رشد ۵ برابری درآمدزایی شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی/ اولین آزمایشگاه حلال در واحد قم راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی اولین آزمایشگاه حلال در واحد قم خبر داد.

عبدالله محمدی؛ مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه مهمترین مشخصه شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گستردگی آن است، اظهار کرد: شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد علاوه بر اینکه در جای جای کشور گسترده شده، از تنوع تجهیزاتی بسیار خوبی نیز برخوردار است. این تجهیزات متناسب با توانمندی‌ها در کل کشور توزیع شده است.

بیشتر بخوانید:

همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی/ اعضای هیئت علمی دوره‌های تخصصی طب کار برگزار می‌کنند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۸۲ هزار دستگاه و تجهیزات در کل کشور داریم ادامه داد: تجهیزات ما به روز و پیشرفته هستند ضمن اینکه ما در شبکه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۷ هزار و ۴۰۰ آزمایشگاه داریم که در واحدهای مختلف دانشگاه مستقر شده‌ است.

استانداردسازی اولویت اول شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد/ فعالیت ۷۴۱۴ مجموعه آزمایشگاهی

محمدی تصریح کرد: مدیریت شبکه‌ای و ارتباط بین آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور نیز دیگر مشخصه این شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی است که دانشگاه های دیگر به جهت اینکه صرفا در یک مکان مستقر هستند یا تنها از چند واحد محدود تشکیل شده‌اند، ممکن است این ویژگی را نداشته باشند.

وی استانداردسازی را مشخصه دیگر شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: تمام تلاش ما بر این مهم استوار است که استانهای ما به سمت استانداردسازی آزمایشگاه ها حرکت کنند و از سازمان ملی تایید صلاحیت(NACI) استانداردهای لازم را اخذ کنند.

۹ آزمایشگاه دانشگاه آزاد موفق به اخذ استاندارد ISo ۱۷۰۲۵ شدند

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طول دو سال اخیر ۹ آزمایشگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی موفق به اخذ استاندارد ISo ۱۷۰۲۵ شده‌اند و بر اساس فرآیندهای استاندارد حرکت می‌کنند؛ چرا که صنعت هم به دنبال این موضوع است تا نمونه‌اش را به آزمایشگاهی بدهد که از یک مرجع تایید صلاحیت مجوز داشته باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از آزمایشگاه هایی برخوردار است که معتمد سازمان محیط زیست هستند و تعداد این آزمایشگاه‌ها در حال حاضر ۷ مورد است ضمن اینکه از ۶ آزمایشگاه‌ همکار غذا و دارو نیز برخورداریم.

اولین آزمایشگاه حلال در واحد قم راه‌اندازی می‌شود

محمدی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا تعداد آزمایشگاه های همکار غذا و دارو را با توجه به نیاز جامعه افزایش دهیم تصریح کرد: در حوزه راه اندازی آزمایشگاه های حلال نیز ورود پیدا کرده ایم و در این آزمایشگاه ها یک سری شاخص هایی وجود دارد که یک محصول را با عنوان محصول حلال معرفی می‌کند. بنابراین صدور مجوز حلال یکی از وظایف این آزمایشگاه هاست.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا تمام آزمایشگاه های ما به سمت حلال سوق پیدا کنند اضافه کرد: اولین آزمایشگاه حلال نیز با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی قم در حال پیگیری و تکمیل مدارک است.

اجرای نظام رتبه‌بندی زیرساختی و عملکردی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها برای اولین‌بار در دانشگاه آزاد

محمدی افزود: امسال برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور شفاف سازی جایگاه واحدهای دانشگاهی و میزان فعالیت آنها در راستای تحقق اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه، واحدهای دانشگاهی را از نظر زیرساخت رتبه بندی کردیم که مهمترین شاخص در این فرآیند تجهیزات پیشرفته بود سپس بر اساس عملکرد هم این رتبه بندی را انجام دادیم که میزان درآمد، تعداد استانداردهایی که اخذ شده، تعداد قراردادها با صنعت و میزان خدمات آزمایشگاهی و... از جمله شاخصه‌های این ارزیابی بود.

وی ادامه داد: حدود یک ماه و نیم گذشته این رتبه بندی ها اطلاع رسانی هم شد و حسن این دو رتبه بندی این است که رتبه زیرساختی و رتبه عملکردی را میتوان با یکدیگر مقایسه کرد و واحدی که از رتبه زیرساختی خوبی برخوردار است امتیاز محسوب نمیشود بلکه واحدی که رتبه عملکردی بهتری نسبت به رتبه زیرساختی دارد برای ما ارزشمند است و ما هر سال این نظام رتبه بندی را خواهیم داشت تا رقابت سالمی نیز بین واحدهای دانشگاهی ایجاد کنیم چراکه بر این اساس می‌توان برنامه‌ریزی های منسجمی در جهت ارتقای جایگاه و بهره برداری حداکثری از امکانات زیرساختی صورت داد.

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: فعالیت متمرکز بر اساس نیاز یکی از مباحثی است که در سند تحول و تعالی بر آن تاکید شده است به این صورت که ما باید امکانات و انرژی خودمان را در راستای حل یکی از مسائل کشور تجمیع کنیم که طبیعتا برای حل مسئله پیش نیازهایی لازم است و افراد توانمند باید در آزمایشگاه ها و کارگاه ها نسبت به حل مسئله اقدام کنند.

وی با بیان اینکه استانداردسازی نیز متناسب با نیاز استان‌ها انجام میشود ادامه داد: فعالیت متمرکز استانی از جمله اهداف ماست به این صورت که در هر استان حداقل یک آزمایشگاه جامع استانی داشته باشیم چرا که تعداد آزمایشگاه برای ما چندان اهمیت ندارد بلکه میزان و کیفیت خدمات آزمایشگاه‌ها حائز اهمیت است.

استان‌های تهران و مازندران صاحب آزمایشگاه های جامع می‌شوند

محمدی تصریح کرد: زمانی که میزان خدمات آزمایشگاه ها افزایش پیدا میکند بی شک میزان مشتری های ما نیز افزایش خواهد یافت و صفر تا صد کار نیز در داخل آزمایشگاه‌های خودمان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای راه اندازی آزمایشگاه جامع در استان تهران آغاز شده و در استان مازندران نیز حدود ۸۰ درصد کار با محوریت واحد آمل در حال انجام است، اضافه کرد: روند درآمدزایی حوزه آزمایشگاه‌ها از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ که آخرین آمار ما هم مربوط به این بازه زمانی است بسیار مناسب است و رشد ۵ برابری داشته‌ایم اما بی‌شک این ارقام با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی ما را قانع نمی‌سازد.

ارتباطات بین‌المللی کنسرسیوم‌ها توسعه می‌یابد

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به همکاری مراکز تحقیقاتی با سازمانهای بین المللی خاطرنشان کرد: کنسرسیوم امنیت غذایی ما در این زمینه ارتباطاتی را با کشورهای همسایه و کشور روسیه صورت داده است و وظیفه ما هم ایجاد زیرساخت قوی است و با همکاری سایر معاونت های دانشگاه می‌توانیم جایگاه بین المللی خودمان را هم ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: کنسرسیوم‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی حدود دو سال است که شکل گرفته اند و در واقع در این زمینه ما در ابتدای راه هستیم و همکاری‌های بین المللی یکی از ماموریت های مهم این کنسرسیوم‌هاست.

محمدی با تاکید بر اینکه زیرساخت های آزمایشگاهی و کارگاهی در بحث آموزش و برندسازی محصول بسیار اهمیت دارد افزود: با توجه به تغییر آمار دانشجویی و افزایش و یا کاهش دانشجویان در برخی رشته ها لازم است که ما هم متناسب با این تغییر تجهیزاتمان را مورد استفاده قرار دهیم که این کار از طریق اقداماتی چون تعاون تجهیزات و همکاری واحدهای مختلف در قالب آزمایشگاه جامع استانی در دست اقدام است.

وی دغدغه کاهش نیروهای تخصصی با توجه به سن بازنشستگی و هزینه خرید تجهیزات جدید را بخشی از مشکلات عنوان و بیان کرد: یکی از مهمترین دغدغه های ما این است که از چرخه خرید تجهیزات به روز عقب نمانیم بنابراین باید از تجهیزات موجود استفاده کنیم اما درآمد حاصل از این استفاده را مجدد به این چرخه برای خرید تجهیزات بازگردانیم تا از قافله خدمات آزمایشگاهی عقب نباشیم و از تمام واحدها خواسته‌ایم که اگر درآمدی هم کسب می‌شود حتما در حوزه آزمایشگاهی و خرید تجهیزات به روز صرف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =