصی و مهارتی و اصطلاحات تخصصی هر شغلی متناسب با رشته به دانشجویان آموزش داده می‌شود، تصریح کرد: برنامه آموزشی ما در مرکز بر اساس ورودی‌ها متفاوت است.

آموزش واژه‌های تخصصی و مهارتی مشاغل کشور به غیرفارسی‌زبانان

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه کیفیت آموزش زبان فارسی در کشور باید به گونه ای باشد که امکان اشتغال دانشجوی خارجی در کشور فراهم باشد، خاطرنشان کرد: دیدگاه ما در مرکز آموزش زبان فارسی بر این مهم استوار است که اگر شخص(و نه لزوما دانشجو) توانست مجوز اقامت و کار در کشور را دریافت کند بتواند دانش واژه‌های تخصصی و مهارتی کارش را هم داشته باشد تا به راحتی در کشور کار کند چرا که دانستن اصطلاحات تخصصی لازمه انجام کار است. به طور مثال اگر بیمار ایرانی به پزشک خارجی مراجعه می‌کند و در شرح حال خود میگوید: «دلم ضعف می‌کند» یا «دل پیچه دارم» پزشک این اصطلاحات را به خوبی بشناسد و یا وقتی یک معمار با اصطلاح «خرپشتی» مواجه میشود معنی آن را به خوبی بداند و خللی در کار به وجود نیاید.

برگزاری آزمون بسندگی زبان فارسی در دو سطح عمومی و پیشرفته(تخصصی)

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی آزمون بسندگی را در دو سطح عمومی و تخصصی برگزار می‌کند. در برگزاری این آزمون منویات مقام معظم رهبری و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی رأس العین ما قرار گرفته است که بر این اساس برای اولین بار در کشور آزمون بسندگی پیشرفته را برگزار خواهیم کرد.

جوکار با تأکید بر اینکه زبان فارسی باید به عنوان زبان علمی دوم دانشجویان خارجی مطرح شود، گفت: برای اینکه آموزش‌ها در مرکز به صورت تخصصی ادامه پیدا کند شورای علمی را نیز تشکیل دادیم.

تشکیل شورای علمی آموزش زبان فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی

وی ادامه داد: در شورای علمی علاوه بر رئیس مرکز آموزش زبان فارسی، مدیران گروه کشوری اعم از عربی و فارسی و نیز تعلیم و تربیت، عضو حقوقی هستند ضمن اینکه سه متخصص آموزش زبان فارسی هم به عنوان عضو حقیقی حضور دارند که با احکام معاون بین‌الملل به عضویت شورا درمی‌آیند و وظیفه سیاست‌گذاری‌ها و نظارت و راهبری آموزش زبان فارسی را بر عهده دارند.

رایزنی با شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش‌ها و آزمون‌های زبان فارسی

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: آموزش ها در ایران به صورت حضوری است و در خارج از کشور به دنبال این هستیم تا با بهره گیری از هوش مصنوعی و بومی سازی آن کار را از طریق سامانه پیش ببریم و طی رایزنی با چند شرکت دانش بنیان با استفاده از هوش مصنوعی بتوانیم آزمون های سالمی را برگزار کنیم و هر گونه امکان تقلب را از افراد سلب کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زبان فارسی با توجه به پیشرفت‌های کشور باید زبان علم شود، ادامه داد: با رشد شتابان علم و دانش در کشور که به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی رخ داده امروز مدعی تمدن و زبان علم هستیم در صورتی که پیش از انقلاب اسلامی ما صرفا در بازار مصرف قرار داشتیم.

جوکار با تاکید بر اینکه به دنبال پیاده‌سازی منویات مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، افزود: دانشجویان خارجی یا بین الملل در دانشگاه آزاد اسلامی برای آموزش زبان فارسی به دو گروه دانشجویان کنونی(سالهای قبل وارد دانشگاه شده‌اند) و ورودی‌های جدید تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در نامه پذیرش ورودی‌های جدید قید شده است که باید حتما این دانشجویان در آزمون بسندگی شرکت کنند تا زبان فارسی آنها به حد کفایت باشد در صورتی که پیشتر در سند پذیرش قید نمی‌شد و بسیاری از دانشجویان از این شرط شانه خالی میکردند و اکنون این عامل اصلاح شده است.

برگزاری دوره فشرده یک ماهه آموزش زبان فارسی برای ورودی‌های جدید

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشجویان ورودی جدید به محض ورود یک ماه آموزش زبان فارسی را به صورت فشرده تحت عنوان اردوی آموزش زبان فارسی پیش می‌برند که در صورت موافقت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان اردو به نام مبارک سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی متبرک و با عنوان دوره فشرده شهید سلیمانی برگزار و مدرک دوره نیز با همین عنوان ارائه می‌شود که در حال برنامه‌ریزی و فاز اول اجرایی آن در برخی از واحدها هستیم.

وی ادامه داد: در این دوره یک ماهه دانشجو به مدت بیست روز و به صورت تعاملی روزانه ۶ ساعت بر سر کلاس حاضر می‌شود که در این شش ساعت سوای موارد چهارگانه آموزش زبان فارسی، مسائل فرهنگی، جغرافیایی، سیاسی، هنری و... هم مطرح و به بسیاری از شبهات پاسخ داده می‌شود.

جوکار با اشاره به اینکه بخش فرهنگی مرکز نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر چکیده ای از این بخش در دوره فشرده یک ماهه گنجانده شده است ضمن اینکه سوای دوره یک ماهه تا پایان تحصیل در کنار دانشجویان خارجی خواهیم بود.

اخذ مدرک کیفی زبان فارسی؛ مجوز آغاز تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشجویان خارجی یا بین الملل در دانشگاه آزاد اسلامی برای آموزش زبان فارسی به دو گروه دانشجویان کنونی(سالهای قبل وارد دانشگاه شده‌اند) و ورودی‌های جدید تقسیم‌بندی شده‌اند، در تشریح فرآیند آموزش زبان فارسی به این دانشجویان گفت: در دسته‌بندی اول (ورودی‌های ۱۴۰۲) دانشجویان وارد دوره فشرده یک ماهه می‌شوند و پس از گذراندن این دوره در آزمون تعیین سطح شرکت می‌کنند و سپس مدرک کیفی (در سطوح خوب، متوسط و عالی) که به عبارتی مجوز آغاز تحصیل دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی است، ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعد دانشجویان با توجه به مدرک کیفی که کسب کرده‌اند وارد سیکل آموزش زبان فارسی یعنی سطوح مختلف سه دوره مقدماتی، متوسطه و پیشرفته می‌شوند.

شرایط اخذ مدرک پایان دوره آموزش زبان فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی

جوکار خاطرنشان کرد: پایان هر دوره از دانشجویان آزمونی گرفته می‌شود که بخش شفاهی هم دارد و نهایتا دانشجو مدرک پایان دوره آموزش زبان فارسی را به دست می‌آورد که فرآیند آن بین ۳ تا ۶ ترم بسته به توان و زمان دانشجو متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه دوره‌های ما ترمیک نیست بلکه دو ماهه است و در طول سال می‌توان مرحله به مرحله دوره‌ها را طی کرد، افزود: کم و کیف دوره‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی را با نظام دیگری مشخص می‌کنیم و در اینجا آزمون بسندگی عمومی زبان فارسی وارد می‌شود و در واقع با این آزمون توان دانشجو محک زده می‌شود.

آزمون بسندگی عمومی زبان فارسی به زودی تصویب می‌شود

جوکار با اشاره به اینکه آزمون بسندگی عمومی زبان فارسی که به زودی تصویب خواهد شد طبق یک جدول برای رشته‌ها و مقاطع مختلف متفاوت خواهد بود، اضافه کرد: حسن نظارت بر اجرای دوره‌ها و آزمون‌ها با رئیس دانشکده بین‌الملل خواهد بود اما انتظار داریم در این فرآیند اساتید راهنما نیز پای کار باشند.

دانشجویان کنونی پیش از فارغ‌التحصیلی باید در آزمون بسندگی عمومی شرکت کنند

وی در ادامه در خصوص آموزش دانشجویان کنونی یا دانشجویانی که از سنوات قبل وارد شده‌اند هم اظهار کرد: یک عده از دانشجویان ما آموزش زبان فارسی خود را کامل کرده اند و مدرک هم دارند که اینها صرفا در آزمون بسندگی شرکت می‌کنند اما دانشجویانی هم هستند که در حال تحصیل هستند و پایان دوره خود را نگذرانده‌اند که اینها با توجه به سطحی که در آن قرار دارند وارد مراحل متوسطه یا پیشرفته ذیل برنامه جدید می‌شوند و اینها هم پیش از فارغ‌التحصیلی باید در آزمون بسندگی عمومی شرکت کنند و حد نصاب را نیز با تراز مرکز سنجش مشخص خواهیم کرد.

جوکار یادآور شد: شرط ادامه تحصیل ورودی‌های جدید(۱۴۰۲) از یک مقطع به مقطع دیگر و فارغ‌التحصیلی در مقاطع مختلف داشتن «بسندگی» است و برای دیگر دانشجویان سال‌های بالاتر هم قبل از فارغ‌التحصیلی از آنان خواسته می‌شود.

آزمون بسندگی پیشرفته زبان فارسی جایگزین آزمون‌های متداول و معتبر انگلیسی و عربی

وی با تاکید بر اینکه واحدهای دانشگاهی همگی باید زیر نظر مرکز آموزش زبان فارسی فعالیت کنند، تصریح کرد: زبان علمی دوم در تحصیلات تکمیلی و دکتری تخصصی این روزها بسیار مطرح است که این زبان علم پیشتر انگلیسی و در برخی رشته‌ها هم عربی بود.

جوکار با اشاره به سند دانشگاه اسلامی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و رشد شتابان علم در کشور پس از انقلاب اسلامی و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زبان فارسی زبان علم شود، خاطرنشان کرد: بر همین اساس در دانشگاه آزاد اسلامی خط مشی ما بر این مهم استوار است تا زبان فارسی به عنوان زبان علمی دوم دانشجویان دکتری تخصصی غیرایرانی غیرفارسی زبان تعیین شود.

وی ادامه داد: در تقسیم بندی دانشجویان بین الملل از دو نوع دانشجو ایرانی و غیرایرانی سخن میگوییم که غیر ایرانی ها هم به دو گروه غیر فارسی زبان و فارسی زبان تقسیم می‌شوند.

جوکار تصریح کرد: آزمون بسندگی پیشرفته زبان فارسی را جایگزین آزمون‌های بسندگی متداول و معتبر انگلیسی و عربی در دوره دکتری تخصصی کردیم و به عبارتی زبان فارسی را در این مقطع زبان علم قرار دادیم.

وی افزود: برنامه ما این است تا از تمامی دانشجویانی که غیرایرانی و غیرفارسی زبان هستند آزمون بسندگی پیشرفته زبان فارسی را به عنوان آزمون علمی زبان دوم آنها بپذیریم البته ناگفته نماند که تمام بخشنامه‌های قبلی نیز ساری و جاری خواهد بود و فقط غیرفارسی زبانان اگر تمایل نداشتند در EPT و... شرکت کنند می‌توانند در آزمون بسندگی پیشرفته زبان فارسی شرکت کنند.

جوکار خاطرنشان کرد: در این فرآیند یک استثنا وجود دارد و آن اینکه دانشجویان عرب زبان نمی‌توانند در آزمون اشتمال شرکت کنند که بسندگی عربی است بنابراین اینها باید یا در آزمون انگلیسی و یا در آزمون فارسی شرکت کنند.

وی با بیان اینکه ما صرفا امکان شرکت در آزمون بسندگی پیشرفته زبان فارسی را به جای انگلیسی فراهم کرده‌ایم، تصریح کرد: آزمون بسندگی شامل بخش‌های شفاهی، درک مطلب، گرامر و نیز بخش انشایی می‌شود ضمن اینکه در آزمون بسندگی مصاحبه شفاهی نیز انجام می‌شود که این بخش نیز برای اولین بار توسط دانشگاه آزاد اسلامی اجرا میشود و در ماهیت برگزاری با سایر آزمون‌ها متفاوت است.

جوکار با اشاره به مزیت آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی غیر فارسی زبان اضافه کرد: ایران کشوری با تاریخ، تمدن و فرهنگی غنی است و زمانی که یک خارجی با این تمدن آشنا میشود دستاوردهای بسیاری برای وی خواهد داشت به طور مثال در مواری دانشجویان خط نستعلیق را در ایران فرا گرفته‌اند و امروز در خارج از کشور درآمد دلاری دارند و به عبارتی این توشه را از فرهنگ و تمدن ما برگرفته اند.

مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای ترکیه، هند و بغداد راه‌اندازی می‌شوند

وی افزود: یکی دیگر از اهداف مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه آزاد اسلامی که در برنامه بلندمدت ما لحاظ شده این است که با همکاری نهادهای درگیر همچون بنیاد سعدی، دهخدا و... در زمینه دیپلماسی علمی زبان فارسی هم ورود پیدا کنیم و مراکز آموزش زبان فارسی در خارج از کشور را هم راه‌اندازی کنیم.

جوکار از راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی در کشورهای ترکیه، هند و بغداد خبر داد و گفت: راه‌اندازی این مراکز در اولویت است و پیش بینی می‌کنیم با توجه به گام های ابتدایی که برداشته شده و نیز موافقت شفاهی رییس دانشگاه آزاد اسلامی فرآیند راه اندازی این مراکز بیش از شش ماه به طول بیانجامد.

وی خاطرنشان کرد: تبادل استاد و دانشجو، تولیدات علمی مشترک، انتشار کتاب، برگزاری دوره های توان افزایی مختلف با همکاری طرفین، معرفی مفاخر ایرانی و... از جمله برنامه های ما در مراکز خارج از کشور است که فعلا وارد فاز اجرایی نشده‌ایم.

شکل‌گیری شبکه مدرسین زبان فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی

جوکار با اشاره به برگزاری اولین اردوی پایان دوره فشرده یک ماهه نیز بیان کرد: در این اردو مقرر شده رواقی از صحن امام رضا (ع) به دانشجویان بین الملل ما اختصاص داده شود و برنامه‌های فرهنگی متنوعی برگزار خواهد شد.

وی در خصوص ایجاد شبکه مدرسین زبان فارسی هم یادآور شد: بعد از ریل‌گذاری دوره‌های آموزشی و برگزاری آزمون‌های بسندگی گام بعدی ما توان افزایی مدرسین است که راه‌اندازی آن به اوائل سال آینده موکول شده است ضمن اینکه در خصوص شبکه مدرسین صرفا اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مخاطب هدف ما نیستند بلکه افراد خارج از شبکه دانشگاه آزاد هم میتوانند مدرک و گواهینامه آموزش زبان فارسی را از ما دریافت کنند البته پیش از هر اقدامی باید مجوزهای لازم از وزارت علوم اخذ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =