آیا چین و آمریکا به سوی بهبود روابط حرکت می‌کنند؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که با وجود استقبال روسای جمهور چین و آمریکا از گفتگوهای دو جانبه که در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه برگزار شد، اکنون برای قضاوت در مورد مثبت بودن نتایج این دیدار زود است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز چهارشنبه گذشته جو بایدن –رئیس جمهور آمریکا- با همتای چین خود -شی جین پینگ- در سان فرانسیسکو دیدار کرد. در این دیدار که در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه برگزار شد، دو طرف ضمن استقبال از همکاری‌های اقتصادی دو جانبه بر لزوم جلوگیری از بروز درگیری بین دو کشور تاکید کردند. با وجود تلاش دو طرف برای پنهان کردن اختلافات، به نظر می‌رسد که مسئله تایوان در این دیدار نیز منجر به تنش‌هایی شد.

بایدن در سخنان افتتاحیه خود در خصوص گفتگوی چهار ساعته با همتای چینی خود ضمن اشاره اختلاف نظر دو طرف این گفتگوها را «صادقانه، صریح و مفید توصیف کرد. به نظر می‌رسد موضوعاتی از قبیل درگیری اسرائیل و حماس، جنگ روسیه و اوکراین، مسائل مروبط به کره شمالی، اختلافات تجاری دو کشور، مسائل مربوط به تایوان و ... مهمترین محورهای گفتگوی دو رئیس جمهور بودند؛ هر چند که جزئیات زیادی از محتوای گفتگوها منتشر نشد.

بیشتر بخوانید:

تعمیق روابط چین با سوریه در چارچوب ابتکار کمربند و جاده / چرا همکاری با دمشق برای پکن مهم است؟

کولین کاتل معاون مدیر مرکز جهانی چین شورای آتلانتیک که بیش از یک دهه سابقه مدیریتی در «سیا» را دارد، در خصوص دیدار رهبران دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا گفت: این ملاقات عکس‌های زیادی را به شی داد تا از آنها برای کمپینی استفاده کند تا سرمایه‌گذاران خارجی را به بازار چین بازگرداند، که یکی از اولویت‌های کلیدی شی برای تقویت اقتصاد چین محسوب می‌شود. این کارشناس آمریکایی ضمن اشاره به برخی موضوعات و نتایجی که از گفتگوی دو رئیس جمهور و حضور آنها در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه به دست آمد، اظهار کرد: پیام کلی اجلاس واضح بود؛ هر دو طرف ارزش را در تثبیت روابط می‌دانند و متعهد به حفظ ارتباطات در سطح بالا هستند، حتی در حالی که به رقابت شدید ادامه می‌دهند.

به اعتقاد کاتل، اکنون برای قضاوت در مورد نتایج بلند مدت این دیدار زود است و دوام این موفقیت در هفته‌ها و ماه‌های آینده آشکار خواهد شد. وی در ادامه اینطور استدلال می‌کند: هنگامی که یک سال پیش بایدن و شی جین پینگ در حاشیه نشست گروه بیست در بالی با هم دیدار کردند، آنها یک یادداشت خوش بینانه مشابه در مورد ارزش تثبیت روابط و حفظ گفت وگو ارائه کردند، که پس از سرنگونی بالون نظارتی چین توسط آمریکا به سرعت جای خود را به تنش‌های بیشتر داد.

نیل گراهام –از کارشناسان اقتصادی اندیشکده شورای آتلانتیک- نیز با بیان اینکه این دیدار به بهبود روابط دو کشور کمکی نکرد، گفت: در موضوع مهم از جمله تعرفه‌ها و مسئله تایوان که در روابط دو کشور تاثیرگذار هستند، پیشرفت چندانی حاصل نشد. به اعتقاد وی، حوزه‌های محدود توافق سیاسی بین دو کشور نشان دهنده این است که هر دو طرف مایل به همکاری در کوتاه‌مدت هستند، اما هیچ‌کدام تمایلی به کوتاه آمدن در رقابت‌ها استراتژیک کلان‌تر نیستند.

از نظر گراهام، درگیری‌های جاری در اوکراین و خاورمیانه و همچنین انتخابات ریاست جمهوری سال 2024، واشنگتن را به این سمت سوق داده که از بروز بحران جدید با چین پرهیز کند. وی می‌افزاید: چین نیز به دلیل آسیب‌های اقتصادی ناشی از کووید 19 تلاش می‌کند از طریق کاهش تنش با آمریکا، اقتصاد خود را احیا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =