استیضاح وزیر مشکلی حل نمی‌کند / لزوم قرار گرفتن آموزش و پرورش در اولویت مسئولان

دبیر اول کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش مجموعه‌ای بزرگ با مشکلات و چالش‌های گسترده است، گفت: استیضاح و برکناری وزیر، مشکلات این وزارت‌خانه را حل نمی‌کند.

شیوا قاسمی‌پور، دبیر اول کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره استیضاح وزیراموزش و پرورش اظهار کرد: براساس انتقاد رهبری در دیدار جمعی از معلمان آموزش و پرورش در اردیبهشت‌ماه سال جاری مبنی برعدم وجود ثبات مدیریتی و تغییرهای پی در پی مدیریتی در این وزارتخانه و با توجه به این نکته که کمتر از یک سال از گرفتن رای اعتماد وزیر آموزش و پرورش از مجلس می‌گذرد، استیضاح وزیر برای سیستم اموزشی کشور مشکل‌آفرین خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام شد

وی با اشاره به اینکه هر مسئول و وزیری باید فرصت کافی برای اجرای برنامه‌های خود داشته باشد، گفت: با توجه به حجم مشکلات و چالش‌های پیش‌روی وزارت‌ آموزش و پرورش شش ماه فرصت مناسبی برای ارزیابی و تصمیم‌گیری درباره عملکرد وزیر نیست.

نماینده سروآباد و مریوان در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش مجموعه‌ای بزرگ با مشکلات و چالش‌های گسترده است، گفت: مشکلات این وزارت‌خانه تنها مربوط به شش ماه، یک سال یا حتی پنج سال گذشته نیست بلکه مشکل اساسی، انباشته شدن مشکلات در یک بازه زمانی طولانی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مشکل «نیروی انسانی» و «فضای آموزشی» اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تغییر وزیر آموزش و پرورش سهمی در حل مشکلات این وزارت‌خانه نخواهد داشت، گفت: استیضاح و برکناری وزیر آموزش و پرورش با توجه به شرایط موجود، کار را برای این وزارت‌خانه سخت‌تر خواهد کرد.

قاسمی‌پور با اشاره به این مطلب که علت اصلی اغلب مشکلات امروز کشور را می‌توان در ضعف‌های موجود سیستم آموزشی ریشه‌یابی کرد و گفت: باید به این نکته توجه کرد؛ دانش‌آموزی که وارد سیستم آموزشی ما می شود درست همانند یک نوار خام است که از معلم ومربی خود الگو برداری می‌کند، پس یکی از مهم‌ترین ارکان وزارت آموزش و پرورش «نیروی انسانی» است و اگر نیروی انسانی آموزش‌دیده وارد آموزش و پرورش شود شاهد حل قسمتی از مشکلات سیستم آموزشی خواهیم بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: از دیگر مشکلات و چالش‌های موجود در پیش‌روی آموزش و پرورش می‌توان به موضوع سهم آموزش و پرورش در بودجه کل کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه موضوع آموزش و پرورش باید برای همه مسئولان و نه تنها مجلس در اولویت قرار بگیرد، گفت: تنها در این صورت است شاهد حل مشکلات این وزارت‌خانه و سیستم آموزشی خواهیم بود و موضوع تغییر مدیریت به تنهایی و با توجه به این که ما در سال‌های اخیر شاهد تغییرهای پی در پی و بی نتیجه بوده‌ایم، کاری عبث و فاقد هرگونه فایده‌ای برای این وزارت‌خانه و سیستم آموزشی کشور خواهد بود.

نماینده کردستان در مجلس یازدهم همچنین با گلایه از معطل ماندن طرح ارائه شده در کمیسیون آموزش مبنی بر ساماندهی نیروی انسانی در آموزش پرورش گفت: می‌توان این طرح را ضمیمه اصل هشتاد و پنج کرد اما لازمه همه این‌ها دغدغه مند بودن و مطالبه همه مسئولان است.

وی در پاسخ به این سوال که علت معطل ماندن این طرح تاکنون چه بوده، گفت: دلیل اصلی اولویت نداشتن طرح در هیئت رئیسه مجلس و بار مالی آن برای کشور بوده، اما باید بپذیریم که ساماندهی نیروهایی که از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۰ به‌طور غیر رسمی و در قالب نیروهای پیش‌دبستانی، سرباز معلم، نیروهای نهضت سواد آموزی و همچنین نیروهای خرید خدمت در سیستم آموزشی کشور مشغول خدمت بوده‌اند باید در اولویت باشند، چرا که این نیروها صادقانه خدمت کرده‌اند اما هیچ ثبات و امنیت شغلی ندارند و متاسفانه برخی نگاه‌ها و نظرات با این عنوان که این نیروها کارآمدی لازم ندارند به این شرایط دامن می‌زند.

قاسمی‌پور افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش این وزارت خانه باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و در یک بازه زمانی مشخص به نیروها آموزش‌های لازم را بدهد و در اسرع وقت نیروهایی که جمعیتی بالغ بر دویست و هشتاد هزار نفر دارند، تعیین تکلیف شوند.

کارآموز خبرنگاری: نفیسه سادات بشیری

انتهای پیام/

کد خبر: 1206105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =