دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، فاتح اولین قله مسابقات سایبری CTF کشور

امیرپارسا ربیعی دانشجوی کارشناسی رشته‌ی مهندسی نرم‌افزار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، مقام اول مسابقات سایبری فتح پرچم (CTF) در سطح کشور را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، حوزه امنیت سایبری و فضای مجازی، مقوله ای بسیار گسترده و پیچیده است که کمتر به آن پرداخته شده و ظرافت های به خصوص خود را دارد به طوری که اگر وارد این فضا شویم و با چالش های پیش روی آن آشنایی نداشته باشیم ممکن است دچار آسیب و زیان های مختلفی شویم. به خصوص اگر دارای کسب و کار اینترنتی باشیم ممکن است این آسیب ها جبران ناپذیر باشد، پس باید در قدم اول با افزایش آگاهی و آموزش های راهبردی خود را برای مواجهه با انواع آسیب های رایانه‌ای و تهدیدات مجازی آماده کنیم. در این زمینه هرساله مسابقات کشوری با عناوین مختلفی برگزار می‌شود. در ادامه گفتگوی ایسکانیوز همدان با امیرپارسا ربیعی دانشجوی کارشناسی در رشته‌ی مهندسی نرم‌افزار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان که دارای رتبه دوم استانی جشنواره دانش آموزی خوارزمی با طراحی بازی کامپیوتری (سال ۱۳۹۶) و دیپلم افتخار حضور در کنفرانس علمی و مهندسی ژاپن (سال ۲۰۱۹) و کسب مقام اول مسابقات امنیت سایبری IRAN CTF (سال ۱۴۰۲) را می‌خوانید:

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، فاتح اولین قله مسابقات سایبری CTF کشور

تعریف مسابقات امنیت سایبری CTF چیست؟

مسابقات CTF (Capture The Flag) یک نوع مسابقه امنیت سایبری هستند که با هدف آزمایش و افزایش مهارت‌های امنیتی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شوند. در این مسابقات، شرکت‌کنندگان باید به دنبال پرچم‌ها (flags) باشند که در سیستم‌ها یا شبکه‌های مختلف مخفی شده‌اند. هر پرچم معمولاً یک کد خاص است که شخصی که آن را پیدا کرد نشان‌دهنده موفقیت در پیدا کردن راه نفوذ امنیتی آن سیستم یا شبکه است. هدف اصلی این مسابقات، یادگیری مهارت‌های امنیتی و حل مسائل واقعی مرتبط با حفاظت از اطلاعات است.

دقیقاً چه چالش ها و مشکلاتی در CTF مطرح می‌شود؟

چالش‌های CTF در انواع مختلف حوزه‌های سایبری قرار دارند. در ادامه، به برخی از حوزه‌های اصلی که چالش‌های CTF در آنها ایجاد می‌شوند، اشاره می‌شود:

۱. Reverse Engineering (مهندسی معکوس): شامل تجزیه و تحلیل برنامه‌ها و فایل‌های باینری، کشف عملکرد نرم‌افزار و حل مسائل معکوس می‌شود.

۲. Binary Exploitation (استفاده از آسیب‌پذیری در برنامه‌های باینری): شامل شناسایی و بهره‌گیری از آسیب‌پذیری‌ها در برنامه‌های باینری به منظور نفوذ به سیستم می‌شود.

۳. Web Security (امنیت وب): مشتمل بر چالش‌های مرتبط با آسیب‌پذیری‌ها و حفاظت از وب‌سایت‌ها، نفوذ به سرورها و مسائل امنیتی مرتبط با وب.

۴. Cryptography (رمزنگاری): شامل چالش‌های مرتبط با الگوریتم‌ها و مفاهیم رمزنگاری مانند رمزهای مخفی، کلیدهای رمزنگاری و غیره.

۵. Forensics (پزشکی قانونی دیجیتال): شامل تحلیل داده‌های دیجیتال، بازیابی اطلاعات پنهان، پیگیری فعالیت‌های دیجیتال و حل پازل‌های مرتبط.

۶. Networking (شبکه): مرتبط با حل مسائل امنیتی در حوزه شبکه، شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و مسائل مرتبط با پروتکل‌های شبکه.

۷. Steganography (پنهان‌نگاری): شامل چالش‌های مرتبط با شناسایی و حل پازل‌های مختلف در داده‌ها که به طور پنهانی درج شده‌اند.

۸. Mobile Security (امنیت موبایل): مرتبط با حل مسائل امنیتی در برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های موبایل.

هر چالش معمولاً در یک یا چند حوزه از حوزه‌های مذکور تمرکز دارد و شرکت‌کنندگان باید با استفاده از مهارت‌های خود در زمینه‌های مختلف، چالش‌ها را حل کنند. از دیدگاه امنیتی به یک چالش نگاه کردن به این معناست که شما سعی می‌کنید از نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌های ممکن در سیستم یا برنامه مورد بررسی استفاده کنید. در مسابقات Capture The Flag (CTF)، این نگاه امنیتی به منظور یافتن راه‌های مختلف برای نفوذ یا حل مسائل معین، انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: افزایش آگاهی عمومی درباره کلاهبرداری‌های اینترنتی ضروری است/ جای خالی هوش مصنوعی در مبارزه با فیشینگ

تاثیر امنیت سایبری بر روی کسب و کارها چگونه است؟

امنیت سایبری برای کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است. این تأثیرات شامل موارد ذیل می‌گردد: حفاظت از اطلاعات حساس به امنیت ما کمک می‌کند تا اطلاعات مشتریان و داده‌های حساس در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت شود. پیشگیری از حملات سایبری باعث میشود تا به امنیت کسب و کارها کمک کرده و از حملات مخرب جلوگیری کنند و سیستم‌های خود را محافظت کنند. حفاظت از امتیاز و اعتبار کسب و کار که نقش بسزایی در حملات سایبری داشته و می‌تواند به اعتماد مشتریان و امتیاز کسب و کار آسیب بزند.

تضمین تطابق با مقررات یکی از موارد اصلی و راهبردی است که نقش آن امنیت و کمک به کسب و کارها با مقررات و استانداردهای مربوط به امنیت سطح بالای جهانی است. به طور خلاصه، استراتژی‌ها و راهکارهای امنیتی موثر می‌توانند کسب و کارها را در برابر تهدیدات سایبری محافظت کرده و از مزایای امنیت سایبری بهره‌مند سازند.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، فاتح اولین قله مسابقات سایبری CTF کشور

با این تفاسیر، نقش کارشناس امنیت سایبری در کسب و کارها چیست؟

کارشناسان امنیت سایبری برای حفاظت از کسب و کارها و مقابله با تهدیدات سایبری اقدامات گسترده‌ای انجام می‌دهند. برخی از این اقدامات عبارتند از تحلیل و ارزیابی ریسک که شامل تحلیل ریسک برای شناسایی و ارزیابی تهدیدات امنیتی و تعیین اولویت بندی ریسک‌ها و تدابیر پیشگیری می‌باشد. یکی دیگر از آن موارد، پیاده‌سازی استانداردها و سیاست‌های امنیتی است که منتج به توسعه و پیاده‌سازی سیاست‌ها و استانداردهای امنیتی و اطمینان از رعایت نظریه‌ها و دستورالعمل‌های امنیتی است. همچنین یکی از مهمترین تدابیر امنیت سایبری کسب و کار ها پیاده‌سازی سیستم‌های ممیزی و نظارت دیجیتال است تا با راه‌اندازی سیستم‌های نظارت و ممیزی برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک و تحلیل لاگ‌ها و رویدادهای امنیتی بتواند در برابر حمله هکر ها پاسخ مناسب را داشته باشد. تمام این اقدامات با همکاری تیم‌های مختلف در سازمان انجام می‌شوند و به منظور ایجاد یک محیط امن و پایدار برای کسب و کار کمک می‌کنند.

خبرنگار: محمدحسین میرزائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1206733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =