۶ هزار تیم در دومین رویداد مشق امید شرکت کردند

مدیرکل تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد از شرکت ۶ هزار تیم در دومین رویداد مشق امید خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید حمید مهدیون به عنوان مدیرکل تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد در مراسم دومین رویداد ملی مشق امید که عصر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی برگزار شد،‌ گفت: اولین رویداد ملی مشق امید که در سال گذشته برگزار شد، نزدیک ۵۰۰ تیم اعم از اساتید و دانشجویان در این رویداد شرکت کردند.

بیشتر بخوانید:

رویداد ملی مشق امید در دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان برگزار شد

وی ادامه داد: ما جلساتی را تحت عنوان «پسا رویداد آسیب شناسی و رویداد خدمت» برگزار کردیم. راهکارهای خیلی خوبی در این رویداد ارائه و استقبال شایانی از آن شکل گرفت.

مدیرکل تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد گفت: ۶ هزار تیم در این رویداد شرکت کردند و تقریبا در خدمت ۴ هزار و ۷۰۰ تیم دانشجویی را در این رویداد بودیم.

وی افزود: در رویداد مشق امید تاکید داشتیم که از اساتید تخصصی استفاده شود. در همه استان‌ها هیات داوران تشکیل شده بود که در آن هم بر داوری تخصصی تاکید می‌شد. در مجموع کمک اساتید مشاور باعث شد سطح موضوعات ارتقا پیدا کند.

مهدیون خاطرنشان کرد: در طرح‌نامه‌ها تقریبا ۵۰ استاد وظیفه داوری را بر عهده داشتند. سطح طرح‌نامه‌ها و مسائل هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی افرایش پیدا کرد. همه تیم‌هایی که از سطح داوری استان‌ها گذشتند و در سطح کشوری در خدمتشان هستیم، افتخار آفرین هستند.

وی افزود: کارگاه‌هایی در همه استان‌ها توسط اداره کل تشکل‌های سیاسی دانشگاه برگزار شد و به افزایش سطح کیفی فعالیت‌ها انجامید. همه تیم‌هایی که به مرحله کشوری راه پیدا کردند شرایط لازم را برای تقدیر و تجلیل دارند اما به هرحال رسم همه مراسم‌ها این است که تقدیر بر اساس یک شاخص کلی، انجام شود.

حجت‌الاسلام رستمی: در مشق امید با تشکیل تیم و ارائه ایده‌، راه‌های میان‌بر ایجاد شده است

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه مراسم دومین رویداد ملی مشق امیدگفت: به واسطه جنایت و خیانت‌های عریان و همراه با وقاحتی که در غزه صورت می‌گیرد، کودک کشی حمله به مناطق غیرنظامی و مراکز درمانی غزه صورت می‌گیرد. این موارد، جنایتی بی سابقه در دنیا بوده است. سال گذشته با ادعای وقیحانه کشته شدن یک زن توسط پلیس دنیا را بسیج کردند. کسانی که برای حمایت از زن ایرانی اشک تمساح می‌ریختند، در حال حاضر برای حمایت از مادران فلسطینی کجا هستند؟

وی افزود: الان فرصتی برای حق خواهان فراهم شده است، کسانی که مدعی مدینه فاضله بشریت بودند اعلام کرده بودند آخرین راه نجات بشریت دموکراسی است و هرکسی که آن را کنار زند، باید برکنار شود. نمی‌توان گفت که موضوعات غزه به دموکراسی ربطی ندارد.

رستمی گفت: در حال حاضر کدام جریان دانشی در کنار مردم غزه ایستاده است؟ اکنون بهترین فرصت برای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است و امیدواریم دانشگاه به رسالت خود عمل کنند.

وی اظهار کرد: جامعه باید با شناخت درست تمرین و کادر درمانی به سوی یک چشم‌انداز درست حرکت کند.گام اول را نسل قبلی انقلاب طی کرده  و ادامه آن در دست جوانان است. تا با پیچیدگی‌های مسائل روبه‌رو نشویم و از آسان دیدن مسائل فاصله نگیریم، راه‌حل درست را پیدا نمی‌کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در مشق امید با تشکیل تیم، ارائه دادن ایده‌ها و استفاده از متخصصان، راه‌های میان‌بر ایجاد شده است. توجه به جزئیات مسائل همان چیزی است که با استفاده از آن‌ها می‌توان مسائل را حل کرد.

جهان‌بین: نیروی انسانی و فرهنگ سازمانی باید تحول پیدا کنند

 فرزاد جهانبین معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی  در ادامه این مراسم اظهار کرد: در مورد حل مسئله در کشور کارهای زیادی انجام شده است که رویداد پیشگام از جمله این اقدامات است.

وی افزود: رویداد مشق امید با اینکه در زمینه حل مسئله نیز رخ می‌دهد اما تمرکز اصلی‌ آن بر پیچیدگی مسئله است. جریان نفاق تلاش می‌کند راه را آسان نشان دهد که نتیجه‌اش در تنگنا قرار دادن مردم است؛ یعنی نتیجه ساده انگاری نا امیدی است.

جهانبین گفت:  ممکن است برخی گمان کنند مسئله به راحتی حل می‌شود اما هنگام حل مسئله، با دیوار مسئله برخورد می‌کنند. وقتی با مشکلات کار رو به رو می‌شوند دچار نا امیدی خواهند شد. به گفته ‌پیامبر(ص) شیطان سعی می‌کند راه را آسان نشان دهد. باید از کاری که اولش شادی و آخرش اندوه و نا امیدی است، بپرهیزید. حق به سختی به دست می‌آید.

وی افزود: برخی چالش‌های مدیریتی به راحتی قابل حل هستند؛ اما چالش‌های فرایندی به راحتی قابل حل نیستند. نیروی انسانی و فرهنگ سازمانی باید تحول پیدا کنند. بحث‌های دانشگاه و بحث‌های اقتصادی روز باید خودشان را در مباحث دینی عرضه کنند و مباحث دینی خودش را در بحث‌های علمی عرضه کند تا یک نظریه به وجود آید.

وی افزود: مشق امید مشقی است برای اینکه از ساده انگاری در فهم و حل مسئله پرهیز شود. به همین منظور انتظار می‌رود کسی که در رویداد مشق امید حاضر می‌شود جنس تفکرش ساده نباشد و  بر فهم مسئله متمرکز شود. اگر ما در فهم مسئله و پیچیدگی‌های آن را متوجه نشویم، فهم ما فهم ساده‌انگارانه خواهد بود که نتیجه آن ناامیدی است.

جهان‌بین گفت: حدود 19 هزار نفر در رویداد مشق امید شرکت کردند. که از این تعداد، ۲۱ درصد دارای مدرک دیپلم، ۳هزار نفر از مقطع کارشناسی و ۸۰۰ نفر از مقطع کارشناسی ارشد و ۲۰۰ نفر از مقطع دکترای علمی تخصصی بودند.

وی افزود: امسال تغییراتی در داوری‌ها ایجاد شد؛ به طوری که در هر جلسه سه داور حضور داشتند. ما امروز شبکه‌ای از اساتید به عنوان داور داریم و به اظهار دوستان تلاشی که امسال دانشجویان در دانشگاه انجام دادند، تلاش بسیار فاخری بود. هرچند که عرض کردیم هدف حل پیچیدگی‌ها است اما گروه‌هایی توانستند از کارشان دفاع کنند و با وجود پیچیدگی‌ها راه‌حل هایی ارائه دهند، در سال گذشته مقرر شد حمایت‌های لازم در زمینه اتصال این افراد  نهادهای ذی‌ربط صورت خواهد گرفت.

جهرمی: مهارت آموزی یکی از ضعف‌های حوزه نظام آموزش عالی است

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم در این رویداد اظهار کرد: پسا رویداد و تجاری سازی ایده‌ها بسیار اهمیت دارد. برای همین بنده به تمام تیم‌های برتر امسال و سال گذشته قول می‌دهم که حلقه واسط بین آنان با صنعت باشم.  بنابراین جامعه دانشگاهی و صنعتی را با یکدیگر مرتبط خواهیم کرد.

وی افزود: ما گاهی بر ظرفیت‌ها و نقاط قوت و تهدیدها و آسیب‌ها یک حوزه مانند اقتصاد آگاهی کامل نداریم، این موضوع به علت نبود تجارب و فعالیت میدانی و عملی است‌.

جهرمی گفت: تفاوت مسیر نظام آموزشی با صنعت و اشتغال باعث ایجاد ناامیدی و ضعف می‌شود.

این مسئول گفت: مهارت‌آموزی یکی از ضعف‌های حوزه نظام آموزش عالی است. مثلا در رشته حقوق، حقوقدان یا قاضی یا سر دفتر دار تربیت نمی‌شود بلکه وکیل تربیت خواهد شد. یعنی دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی تازه باید کاروزی کنند تا با برخی موضوعات آشنا شوند.

وی تصریح کرد: امثال رویداد مشق امید می‌تواند مانند مکمل‌های کنار تحصیل برای دانشجویان بسیار مفید باشد، در کل اسم این رویداد یعنی مشق بسیار مناسب و هوشمندانه انتخاب شده است.

جهرمی عنوان کرد: ذات نخبگان و جوانان محکم و مبتکر و متفکر است. برای همین بن‌بست برای آنان معنا ندارد. اگر کسی هم غیر این فکر می‌کند، نخبه نیست.

سخنگوی دولت بیان کرد: کلید حل مسائل کشور در دست نخبگان و جامعه دانشگاهی است. البته این کلید به تنهایی حلال تمام مشکلات نیست. امثال این رویداد به این کلید در دست جوانان، کمک می‌کند تا مشکلات حل شود.

وی افزود: شرکت در مراسم مشق امید به دانشجویان کمک می‌کند تا استعداد، پویایی  آنان در کنار تجارب و دانش به کمک حل مشکلات کشور بیاید.

جهرمی گفت: امروزه جامعه جهانی در نقطه عطف خود قرار دارد و نظم جهانی که در گذشته ایجاد شده بود، در حال تغییر است. بنابراین تعامل امروز ما با جامعه جهانی، آینده ما را خواهد ساخت.

این مسئول اذعان کرد: ما از دنیای تک قطبی به سمت جهان چند قطبی حرکت می‌کنیم. بنابراین باید حواسمان باشد تا سوار اسب‌های بازنده جهانی نشویم.

وی افزود: در حال حاضر نیروی انسانی کارآمد و مهارت محور نماد اصلی در میدان پیشرفت‌های بین‌المللی است‌. نخبگان در این برهه باید به گونه‌ای فعالیت کنند تا آیندگان نگویند که آنان به درستی دیده‌بانی نکرده‌اند.

جهرمی تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی مسئولیت مهمی بر عهده دارند، آنان سرنوشت نسل بعدی را می‌سازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =